آفتاب

جان کری: برای آزادی دو آمریکایی از کره‌شمالی عذرخواهی نمی‌کنیم

جان کری: برای آزادی دو آمریکایی از کره‌شمالی عذرخواهی نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا به کره شمالی تاکید کرد تا دو آمریکایی بازداشتی را برای نشان دادن حسن نیت خود آزاد کند اما این مساله را رد کرد که واشنگتن باید برای این اقدام و جلب رضایت پیونگ یانگ از کره شمالی عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: کره شمالی باید "کنت بائه" و "ماتیو میلر"، دو تبعه آمریکایی را به خاطر شرایط انسان دوستانه و به این خاطر که آن‌ها را نا به جا بازداشت کرده، آزاد کند.

میلر به اتهام جاسوسی و پس از پاره کردن ویزایش در فرودگاه پیونگ یانگ و درخواست پناهندگی به شش سال حبس محکوم شد و کنت بائه که یک مبلغ مذهبی کره‌ای آمریکایی است و از مشکلات جسمانی رنج می‌برد، به اتهام انجام اقدامات ضد دولتی به 15 سال حبس محکوم شده است.

کره شمالی سه شنبه هفته گذشته "جفری فول"، شهروند آمریکایی را که به شش ماه حبس محکوم شده بود آزاد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری پس از گفت‌وگو با دیپلمات‌های ارشد و مقام‌های دفاعی کره جنوبی وآمریکایی گفت: ما مشخص کرده‌ایم که برای آزادی دو تبعه دیگر آمریکایی در بند کره شمالی از این کشور عذرخواهی نمی‌کنیم. ما امیدواریم که مقام‌های پیونگ یانگ با آزادی این دو تن حسن نیت خود را نشان دهند و تلاش کنند تا اختلافات دیپلماتیک را حل و فصل کنند.

جان کری همچنین پس از دیدار با یون بیونگ سه، همتای کره جنوبی‌اش به خبرنگاران گفت: هنوز بسیار زود است که درباره کاهش تعداد سربازان آمریکایی در آسیا و کره جنوبی بحث کنیم چرا که هنوز تنش‌ها در شبه جزیره کره بالا است. بهتر است در ارتباط با کره شمالی درباره تعلیق برنامه اتمی‌اش به گفت‌وگو بنشینیم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین ایده سفر به کره شمالی و دیدار با کیم جونگ اون، رهبر این کشور در آینده‌ای نزدیک را رد کرد.

وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز گفت، سئول در انتظار یک موضع مشخص و شفاف درباره سیاست اتمی پیونگ یانگ و توقف تولید تسلیحات اتمی توسط این کشور است. تمامی این موارد باید واقعی باشد و باید به راه‌حل‌های حقیقی منجر شوند.

انتهای پیام

کد N553798

وبگردی