آفتاب
رویترز گزارش داد:

اهداف ژاپن از برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا

اهداف ژاپن از برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا

در پی اعلام آمادگی چین برای آغاز جنگ کوتاه و سریع در دریای چین شرقی، یک رسانه غربی رزمایش ژاپن با آمریکا را حامل پیامی کوبنده به پکن خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در گزارشی با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا در ماه نوامبر در نواحی شرقی جزیره کیوشو در جنوب ژاپن با هدف تقویت همکاریهای نظامی میان دو کشور و ارتقای قابلیت دفاع از جزایر مورد مناقشه با چین نوشت که این رزمایش حامل پیامی محکم به پکن است.

رزمایش "شمشیر بران" هر دو سال یکبار برگزار می شود و این بار نیز همزمان با نگرانی ها درباره برنامه های اتمی کره شمالی و افزایش تنش های توکیو و پکن در پی ملی کردن سه جزیره مورد مناقشه با چین از سوی ژاپن از روزهای هشتم تا 19 نوامبر (17 تا 28 آبان) برگزار می شود.

رویترز در این گزارش با اشاره به شرکت هزار سرباز آمریکایی 30 هزار و 700 سرباز ژاپنی در این رزمایش نوشت ژاپنی ها در آموزش نیروهای خود جدی تر شده و این رزمایش بیشتر با هدف حفاظت از مردم جزایر مورد مناقشه با چین برگزار می شود.

ژاپن پس از آن از آغاز رزمایش مشترک خود با آمریکا خبر داد که رسانه ها گزارش دادند چین نیروهای خود را با هدف انجام یک جنگ کوتاه و سریع با ژاپن در دریای چین شرقی آموزش داده که این خبر حتی نگرانی پنتاگون را به همراه داشت.

آمریکا کنترل جزایر سنکاکو را با ژاپن خوانده و تاکید کرده است که پیمان امنیتی و همکاری دوجانبه آمریکا-ژاپن این جزایر را پوشش می دهد و مخالف هر گونه تلاش یکجانبه برای تضعیف کنترل ژاپن بر این جزایر است.

تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام و فیلیپین از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است. جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند.

کد N551021

وبگردی