آفتاب
سرپرست وزارت علوم درپیامی به کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بوم:

برگزاری همایش «صمغ‌های بومی» گامی در جهت کاهش وابستگی به نفت است

برگزاری همایش «صمغ‌های بومی» گامی در جهت کاهش وابستگی به نفت است

نخستین کنفرانس بین‌المللی «صمغ‌های بومی» با پیامی از سوی سرپرست وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، منطقه خراسان، دکتر نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی پیامی به دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی تاکید کرد: «برگزاری همایش صمغ‌های بومی گامی در جهت کاهش وابستگی به نفت است».

دکتر نجفی در پیام خود تصریح کرد: «پیشینه بلند ایران سرشار از کوشش‌های علمی در حوزه‌های مختلف است و از این نظر کشور ایران به لحاظ تاریخی، سهم ارزشمندی در تولید دانش و معرفت در جهان دارد، این همایش نیز نمونه‌ای از هزاران رخداد علمی است که توسط دانشمندان ایرانی طراحی و برگزار می‌شود».

وی در این پیام افزود: «برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و همچنین در تنظیم برنامه ششم توسعه، با هدف دستیابی به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح آسیای جنوب غربی و برخورداری از دانش پیشرفته در تولید علم و فناوری تنظیم شده است و تکیه اصلی آن بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌ اجتماعی است».

سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: «برای نیل به این مقصد عالی در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، بر تولید ثروت از مسیرهای علمی و پژوهشی تاکید فراوان شده است، اولویت اصلی نظام نیز در این زمینه، تکیه بر منابع و ذخایر بومی کشور و استفاده از استعدادهای ذاتی این سرزمین برای کمک نوین به افزایش ثروت ملی و کاهش وابستگی به نفت است. خوشبختانه امروزه ایران در تولید علم و انتشار مقاله و سایر فعالیت‌های پژوهشی از کشور‌های پیشگام دنیا به شمار می‌آید، هر چند باید دانشمندان ایرانی، برای نقش آفرینی در تولید ثروت از دانش، گام‌های بلندتری بردارند».

وی تصریح کرد: «ریاست جمهوری اسلامی ایران بر افزایش تعاملات بین‌المللی در عرصه پژوهش و فناوری تاکید فراوان دارند و برگزاری این کنفرانس نیز قدمی در جهت توسعه این تعاملات است».

نجفی یادآور شد: «با توجه به برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی حضور اندیشمندان برجسته در زمینه هیدروکلوئیدها و استفاده از تجارب ارزشمند ایشان در توسعه فناوری‌های پیشرفته در این حوزه فرصتی گران‌بهاست تا بتوان شناخت کافی از ذخایر و عرصه‌های وسیع گیاهی، اقدام به تولید مواد با ارزش افزوده بالا و استفاده آن‌ها در صنایع مختلف کرد».

وی تاکید کرد: «ذکر این نکته ضروری‌ است که ایران کشوری است پهناور و دارای آب و هوا و اقلیم‌های متفاوت، به گونه‌ای که تفاوت درجه حرارت در نقاط مختلف این سرزمین گاه به پیش از ده‌ها درجه سانتی‌گراد می‌رسد».

سرپرست وزارت علوم همچنین در این پیام خاطرنشان کرد: «این تنوع آب و هوایی، موجب شرایط رویشی طیف وسیعی از گیاهان شده است که نظیر آن را در کمتر کشور می‌توان یافت؛ این ظرفیت خدادادی مثال بارزی است از استعدادهایی که در این بخش از کره خاکی وجود دارد و شایسته تحقیق و پژوهش با هدف تبدیل علم به ثروت است».

وی افزود: «به همت دانشگاهیان و نیروهای متخصص این مرز و بوم، امروزه ایران یکی از کشورهای قابل اعتنا و پیشرو در بسیاری از عرصه‌های علمی، از جمله دانش هسته‌ای، نانو فناوری و هوافضا محسوب می‌شود و در ردیف 10 کشور برتر جهان قرار دارد. بنابراین با تکیه بر نیروها و استعدادهای علمی و با مدیریت پژوهش و فناوری در اغلب زمینه‌ها از جمله علوم و صنایع غذایی می‌توانیم جزو برترین‌ها در دنیا باشیم».

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: «این وزارتخانه به عنوان عالی‌ترین مرجع ملی علم و فناوری، ضمن پشتیبانی از برگزاری این کنفرانس حمایت‌های لازم را از استعدادهای علمی و قابل اجرا و در چارچوب سیاست‌های اعلام شده در حوزه علم و فناوری خواهد کرد».

وی تاکید کرد: «بدون شک تبادل اطلاعات علمی پژوهشی و افزایش تعاملات و همکاری‌های بین مراکز تحقیقاتی در زمینه‌های تخصصی، موجب هم‌افزایی و توسعه علمی شده و کسب منافع مشترک را به دنبال خواهد داشت».

بر اساس این گزارش، نهادینه کردن تحقیقات مشترک بین دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشکده‌ها در داخل کشور و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و اشاعه فرهنگ تحقیقات مشترک ملی و بین‌المللی به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

انتهای پیام

کد N553022

وبگردی