آفتاب

آغاز مذاکرات مقامات هنگ کنگ با رهبران معترضان

آغاز مذاکرات مقامات هنگ کنگ با رهبران معترضان

رهبران اعتراضات دانشجویی هنگ کنگ ودولت این منطقه امروز ( سه شنبه) با یکدیگر مذاکره کردند تا شاید به توافق رسیده و به اعتراضات دموکراسی خواهانه ای که در چهارمین هفته خود به سر می برد پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، این در حالی است که رهبر حامی چین هنگ کنگ اعلام کرده که تمایلی به مسامحه بر سر خواسته اصلی معترضان یعنی حضور آزادانه کاندیداها در انتخابات تعیین ریاست اجرایی این منطقه و رای مستقیم مردم به آنها ندارد.

لئونگ چون یینگ رئیس اجرایی هنگ کنگ امروز به خبرنگاران گفت که دولت وی اجازه نمی دهد کاندیداهای این سمت آزادانه در انتخابات حضور پیدا کرده و با رای مستقیم مردم انتخاب تا جایگزین وی در سال 2017 شوند.

این در حالی است که معترضان گفته اند که خواسته اصلی آنها تعیین مستقیم این کاندیداها توسط مردم است.

وی افزود:‌با این حال می توان برسر چگونگی تشکیل کمیته 1200 عضوی که این کاندیداها را انتخاب می‌کند با معترضان مذاکره کرد.

لئونگ چون یینگ همچنین اضافه کرد که چنین تغییراتی می تواند دردور دوم رایزنی ها که چند ماه آینده برگزار می‌شود پوشش پیدا کند.

وی خاطر نشان ساخت: جای این بحث وجود دارد که چطور ما باید این 1200 عضو را انتخاب کنیم تا این کمیته کاملا نمایندگی همه را بر عهده داشته باشد.

وی افزود: این امکان وجوددارد که ما فرآیند انتصاب کمیته گزینش کاندیداها را دموکراتیک تر کنیم و این مسئله ای است که ما تمایل زیادی به مذاکره بر سر آن با دانشجویان و همچنین با کل جامعه هنگ کنگ هستیم.

از 28 سپتامبر تا کنون معترضان هنگ کنگی خیابان های اصلی این منطقه را اشغال کرده‌اند تا از دولت تقاضا کنند طرح استفاده از این کمیته برای بررسی و تعیین کاندیداهای انتخابات ریاست اجرایی را کنار بگذارد. بلافاصله پس از آنکه رئیس اجرایی هنگ کنگ با رسانه ها در خصوص رد این خواسته صحبت کرد، مقامات دولت وی مذاکرات تلویزیونی با رهبران دانشجویی را که مدتها انتظار آن می رفت آغاز کردند.

مقامات دولت هنگ کنگ همچنان بر این موضع رسمی اصرار دارند که قانون اساسی این منطقه نمی تواند برای عملی شدن مطالبات معترضان اصلاح شود و بسیاری از دیگر مردم دیدگاهی بر خلاف معترضان دارند.

انتهای پیام

کد N550308

وبگردی