آفتاب

10 هزار کلاس درس در تهران نیازمند مقاوم‌سازی هستند

10 هزار کلاس درس در تهران نیازمند مقاوم‌سازی هستند

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران این شهر به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، عصر سه‌شنبه، تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند که هدف آن افزایش آمادگی مدارس شهر تهران در برابر بحران‌هاست.

به گزارش ایسنا صادقی با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه فرآیند مقاوم‌سازی را فرآیندی پرهزینه و طولانی دانست و گفت: همان‌گونه که بناهای نامقاوم ایجاد خطر می‌کنند، نبود آگاهی و آموزش نیز خطرساز است.

وی همچنین با اشاره به برخی از بندهای این تفاهم‌نامه گفت: آموزش نحوه برخورد با مخاطرات، برگزاری تمرین‌ها و مانورها در مدارس و تشکیل گروه مقاومت بحران برای به حداقل رساندن اثرات بحران‌ها در مدارس از جمله فعالیت‌هایی است که در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به جزئیات طرح گروههای مدیریت بحران در مدارس پایتخت گفت: برای تشکیل این گروه مدیریت در تمامی مدارس شهر تهران، مطابق جدول زمان‌بندی اداره کل آموزش و پرورش تهران حرکت خواهیم کرد و امیدواریم این گروه‌ها که ویژگی اصلی آنها مردمی بودن و مدیریت آن توسط دانش‌آموزان است، در آینده در تمامی مدارس شهر تهران تشکیل شوند.

به گفته صادقی «سند کاهش خطرپذیری» مشخص کرده است که مدارس برای تجهیز در برابر بحران‌ها نیازمند چه تجهیزاتی هستند و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، این تجهیزات را برای مدارس فراهم خواهد کرد.

نیاز 10 هزار کلاس به نوسازی

به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت: در برنامه ارتقای سطح آگاهی شهروندان، یکی از گروه‌های هدف آموزش و پرورش و به خصوص دانش‌آموزان دوره ابتدایی هستند. در این سند همکاری، بندهای گوناگونی همچون پیش‌بینی اجرای برنامه‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، ایجاد کارگروه‌هایی در مدارس برای تمرین آموزش‌های فراگرفته شده، برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و... با موضوع پیشگیری از بحران پیش‌بینی شده است.

چهاربند افزود: در شهر تهران حدود 10 هزار کلاس وجود دارد که به مقاوم‌سازی نیاز دارد و 7 هزار کلاس نیز وجود دارند که باید آنها را تخریب و بازسازی کرد.

به گفته وی وجود این تعداد کلاس نشان می‌دهد که ما در برابر بحران‌ها آسیب‌پذیر هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین گفت: این تفاهم‌نامه بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد اما حل ریشه‌ای مشکلات مستلزم مقاوم‌سازی مدارس است که برای این مهم نیز مصوباتی داشتیم تا در یک دوره پنج ساله 70درصد مدارس را مقاوم‌سازی کنیم. بیشتر کلاس‌های نیازمند نیز در بافت‌های فرسوده واقع هستند که متناسب با اولویت‌ها باید بازسازی و نوسازی‌شان را آغاز کنیم.

انتهای پیام

کد N550359

وبگردی