آفتاب
رییس پژوهشکده مهندسی سیستم های تشخیص پزشکی خبر داد

برگزاری دوره‎های استاندارد سازی فعالیت آزمایشگاهی

برگزاری دوره‎های استاندارد سازی فعالیت آزمایشگاهی

رییس پژوهشکده مهندسی سیستم های تشخیص پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از برگزاری دوره‌هایی برای استاندارد سازی فعالیت‌های آزمایشگاهی خبر داد و گفت: یکی از شرکت‌‎ها از وارد کردن یک نوع کیت سالانه 300 میلیارد تومان سود می‌برد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد ربیعی در افتتاح نخستین کنفرانس ملی تکنولوژی‌های پیشرفته آزمایشگاه پزشکی با بیان اینکه همه دنیا در مسیری حرکت می‌کنند که سرعت آنها یکسان نیست، افزود: از سوی دیگر گریزی نیست و باید همه کشورها در این مسیر حرکت کنند و ما نیز باید تصمیم بگیریم که جایگاه مان در این مسیر کجا خواهد بود.

رییس پژوهشکده مهندسی سیستم های تشخیص پزشکی با اشاره به سود واردات سالیانه 300 میلیارد تومانی یک نوع کیت آزمایشگاهی اظهار داشت: این میزان واردات تنها برای یک شرکت است در حالی که 50 شرکت در این حوزه فعال هستند.

رییس قطب مهندسی بیومتریال با تاکید بر اینکه تا زمانی که منافع مادی مطرح باشد، مشکلات داخل برطرف نخواهد شد، ادامه داد: کشور تا ابد نمی‌تواند وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی باشد و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را رفع کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی افرادی که از واردات این وسایل آزمایشگاهی و تشخیصی، سودهای میلیاردی می‌برند در مقابل تولیدات داخل مقاومت می‌کنند و نمی‌خواهند موانع این حوزه برطرف شود.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از آزمایشگاه‌ها هستند که دستگاه‌هایی از خارج کشور خریداری و نصب کرده‌اند و بعد از یکی دو سال به دلیل نیاز به تعویض قطعه یا دیگر موارد، دستگاه را بدون استفاده رها کرده‌اند و این جز خسارت به کل کشور و وضعیت سلامت کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ربیعی با اشاره به وضعیت دنیا در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، خاطر نشان کرد: در همه دنیا بخش پزشکی و مهندسی در کنار هم فعالیت می‌کند ولی این ارتباط در کشور وجود ندارد.

وی، دلیل این امر را نبود اعتماد میان این دو گروه دانست و اظهار داشت: هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد ارتباط میان بخش‌های پزشکی و مهندسی و ایجاد هم افزایی است و غیر از این نیز راهی نداریم.

ربیعی با بیان اینکه مهم بخش‌های کشور به نظام سلامت کشور وابسته است و تقویت این حوزه به نفع تمام کشور خواهد بود، خاطر نشان کرد: برگزاری کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس تکنولوژی‌های آزمایشگاه پزشکی با هدف برقراری و تسهیل ارتباط بین دو بخش پزشکی و مهندسی تدارک یافته تا فعالان این دو بخش بتوانند از توانایی‌های یکدیگر استفاده کنند و هم افزایی داشته باشند.

وی از رایزنی مسوولان پژوهشکده مهندسی سیستم‌های تشخیصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مسوولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که مجوزهایی برای برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و دیگر زمینه‌های مرتبط دریافت کنیم.

رییس پژوهشکده مهندسی سیستم‌های تشخیصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در آینده جزئیات این دوره‌ها اعلام خواهد شد، افزود: این دوره‌ها در زمینه کالیبره کردن دستگاه‌های آزمایشگاهی، یکسان‌سازی نتایج آزمایش‌های پزشکی و افزایش دقت آزمایش‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

کد N551786

وبگردی