آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رکن‌آبادی: هدف داعش ضربه‌زدن به مقاومت است

رکن‌آبادی: هدف داعش ضربه‌زدن به مقاومت است

سفیر سابق کشورمان در لبنان داعش را ابزار دست اسرائیلی‌ها، غربی‌ها و آمریکایی‌ها دانست که به دنبال ناکامی‌های اسراییل در جنگ با مقاومت، با حمایت رژیم صهیونیستی و متحدانش در منطقه ایجاد شد.

غضنفر رکن‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره ظهور داعش در کشورهای بحران‌زده بیان کرد: اگر خوب دقت کنیم در تمامی مشکلاتی که در جهان وجود دارد حتماً جای پای اسرائیلی‌ها را می‌بینیم. از زمانی که رژیم جعلی اسرائیل بر سرزمین غصبی فلسطین تشکیل شد، منطقه خاورمیانه و به‌ تبع آن صحنه بین‌المللی دچار تنش ناشی از تشکیل این رژیم نامشروع بوده است.

وی ادامه داد: از سال 1948 تا به امروز اسرائیل به عنوان یک رژیم اشغالگر همواره از بحران‌های امنیتی، هویتی و مشروعیتی رنج برده و تلاش کرده تا موجودیت خود را تثبیت کند، اما هرچه بیشتر تلاش کرده کمتر به نتیجه رسیده است. در جنگ‌های عربی – اسرائیلی که ارتش‌های عربی در آن یک طرف و اسرائیل در طرف مقابل قرار داشت، طرف برنده همواره اسرائیلی‌ها بودند اما در سال 1993 که توافقنامه اوسلو بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی امضا شد - بر اساس این توافقنامه در واقع موجودیت رژیم صهیونیستی توسط سازمان آزادی‌ بخش فلسطین به رسمیت شناخته و بعدها ماده مربوط به نابودی اسرائیل از طرح ملی ساف حذف شد- شاهدیم که اسرائیلی‌ها جنگ تمام عیاری را علیه لبنان به پا کردند که برای اولین بار در این جنگ هشت روزه شکست خوردند. جنگی که طرف مقابل رژیم صهیونیستی، رزمندگان شهادت‌طلب مقاومت اسلامی لبنان به‌ویژه جوانان حزب‌الله بودند.

رکن‌آبادی افزود: اسرائیل از سال 1993 خود را به مدت سه سال آماده کرد تا اینکه در سال 96 در عملیاتی موسوم به "خوشه‌های خشم" شکست خورد. در سال 2000، اسرائیلی‌ها مجبور به عقب‌نشینی از اراضی اشغالی لبنان شدند و در این زمان ورق برگشت و اسراییلی که از سال 48 همواره برنده جنگ‌ها بود و طرف عربی و مخصوصاً فلسطینی‌ها بازنده آن بودند، شکست خورد. پیروزی‌های اسراییل در آن زمان باعث شده بود تا روحیه ناامیدی که اسرائیلی‌ها ترویج می‌کردند بر گروه‌های مبارز فلسطینی حاکم شود و خود را در برابر اسرائیل ناتوان دیده و برای خود چاره‌ای جز سازش و صلح را متصور نباشند بنابراین به سوی توافقنامه صلح اوسلو گام برداشتند و البته قبل از امضای این توافقنامه در سال 93 ، قباحت برقراری رابطه با اسرائیل توسط مصر شکسته شد و توافقنامه ننگین کمپ دیوید در سال 78 یعنی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بین مصری‌ها و اسرائیلی‌ها به امضا رسید و این امر مزید بر علت شد تا فلسطینی‌ها بیشتر از دریافت حق و حقوق خود از اسرائیلی‌ها به واسطه مقاومت مأیوس‌ شوند.

