آفتاب
یک کارشناس:

رشد اقتصادی 4.6 درصد واقعی است

رشد اقتصادی 4.6 درصد واقعی است

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به این‌که طی سال جاری ارزش افزوده بخش نفت از منفی 34 درصد به حدود صفر درصد و بخش صنعت نیز از منفی 12 درصد، رشد مثبتی را تجربه کرد، رشد اقتصادی 4.6 درصد واقعی است.

وحید شقاقی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این‌که طی سال‌های 88 تا 92 به تدریج صادرات نفت از 2.5 میلیون به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت دچار رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد شدیم.

وی افزود: در آن دوره ارزش افزوده بخش‌های نفت و صنعت به ترتیب منفی 34 درصد و منفی 12 درصد شد، دلیل کاهش ارزش افزوده صنعت هم وابستگی این بخش به بخش نفت از یک طرف و کاهش تولید برخی از بخش‌های صنعتی نظیر صنعت خودروسازی به خاطر تحریم‌ها بود. لذا می‌توان گفت طی آن دوره اقتصاد ما کوچک‌تر شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که بهبود فضای مذاکرات هسته‌یی در دولت یازدهم به حفظ ثبات صادرات نفت (یک میلیون بشکه) انجامید گفت: این یعنی ارزش افزوده این بخش از منفی 34 به صفر رسید و بهبود یافت. مشکلات بخش صنعت و پتروشیمی هم تا حدودی برطرف شد. یعنی آن 12 درصد منفی به رشد مثبت رسید. بخش کشاورزی هم در بدترین حالت شرایط بهتری را تجربه کرد لذا به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که رشد اقتصادی 4.6 درصد بدیهی و واقع‌بینانه است.

شقاقی تصریح کرد: می‌توان گفت رشد اقتصادی 4.6 درصد نه خوشحال کننده است و نه ناراحت کننده چراکه این شرایط باید در فصول بعدی سال جاری نیز تداوم یابد تا بتوان گفت اقتصاد کشور از رکود خارج شده است.

وی، اجرای سیاست‌های خروج از رکود را وابسته به دیپلماسی سیاست خارجی دانست و گفت: کاهش تورم و رشد 4.6 درصد مدیون عملکرد دولت در رایزنی‌های سیاسی با 1+5 است اما هنوز در حوزه عملکرد تیم اقتصادی دولت شاهد تحول چشمگیری نبوده‌ایم. تحول زمانی اتفاق می‌افتد که فضای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شده و به افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی، رونق تولید، اشتغال و بهبود فضای کسب و کار بینجامد.

انتهای پیام

کد N552889

وبگردی