آفتاب

ارائه فرمول رشد و فرو رفتن ناخن‌ها در گوشت

ارائه فرمول رشد و فرو رفتن ناخن‌ها در گوشت

محققان انگلیس فرمول نحوه رشد و فرو رفتن ناخن‌ها در گوشت را ارائه دادند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، گوشه کردن ناخن (ingrown toenails) شرایط دردناکی است که در اثر فرو رفتن ناخن در گوشت ایجاد می‌شود؛ کودکان، نوجوانان و زنان باردار بیشتر از سایرین به این مشکل دچار می‌شوند.

محققان دانشگاه ناتینگهام برای نخستین‌بار با استفاده از یک فرمول ریاضی، نحوه رشد ناخن‌ها را بدقت تشریح کردند؛ این تحقیقات نشان می‌دهد، برهم خوردن تعادل بین رشد ناخن و چسبندگی ناخن به انگشت منجر به بروز مشکل گوشه کردن ناخن می‌شود.

ناخن از سلول‌های مرده پوست ساخته می‌شود که بوسیله پروتئینی به نام کراتین سفت و سخت می‌شود؛ میزان رشد روزانه ناخن‌ها 0.1 تا 0.2 میلی‌متر است که بصورت هلالی شکل از پایه رشد می‌کند و چسبندگی ناخن به انگشت از طریق مولکول‌های چسبناک کنترل می‌شود.

اگر تعادل بین چسبندگی و رشد ناخن برهم بخورد، شکل بلند شدن ناخن تغییر کرده و حالت فرو رفته یا قاشقی پیدا کند، ناخن درون گوشت فرو می‌رود.

سایر عوامل از جمله ضخامت ناخن، استرس‌های بیومکانیکی و نحوه قرار گرفتن ناخن نیز در بروز این مشکل دخیل هستند؛‌ استرس ناشی از شیوه غلط راه رفتن یا فشار کفش به نوک انگشت منتقل شده و منجر به فرو رفتن ناخن درون گوشت می‌شود.

گرفتن ناخن‌ها به شکل سهمی‌وار به کاهش خطر گوشه‌ کردن ناخن‌ها کمک می‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله Physical Biology منتشر شد.

انتهای پیام

فرمول محققان برای توضیح گوشه کردن ناخن

فرو رفتن ناخن درون گوشت

کاهش میزان فرو رفتن ناخن درون گوشت با گرفتن ناخن‌ به شکل سهمی‌وار
کد N553596

وبگردی