وی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکیل هسته‌های مقاومت و تقویت جنبش مقاومت اسلامی در منطقه، پیروزی بزرگی در سال 93 حاصل شد. البته قبل از 93 اسرائیلی‌ها در سال 1982 تا بیروت پیشروی کرده بودند اما هسته‌های اولیه مقاومت که در همان سال شکل گرفته بود در مقابل اسرائیلی‌ها ایستاد و آن‌ها را با عملیات‌های شهادت‌طلبانه خود مجبور به عقب‌نشینی کرد. از سال 1987، 1000 کیلومتر مربع از مساحت لبنان اشغال شد و در سال 2000 اسرائیلی‌ها فرار کردند یعنی در سال‌های 93 و 96 شکست می‌خورند ولی درسال 2000 مجبور به فرار از اراضی اشغالی می‌شوند که این مسأله تأثیر قابل توجهی بر روحیه مردم فلسطین داشت و آن‌ها فهمیدند می‌توانند اسرائیل را با عزم و اراده شکست دهند. بنابراین به دنبال آن، انتفاضه دوم آغاز شد. در همین زمان ماجرای 11 سپتامبر در سال 2001 در آمریکا رخ داد و بعد از آن حمله آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش به عراق و سرنگونی صدام در سال 2003 ، حمله به افغانستان در سال 2005 و سرنگونی طالبان و 2006 حمله دیگر به لبنان را شاهدیم و این یعنی 10 سال آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها خود را آماده کردند تا با فضای بین‌المللی که ایجاد کرده بودند، سرمست از پیروزی ظاهری در افغانستان و عراق، با هدف نابودی مقاومت به لبنان حمله کنند که جنگ موسوم به جنگ33 روزه را انجام دادند که به اعتراف اسرائیلی‌ها، آن‌ها دراین جنگ شکست خوردند و کمیته وینوگراد به منظور بررسی چرایی شکست تشکیل شد. در سال 2006 وقتی اسرائیل شکست خورد، به همراه هم‌پیمانان‌شان به دنبال چاره‌جویی افتادند تا ببینند که چرا شکست خوردند و مقاومت هر روز پیروزی بیشتری به دست می‌آورد؟ تا اینکه تصمیم گرفتند پنج رزمایش "تحول یک تا پنج" را برگزار کنند.

به دنبال شکست‌های متعدد رژیم صهیونیستی، جریان‌های تندروی تکفیری در منطقه شکل گرفت

رکن‌آبادی ادامه داد: در اثنای این رزمایش که از 2006 تا 2011 برگزار شد، تصمیم حمله به غزه در سال 2009 گرفته شد تا به قول خود بعد از شکست مقاومت در غزه، بعدا مقاومت در لبنان را نیز شکست دهند. بنابراین اواخر 2008 و اوایل 2009 جنگ 22 روزه را علیه غزه انجام دادند و علی‌رغم وجود شرایط ساده برای اسرائیلی‌ها، آن‌ها در جنگ شسکت خوردند. از این سال به بعد بود که طرف اسراییلی به فکرافتاد تا از روش "شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها" استفاده کند اما از آنجا که این رژیم نیروی شهادت‌طلب نداشت به فکر استفاده از جریان‌های تندروی تکفیری افتاد.

داعش ابزار دست اسرائیلی‌ها، غربی‌ها و آمریکایی‌ها است

اسرائیل با هدف ضربه زدن به جبهه مقاومت از داعش حمایت می‌کند

سفیر سابق ایران در لبنان

وی تصریح کرد: حمایت کامل و پوشش‌دهی‌های این جریانات از سوی اسرائیل، آمریکا و متحدانش و حتی برخی طرف‌های منطقه‌ای به لحاظ آموزش، تجهیزات و حمایت مالی از این جریانات تندروی تکفیری کم کم موجب شد تا در سال 2011 پدیده‌ای به نام گروه اسلامی شام و عراق "داعش" ظهور کند و به صورت متشکل به عرصه فعالیت علیه جبهه مقاومت پا بگذارند. از همین تفکرات تندروی تکفیری بود که بعد از حمله آمریکا به عراق دراین کشور حالت سازمان یافته پیدا کرد و شاهدیم که در عراق آن‌ها در سال 2004 به ایجاد تشکلی اقدام کردند و بعد از آن ابومصعب الزرقاوی، مسئولیت این تشکل را درعراق بر عهده گرفت بعد از او هم ابوعمر البغدادی و سپس ابوبکر بغدادی مسئولیت آن را برعهده گرفت. بعد از کشته شدن بن لادن اختلافاتی میان جناح‌های مختلف القاعده صورت گرفت و به دنبال آن مسأله دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش مطرح شد که منظور از شام، کل منطقه خاورمیانه است.

