آفتاب
سمپوزیوم منطقه‌یی ایران و جاده ابریشم؛

سلیمانپور: تعامل ارزش‌های شرقی و غربی تمدن آتی را بارور می‌کند

سلیمانپور: تعامل ارزش‌های شرقی و غربی تمدن آتی را بارور می‌کند

هادی سلیمانپور، رییس آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان این‌که در غیاب ارزش‌های شرقی در جهان پدیده‌هایی مثل تروریسم، افراط‌گری رشد کرده است، تأکید کرد: جامعه شرقی چاره‌ای ندارد جز این‌که ارزش‌های خود را به شکلی درآورد که برای غرب قابل درک باشد. زیرا تعامل ارزش‌های غرب و شرق می‌تواند تمدن آتی را بارور کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سمپوزیوم منطقه‌یی "ایران و جاده ابریشم؛ تبادلات فرهنگی و ارزش‌های مشترک" صبح امروز (چهارشنبه) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.

در این مراسم هادی سلیمانپور گفت: در گذشته هویت شرقی با انقلاب صنعتی و پدیده جهانی شدن مواجه شد و این مسأله باعث شد که ارزش‌ها از طرف غرب بر کل جامعه جهانی حاکم شود و در این تعامل ارزش‌های بسیار والای جامعه بشری که بسیاری از آن‌ها قابل احترامند مانند دموکراسی، بازار آزاد و حقوق پایه‌یی بشر ایجاد شد. غرب به واسطه این ارزش‌ها در طول چهار قرن گذشته توانسته نظام جهانی را شکل دهد. اما در این میان ارزش‌های شرقی غایب بوده است و به نظر می‌رسد دراین مقطع از تاریخ شرق غیبت داشته است.

او ادامه داد: اکنون با موج دیگری از تحولات مواجهیم که می‌توان آن را انقلاب اطلاعات نامید که آثار و عواقب جهانی شدن بر زندگی ما و مراودات ما خواهد داشت. بدون شک جهانی شدن ابعاد بسیار برجسته‌ای خواهد داشت اما جنبه‌های منفی و تیره جهانی شدن بلاشک وجود دارد. امروز پدیده‌هایی مانند تروریسم، افراطی‌گری، بسط و گسترش مواد مخدر و سقوط ارزش‌های والای انسانی از جنبه‌های منفی جهانی شدن است.

سلیمانپور با بیان این‌که بخشی از جهانی شدن در اختیار پرورش تروریسم و افراطی‌گری قرار گرفته است، گفت: امروز جامعه جهانی و تمدن بشری با شرایطی مواجه است که چاره‌ای جز تعامل فرهنگی و ارزشی میان غرب و شرق ندارد.

وی افزود: اگر محیطی مبتنی بر صلح و آرامش می‌خواهیم بایستی به سمت یک انتخاب ناگزیر حرکت کنیم که آن تعامل ارزش‌های شرق و غرب است. در این مسیر کشورهای شرقی بایستی به صورت پیوسته و وابسته با یکدیگر به دنبال ارائه ارزش‌های فرهنگی باشند.

پیهو پارک، رییس ایکاس درباره اهمیت جاده ابریشم برای تبادل فکری و معنوی و فرهنگی، گفت: در طول سالیان گذشته این جاده تنها برای حمل و نقل کالا استفاده می‌شد و برای تبادل فکری، معنوی و فرهنگی کاربردی نداشت و این اطلاعات یک‌سویه شده بود یعنی تنها فرهنگ غرب به شرق منتقل می‌شد و بدین شکل مردم فرهنگ شرقی را فراموش کردند.

او ادامه داد: اگرچه شرقی‌ها ریاضیات و علوم غنی به غربی‌ها دادند اما در مقابل غربی‌ها به شرق، فرهنگ نه چندان غنی دادند. اما اکنون از جاده ابریشم می‌توانیم به عنوان مسیری برای احیای دوباره خود برای نسل بعدی استفاده کرده و به احیای ارزش‌ها و هویت‌مان بپردازیم.

سپس، کریستا پیکات، نماینده یونسکو در تهران با اشاره به پروژه‌های مختلف یونسکو برای گسترش گفتمان‌ها با کشورهای حاضر در مسیر جاده ابریشم برای حفظ میراث مشترک، گفت: ما به نمایندگی از یونسکو شرکای محلی و منطقه‌یی را برای شناسایی ارزش‌های فرهنگی جاده ابریشم فرا می‌خوانیم.

در ادامه این مراسم حسین عارف، ایران‌شناس پاکستانی با اشاره به این‌که جاده ابریشم شرق را به غرب وصل می‌کند و مسیر ارتباطی بوده است، گفت: جاده ابریشم یکی از مناطق تاریخی است که از ارز‌ش‌های فرهنگی تشکیل شده است که سابقه و میراث تاریخی این جاده را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: جاده ابریشم باعث تبادل فرهنگ غنی کشورها از چین گرفته تا هندوستان و ایران به یکدیگر می‌شود که اهمیت این مسیر نه تنها برای گذشته بلکه برای حال و نسل آینده مشخص است.

انتهای پیام

کد N551284

وبگردی