آفتاب

بنگاه‌های کوچک نگاه جدی به صادرات ندارند

بنگاه‌های کوچک نگاه جدی به صادرات ندارند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: راهکار پایدار برای خروج از رکود، توسعه صادرات غیرنفتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، محمدرضا جعفری در همایش بزرگ تقدیر از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی در سالن کوه نور اراک اظهار کرد: دولت در فاز دوم باید اقتصاد را از حالت رکود خارج کند، هر چند کار سختی است اما، این نوید را داده است.

وی با بیان اینکه 90 درصد واحدهای کوچک و متوسط صنعتی نگاه جدی به صادرات ندارند، ادامه داد: مدیران بنگاه‌های صنعتی فکر می‌کنند بازارهای داخلی جوابگوی فروش‌شان است. آن دسته از واحدهای صنعتی پایدار خواهند ماند که نگاه جدی به صادرات داشته باشند. این واحدها باید محصولاتی را تولید کنند که بر مبنای صادرات تولید شده و قابلیت رقابت‌پذیری با محصول خارجی داشته باشد. در نگاه بخش خصوصی صادرات نباید صرفا در حد شعار باشد.

جعفری ضمن تأکید بر اصلاح نگاه بخش دولتی برای توسعه صادرات غیرنفتی بیان کرد: دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی باید نگاه خود را اصلاح کند، حتی اگر درآمدهای نفتی بالایی را تجربه می‌کنیم باید حساب ویژه‌ای را برای توسعه صادرات غیرنفتی باز کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی اراک خاطرنشان کرد: با اصلاح نگاه بخش خصوصی و دولتی می‌توان به افزایش رقم صادرات غیرنفتی بر اساس هدف‌گذاری‌ها امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر برای بخش صنعت یک استراتژی مشخص تعریف کنیم می‌توان امیدوار بود که روند صادرات غیرنفتی سال به سال رشد صعودی داشته باشد.

جعفری بیان کرد: استان مرکزی متنوع‌ترین صنایع را در اختیار دارد و به عنوان یک استان صنعتی در مرکز کشور محل تلاقی شاهراه‌های کشور از شمال به جنوب و از شرق به غرب است. در غرب کشور بازار بزرگ عراق وجود دارد. عراق کشوری است که بالاترین سطح تعاملات سیاسی را با ایران دارد، این کشور جمعیت قابل توجهی دارد و عمده پراکندگی جمعیت عراق در مرزهای غرب کشور ماست.

وی تصریح کرد: عراق کشوری است که زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی آن از بین رفته و تشنه خرید است و با توجه به اینکه بالاترین سطح روابط سیاسی را با ایران دارد، پتانسیل و موقعیت ویژه‌ای برای استان و کشور در بازار عراق هست که باید آنرا جدی بگیریم.

جعفری بیان کرد: استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی که فاصله خوب و معقولی با مرزهای کشور دارد و با توجه به زیرساخت‌های صنعتی خوب استان، اگر فقط بازار عراق را جدی بگیرد می‌تواند سهم عمده‌ای از صادرات غیر نفتی را از آن خود کند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک، بازار عراق را برای استان مرکزی یک فرصت دانست و خاطرنشان کرد: همه مدیران اقتصادی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط استان باید بازار عراق را جدی بگیرند.

جعفری با اشاره به بازار روسیه و بحرانی که این کشور با آن روبروست، اظهار کرد: این کشور در حال حاضر متقاضی خرید از ایران به ویژه در بخش مواد غذایی است. استان مرکزی می‌تواند سهمی در بازار روسیه داشته باشد.

وی به موانع توسعه صادرات غیرنفتی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش سطح تعاملات خارجی کشور، فضا برای افزایش سطح تجارت خارجی کشور و مبادلات با کشورهای دیگر مهیاست.

رئیس اتاق بازرگانی اراک خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای بخش خصوصی، تمرکز سفارتخانه‌های ایرانی در خارج کشور جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی است.

جعفری با اشاره‌ای کوتاه به برندسازی بیان کرد: در این زمینه اقدامی در استان صورت نگرفته است. باید همه دست به دست هم دهند تا برندسازی را در استان جا بیاندازیم و بتوانیم برندهای ملی و منطقه‌ای را برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N552713

وبگردی