هدف از ائتلاف ضد داعش، به مدار بازگرداندن داعشی‌ها است نه نابودی آنها

سفیر سابق کشورمان در بیروت درباره هدف از ایجاد ائتلاف علیه داعش تاکید کرد: در واقع داعش ابزار دست اسرائیلی‌ها، غربی‌ها و آمریکایی‌ها است و اسرائیل با هدف ضربه زدن به جبهه مقاومت با کمک کشورهای غربی و منطقه‌ای به حمایت از این مجموعه می‌پردازد ولی امروز کار به جایی رسید که شاهدیم خطر این افراد به طرف‌های حامی‌شان هم برگشته است. حال که این خطر به خودشان برگشته است صراحتا اعلام می‌کنند "ما نمی‌خواهیم داعشی‌ها را نابود کنیم بلکه می‌خواهیم آن‌ها را کنترل کنیم". بنابراین یکی از دلایل اصلی طرح ائتلاف ضد داعش این است که این ائتلاف که نمایشی بیش نیست درواقع آن‌ها (داعشی‌ها) را که از کنترل سازندگانش خارج شدند به مدار برگردانند تا با ریموت کنترل آنها عمل کنند.

آمریکا با تشکیل ائتلاف ضد داعش به دنبال بازگشت به منطقه و سرنگونی اسد است

وی ادامه داد: یکی دیگراز اهداف این ائتلاف کم کردن شدت تنفر از خودشان به عنوان پدیدآورندگان داعش بود چرا که افکار عمومی جهان می‌دانند داعش تحت حمایت چه کسانی است برای همین علاوه بر داعشی‌ها از حامیان آن‌ها هم متنفر هستند، بنابراین برای اینکه یک ژست هم بگیرند و بگویند که حامی داعش نیستند، آمدند و ائتلاف ضد داعش را برای کاهش تنفر ایجاد شده، تشکیل دادند. بحث دیگر، بحث تهیه تجهیزات، سلاح، هواپیما و غیره برای ائتلاف به اصطلاح ضد داعشی‌ها است که آنها سعی می‌کنند هزینه آن را از کیسه کشورهای منطقه و دلارهای نفتی آنها تأمین کنند و مهمترین هدف هم بحث بازگشت آمریکا و متحدانش به منطقه است. آن‌ها طی چند سال گذشته از هر دری که وارد شدند بیرون رانده شدند و الان با ژست ضد داعشی و به بهانه مبارزه با داعش می‌خواهند به منطقه، عراق و سوریه برگردند وگرنه بهانه اولیه آن‌ها این بود که داعشی‌ها در عراق مرتکب جنایت شده و باید با آن مبارزه کرد اما ائتلاف در اولین اقدام خود، 25 نقطه را در سوریه هدف قرار داد در حالی که بحث اصلی درعراق بود که به هر حال حتی یک داعشی هم کشته نشد و تنها زیرساخت‌ها و زیربناهای سوری هدف قرار گرفت که دراینجا بیشتر بحث سرنگونی نظام سوریه مطرح است وگرنه در کوبانی هم هیچ اقدام جدی و اساسی در مقابله با داعش انجام نشد.

رکن‌آبادی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ائتلاف، ممانعت از تحقق نظام نوین جهانی است. نظام نوین جهانی که جبهه‌ مقاومت به رهبری ایران دست برتر را در آن دارد و از این رو آنها به دنبال ممانعت از تحقق این نظام نوین هستند.

