آفتاب

تلفن همراه، همراه شهروندان در بحران‌ها می‌شود

تلفن همراه، همراه شهروندان در بحران‌ها می‌شود

از «سامانه جامع مدیریت بحران» و «سیستم بحران‌یار همراه» در جشنواره شهر آماده رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس گیاه‌چین، مدیر فناوری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در هشتمین نشست تخصصی جشنواره شهر آماده با اشاره به این سامانه گفت: سامانه جامع مدیریت بحران به صورت مدرن و هوشمندانه در شرایط بحرانی به کمک مدیران می‌آید تا بتوانند به صورت یکپارچه و منسجم در شرایط غیرعادی تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود: این سامانه که بر بستر رایانه فعالیت می‌کند، دارای امکان تجمیع اطلاعات پراکنده اما مرتبط مکانی برای سهولت تصمیم‌گیری مدیران، سرعت عمل بالا برای ایجاد امکان تصمیم‌گیری فوری و به موقع، سهولت دسترسی یکپارچه و درست به اطلاعات مورد نیاز، فراهم کردن زمینه مدیریت منابع و نیروی انسانی به صورت کارآمد و کم‌هزینه و... است.

وی ضمن تأکید بر کارآمدی این سامانه به عنوان یک سیستم هوشمند و قابل برنامه‌ریزی افزود: با وجود چنین سامانه‌ای می‌توان سناریوهای مدیریت حوادثی مانند سیل، زلزله و آسیب به زیرساخت‌های اساسی شهر، مدیریت کنترل منابع و تأسیسات شهری مانند مشکلات سیل در شهر و آب‌گرفتگی، مدیریت اقدامات اسکان موقت و اضطراری در موقع بحران و مدیریت رسیدگی به آسیب‌دیدگان، مجروحان و مفقودان حوادث بزرگ را به‌ راحتی و با استفاده از ضریب بالای صحت و اثرگذاری مدیریت کرد.

مدیرفناوری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: این سامانه می‌تواند با ایجاد تمرکز بر فرماندهی حادثه، دسترسی فرماندهان را به لایه‌های مختلف اطلاعات قبلی و اطلاعاتی که در زمان بحران ارائه و به لحظه تکمیل می‌شود، فراهم آورد تا بتوانند در کنار پیش‌بینی‌های انجام شده، برای حوادث غیرقابل پیش‌بینی و جدیدی که بروز کرده نیز برنامه‌ریزی و اقدام کنند. ضمناً این امکان وجود دارد که بتوانند مراکز پرخطر، ‌میزان نیاز به امکانات امدادی،‌ مسیرهای رسیدن به مراکز درمانی با توجه به تغییر مسیرهایی که با توجه به حادثه پدید آمده است و دسترسی آسان‌تر، مناطق پر بحران را شناسایی و بر اساس اطلاعات لحظه‌ای و درست تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه سعید تجددی،‌ کارشناس فناوری اطلاعات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز ضمن معرفی «سیستم بحران‌یار همراه» گفت: بنا به اطلاعات موجود، 81 درصد از جمعیت تهران یعنی حدود 10 میلیون نفر از تلفن همراه و 51 درصد، ‌یعنی حدود 6 میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند که این موضوع زمینه بسیار مناسبی برای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از جمله تلفن همراه و اینترنت در ساماندهی و مدیریت بحران است. به همین دلیل در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اقدام به راه‌اندازی سیستم بحران‌یار همراه کرده‌ایم که با استفاده از تلفن همراه و اینترنت بتوانیم خدمات لازم در را در مواقع بحران ارائه و از این بستر برای اطلاع‌رسانی و اقدامات ارتباطی دیگر استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: بهره‌گیری از ارتباطات برخط و اطلاع‌رسانی به موقع می تواند ضمن فراهم کردن امکان استفاده از ثانیه‌های اول بحران و حادثه که بسیار ارزشمند هستند و از آنها به عنوان لحظات طلایی یاد می‌شود، به حفظ جان و سلامت شهروندان کمک کرده و از آسیب‌ها و خسارات وارده به آنان بکاهد.

تجددی ادامه داد: شش محور اصلی سامانه بحران‌یار همراه که می‌توانند در قبل، حین یا مواقع بحران مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از: گزارش بحران، اخطار هوشمند، مدیریت بحران، تخلیه و اسکان اضطراری، اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی.

کارشناس فناوری اطلاعات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه چنین امکانی با به‌کارگیری نیروهای مردمی و داوطلب، ظرفیت‌های بالفعل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران را بالا می‌برد، گفت: چون این امکان وجود دارد که شهروندان و افراد داوطلب همکار سازمان هم بتوانند حوادث محلی و منطقه‌ای خود را به سامانه اعلام کنند، ‌این ظرفیت می‌تواند سازمان را در صرفه‌جویی در هزینه‌های پرسنلی و اداری یاری کند.

انتهای پیام

کد N552935

وبگردی