آفتاب
بیست و سومین همایش اسکودا در کرمان

جندقی: از بین رفتن استقلال کانون‌های وکلا، به نفع دولت و ملت نیست

جندقی: از بین رفتن استقلال کانون‌های وکلا، به نفع دولت و ملت نیست

رییس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که از بین رفتن استقلال کانون‌های وکلای دادگستری به نفع دولت و ملت نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمد جندقی کرمانی‌پور در بیست و سومین همایش اسکودا در کرمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کاتوزیان گفت: افتخارم این است که از خطه کرمان هستم. تقریبا از سال ۷۶ در اکثر همایش ها بوده ام و این اولین همایشی است که متاسفانه استاد بزرگوار ما دکتر کاتوزیان حضور ندارند، البته از حضور فرزند بزرگوار ایشان در این همایش سپاسگزاریم.

وی یادآور شد: دکتر کاتوزیان هر دعوتی را برای حضور در همایش می پذیرفتند و علی رغم بیماری حضور پیدا و چند کلامی سخنرانی هم می کردند. دکتر کاتوزیان و دوستان دیگری از جمله آقایان گروهی رییس کانون کردستان، دقیقیان از کانون وکلای خوزستان از میان ما رفتند که درود خدا بر آنها باد.

جندقی کرمانی پور تصریح کرد: هنوز این صحبت استاد کاتوزیان در گوش همه ماست که اتحادیه نماینده همبستگی وکلای دادگستری است. قدر آن را بدانید و آن را حفظ کنید. اختلافات کوچک را مطرح نکنید. ما تلاش می کنیم این وحدت را تحکیم بخشیم.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به تاسیس مرکز مشاوران قوه قضاییه یادآور شد: آنچه که از سال ۷۶ برکانون وکلا گذشت این بود که هنوز امضای تائیدیه اعضای هیات مدیره کانون مرکز خشک نشده بود که موضوع ماده ۱۸۷ آن هم در دولت اصلاحات مطرح شد. ما بارها گفته‌ایم که نخواهیم بخشید این کاری که در دولت اصلاحات بر جامعه وکالت شد؛ چرا یک سازمان موازی ایجاد شد؟ آیا همین امر لطمه به استقلال کانون نبود؟ آیا کانون های وکلا کار خود را به نحو احسن انجام نمی دادند؟

جندقی کرمانی پور افزود: بهانه آوردند که می خواهیم کار ایجاد کنیم؟ قوه قضاییه حسب اعلام خودشان بیش از سه هزار نفر قاضی کم دارد. شما قاضی تربیت کنید. آیا این وظیفه قوه قضاییه است که وکیل تربیت کند؟ ما با وکلای ۱۸۷بحثی نداریم آنها فرزندان ما هستند. بحث ما با نفس عمل است. کانونی که بدون هیچ هزینه ای به دولت کار خود را انجام می‌داد چه دلیلی برای ظهور ماده ۱۸۷ بود.

وی با یادآوری اینکه مجلس ششم ماده 187 را ابطال کرد ولی شورای نگهبان آن را خلاف شرع دانست، خاطرنشان کرد: پس از آن بلافاصله طرح جامع وکالت برای اصلاح قانون وکالت مطرح شد. این اصلاح است یا دخالت؟ چندین طرح از طرف اتحادیه و کانون ها ارائه شد که توجه نشد. طرحی از طرف کمیسیون قضایی مجلس ارائه شد و بنده و آقای کشاورز روی آن کار کردیم و کمیسیون قضایی مجلس نپذیرفت و دولت هم قبول نکرد. نهایتا گفتند این طرح قضایی است و دولت حق دخالت ندارد.

جندقی کرمانی پور با اشاره به صحبت های یک نماینده مجلس که گفتند بعضی از وکلا کارهای خلاف می کنند، گفت: در یک جامعه 40 هزار نفری چند نفر وکیل تخلف کرده اند؟ بیش از تعداد انگشتان؟ آیا تخلفات در قضات و نمایندگان نیست؟ در کانون مرکز بیش از ۵۰ نفر دادیار انتظامی و شعب دادگاه انتظامی وجود دارد و انواع مجازات ها را داریم . هر ماه آمار داریم هرچند اطلاع رسانی ما شاید خوب نیست وگرنه ما بیش از قوه قضائیه دغدغه پالایش کانون‌ها را داریم ولی آیا طرحی که داده شده می تواند حافظ استقلال کانون باشد؟

وی با اشاره به این که گفته می شود که باید نظارت بر وکلا وجود داشته باشد، گفت: مگر در لایحه استقلال شما نظارت ندارید؟ در مواد ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۲۱ لایحه استقلال نظارت وجود دارد. اگر هدف نظارت دارید نظارت هست اما اگر هدف دخالت است ما بر نمی تابیم. از بین رفتن استقلال کانون به نفع دولت و ملت نیست.

وی با بیان این که کانون وکلا عضو اتحادیه بین المللی وکلاست، اظهار کرد: از کانون مرکز در تصویب اساسنامه آن سه نفر معرفی شدند. اکنون که کانون مرکز و اتحادیه عضو مشاور IBAهستند بحثی به وجود آمده و گفته شده که اگر استقلال فعلی کانون ها از بین برود، عضویت اسکودا و کانون مرکز در اتحادیه بین المللی لغو خواهد شد.

رییس سابق کانون وکلای مرکز با بیان این که وکیل باید بدون ترس از تعقیب از حقوق موکل دفاع کند، گفت: اگر وکیل از کسی دفاع می کند دلیل این نیست که از عقیده او دفاع می کند، این حقوق موکل است که وکیل باید بدون ترس از او دفاع کند.

وی با بیان این که آقای ملک شاهی و کمیسیون قضایی مجلس مدافع و موافق استقلال کانون وکلا هستند، گفت: اگر قرار باشد دادستان کانون و اعضای دادگاه انتظامی کانون از قضات انتخاب شوند و اگر قرار باشد وکلا در حضور رییس دادگستری قسم بخورند و اگر قرار باشد هیات نظارت تمام امور کانون را در اختیار بگیرند، دیگر استقلال مفهوم ندارد.

جندقی کرمانی پور با اشاره به لایحه جامع وکالت، گفت: هرچند صدر و متن این لایحه به استقلال اشاره دارد اما مواد آن استقلال را نقض می کند. امیدوارم نمایندگان مجلس در حفظ استقلال کانون اهتمام داشته باشند، البته مجلس حق دارد در همه چیز دخالت کند و باید هم اینطور باشد.

انتهای پیام

کد N551611

وبگردی