آفتاب

تلاش کره‌شمالی برای جلوگیری از ارجاع پرونده‌اش به دادگاه بین‌المللی کیفری

تلاش کره‌شمالی برای جلوگیری از ارجاع پرونده‌اش به دادگاه بین‌المللی کیفری

مقامات کره‌شمالی در ماموریتی غیرعادی قصد دارند جهان را متقاعد کنند که وضعیت حقوق بشر این کشور آنقدرها هم بد نیست تا از ارجاع پرونده حقوق بشر کره‌شمالی به دادگاه بین المللی کیفری جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره‌شمالی در حال حاضر با تهدید ارجاع پرونده حقوق بشرش به دادگاه بین المللی کیفری مواجه است. دیپلمات‌ها و ناظران بین المللی تلاش کره شمالی برای ممانعت از ارجاع پرونده حقوق بشر این کشور را هم مسخره و هم قابل توجه توصیف کرده‌اند. این در حالی است مقامات کره شمالی که زمانی در ماموریت‌هایشان به راحتی تلفن را برداشته و فورا قطع می‌کردند، در حال حاضر کنفرانس خبری و سخنرانی‌های خصوصی برگزار کرده، افرادی را دعوت و حتی به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهند. یکی از این مقامات کره شمالی هفته گذشته در جمعی از دیپلمات‌ها گفت: در برقراری تماس با من ذره‌ای شک به خود راه ندهید.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی گزارشی ارائه داد مبنی بر بدرفتاری‌های گسترده در کره شمالی از جمله سیستم خشونت آمیز کمپ‌های زندانیان سیاسی که 120هزار تن را در خود جای داده‌اند و از آن‌ زمان فشار بین‌المللی بر این کشور افزایش یافته است.

در حال حاضر اتحادیه اروپا و ژاپن با یکدیگر متحده شده و از شورای امنیت خواسته‌اند تا از توصیه این کمیسیون تحقیق و ارجاع پرونده وضعیت حقوق بشری کره شمالی به دادگاه بین المللی کیفری پیروی کند.

گزارش امسال اتحادیه اروپا و ژاپن به کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل نام فرد خاصی را مطرح نکرده اما کمیسیون تحقیق هشدار داد که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به خاطر سازماندهی جرائم گسترده علیه شهروندانش از جمله تجاوز به حقوق شهروندان و گرسنگی شدید ممکن است در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرد.

اگرچه بعید است با وجود نزدیکی چین به کره‌شمالی، ارجاع پرونده کره شمالی به دادگاه بین المللی کیفری تصویب شود، اما پیونگ یانگ نمی‌خواهد که مساله به آنجا برسد.

جانگ ایل هان، نماینده کره شمالی در سازمان ملل در نشست خصوصی در شورای روابط خارجی گفت: پیونگ یانگ می‌خواهد تا درخواست اتحادیه اروپا و ژاپن درباره ارجاع مساله کشورش به دادگاه بین الملل کیفری باطل شود و هرگونه فرصت همچون بازدید یکی از محققان ویژه سازمان ملل یا کمیته بین المللی صلیب سرخ به اقدامات اتحادیه اروپا بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N551394

وبگردی