آفتاب

راه‌اندازی یکی از مجهزترین نهالستان‌های کشور

راه‌اندازی یکی از مجهزترین نهالستان‌های کشور

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اینکه واردات بذور با نیاز آبی بالا، کشور را با چالش جدی مواجه کرده است، گفت: در حوزه تولید و واردات گل و گیاه شناخت کافی نسبت به بازار وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه البرز، عباس زارع، امروز در اولین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران که در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج برگزار شد، اظهارکرد: کرج در گذشته یکی از مراکز تولید گل و گیاه و نهال کشور بوده و دراین خصوص در بین سایر شهرها شناخته شده بود.

وی خاطر نشان کرد:متاسفانه طی سال‌های گذشته با خارج شدن کرج از حالت باغشهر که حاصل گسترش شهرنشینی و افزایش بی‌رویه جمعیت بوده میزان تولید گل و گیاه در این کلانشهر به شدت افت کرده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم کاهش تولید گل و گیاه در این شهر هنوز هم مناطقی از کرج هستند که در زمینه تولید گل نام خود را حفظ کرده‌اند.

او از گرمدره، کلاک و هشتگرد به عنوان تعدادی از این مناطق نام برد و گفت: شهرستان کرج پتانسل‌های زیادی در حوزه پرورش گل و گیاه دارد که باید به خوبی شناسایی شوند و به مرحله بازدهی اقتصادی برسند.

عباس زارع تصریح کرد: با احیای پرورش گل و گیاه در شهرستان کرج هم زمینه حفاظت از محیط طبیعی و محیط‌زیست کرج ایجاد می‌شود و هم مسیر توسعه اقتصادی و درآمدزایی برای گروهی فراهم می‌آید.

دبیر کمیته تخصصی فضای سبز کلانشهرهای کشور ابراز کرد: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده گل و گیاه است به همین دلیل برنامه مدونی برای استفاده از منابع این حوزه طراحی کرده است .

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها راه‌اندازی یکی از مجهزترین نهالستان‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی است.

وی تاکید کرد: بناست این نهالستان در فضایی بالغ بر 120 هکتارایجاد شود که در آن هم گل‌های زینتی پرورش داده شود و هم کارهای پژوهشی و پرورش نهال انجام بگیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات تولید گل و کیاه در کشور اشاره کرد و گفت: عدم تولید گیاهان، درخت و درختچه‌ها در سایزهای بزرگ، تولید محدود و پایداری کم گیاهان از جمله مشکلات این بخش است.

او گفت: مسئولان باید با به کارگیری کارشناسان و استفاده از روش‌های مدرن تولید گل به رفع این مشکل اقدام کنند.

زارع در ادامه واردات گل و گیاه و بذر را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و گفت: شهرداری‌ها سالانه هزینه زیادی جهت واردات بذر و گل و کیاه متحمل می‌شوند. از آنجایی که این گیاهان بومی نیستند اکثرا عمر کمی دارند و بازدهی لازم را ندارند.

او تاکید کرد: باید گل و گیاهانی پرورش دهیم که با کم‌آبی سازگاری داشته باشند و با اکولوژی استان‌های مختلف بتوانند خودشان را وفق دهند.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل باید از ظرفیت استان‌های مختلف برای پرورش گل و گیاهان بومی هر استان استفاده کرد.

زارع در پایان عدم شناخت برنامه‌ریزان از بازار گل کشور را از ادیگر مشکلات این حوزه دانست و گفت: متاسفانه این افراد در حوزه تولید شناخت کافی نسبت به بازار ندارند و گونه‌های مناسب را در بازار وارد نمی‌کنند و محصولات به اندازه کافی تامین نمی‌شود.

نخستین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران با حضور کارشناسانی از سراسر کشور و تعدادی از کارشناسان بین‌المللی به مدت دو روز ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N550164

وبگردی