لبنان نمی‌تواند جولانگاه داعشی‌ها باشد

ضرورتی برای حضور ایران در ائتلاف نمایشی علیه داعش وجود ندارد

رکن‌آبادی در پاسخ به این سوال که در صورت احتمال گسترش حضور داعشی‌ها در لبنان، آیا حزب‌الله آمادگی مقابله با آن را دارد و آیا در این میان ایران حاضر است خارج از ائتلاف ضد داعش، با سوریه و حزب‌الله ائتلافی جداگانه تشکیل دهد؟ گفت: چند بار داعشی‌ها و دیگر گروه‌های تکفیری تلاش کردند تا تحرکاتی را در لبنان داشته باشند اما به شدت این تحرکات به واسطه ارتش و حزب‌الله سرکوب شد و به واسطه این درگیری‌ها، داعشی‌ها به این نتیجه حتمی دست یافتند که لبنان نمی‌تواند جولانگاه این گروه‌ها باشد. جمهوری اسلامی ایران هم همانطور که مسئولان وزارت خارجه اعلام کردند اولین کشوری بود که وقتی همه شعار می‌دادند و به قولی به دنبال یارگیری و تشکیل ائتلاف بودند، سریعاً اقدام کرد ولی ائتلاف ضد داعش تنها زمینه را برای افرادی که از ابتدا علیه جبهه مقاومت برنامه‌ریزی می‌کردند، احیا کرد. ایران اولین کشوری بود که در این خصوص اقدام کرد و در عراق هم شاهد قدردانی مسئولان عراقی از نقش به موقع ایران در حمایت ازعراق و عراقی‌ها در مقابله با گروه‌های تکفیری تروریستی به‌ویژه داعش هستیم. بنابراین ضرورتی ندارد ایران در ائتلافی نمایشی که هدفش حمله به گروه‌های تکفیری تروریستی نیست، شرکت کند. در واقع ایران پیش ازتشکیل ائتلاف برای مقابله با داعش، برای حمایت از ملت‌ها و کشورها وارد عمل شده است.

با وجود دشمن صهیونیستی، لبنانی‌ها باید متحد باشند

وی درباره دلیل تأخیر در انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان نیز گفت: در لبنان نوعی دموکراسی توافقی وجود دارد که رئیس‌جمهور باید توسط مجلس با 128 عضو آن انتخاب شود. بر اساس قانون اساسی لبنان، جلسه اول انتخاب رئیس‌جمهور برای به حد نصاب رسیدن جلسه باید با حضور دو سوم نمایندگان یعنی 85 تن از آنها باشد و در جلسات بعدی حضور دو سوم برای رسمیت یافتن جلسه لازم است و برای انتخاب رئیس‌جمهور نصف به علاوه یک هم کافی است اما تاکنون این نصاب تأمین نشده است. طبیعی است که با توجه به وجود جریانات سیاسی در داخل مجلس، باید جریانات مختلف بر سر فردی به توافق برسند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار آن بودیم که انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و تشکیل دولت در لبنان باید با توافق بین جریانات ساری در لبنان و در سریع‌ترین زمان ممکن باشد تا این مسأله به نتیجه برسد و با توجه به وجود یک دشمن به نام رژیم صهیونیستی همه باید با هم متفق و متحد باشند و دوشادوش یکدیگر وحدت کلمه داشته باشند تا بتوانند در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی که هرازگاهی چنگ و دندان از خود نشان می‌دهد با قدرت بایستد. سیاست و موضوع جمهوری اسلامی ایران همواره به این مسأله بوده و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این توافق میان جریان‌های سیاسی انجام شود. تصور می‌کنیم جریان‌ها و احزاب سیاسی لبنان رهبران فهیمی دارند که می‌توانند نتیجه گفت‌و‌گوی آن‌ها به تفاهم و توافق برای انتخاب رئیس‌جمهور منتهی شود.

وی در بخش پایانی این مصاحبه درباره حضور ائتلاف در سوریه گفت: مسئولان سوریه در خصوص بحث «اطلاع دادن» ائتلاف، موضع‌گیری‌هایی داشتند و اعتراض‌شان را علیه این ائتلاف اعلام کردند مخصوصاً اینکه اصلاً داعشی مورد هدف قرار نگرفت و در هر حرکت مبحث تضعیف و سرنگونی نظام سوریه مطرح می‌شود. بارها این مسأله از سوی سوری‌ها مطرح شد. روسیه هم بارها تأکید کرد که هر تحرکی علیه داعش باید در چارچوب موازین بین‌المللی و تأیید سازمان ملل و شورای امنیت باشد و علاوه بر این تأکید کرد که ائتلافی که سوریه و ایران در آن نباشند، مورد تأیید نیست. علی‌رغم همه مسائل و با توجه به مشکوک بودن نیات ائتلاف، سوریه همه اعتراضش را اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N549706

وبگردی