آفتاب

تلاش نمایندگان پارلمان‌های غربی برای خارج کردن «تروریسم» از دستور کار اجلاس بین‌المجالس

تلاش نمایندگان پارلمان‌های غربی برای خارج کردن «تروریسم» از دستور کار اجلاس بین‌المجالس

رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران گفت که در اجلاس اخیر بین‌المجالس جهانی در ژنو کشورهای غربی برای تحت‌الشعاع قرار دادن موضوع تروریسم، موضوع ابولا را در اجلاس مطرح کردند که این امر اعتراض کشورهای منطقه را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدرضا دستغیب در نشست خبری تشریح دستاوردهای یکصد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس جهانی، از حضور 726 نماینده از 146 کشور در اجلاس صد و سی و یکم خبر داد و گفت که 492 نفر نمایندگان شرکت‌کننده یعنی 67 درصد آنان مرد و 34 نفر از شرکت‌کنندگان یعنی 32 درصد خانم بودند.

وی افزود: با توجه به اهمیت حضور و مشارکت زنان در پارلمان‌های دنیا ما نیز باید در مجلس شورای اسلامی برای افزایش نقش زنان برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم البته حضور بانوان نماینده در پارلمان ایران هم موفقیت‌آمیز بوده و هم آنها فعالیت‌های خوبی را در حوزه‌های خود دارند اما از نظر کمی هم باید تدابیر لازم برای حضور پررنگ تر آنها وجود داشته باشد.

رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران با اشاره به حضور 53 رییس مجلس و 54 نایب رییس مجلس در صد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس جهانی، تصریح کرد: این اجلاس فرصت مناسبی جهت ایجاد ارتباط و گسترش تعاملات بین‌المللی بود و دیدارهای جانبی اجلاس فرصت خوبی برای طرح موضوعات جهان اسلام از سوی جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد. ارتباط و تبادل نظر با کشورهای منطقه، تحولات منطقه و پدیده شوم تروریسم از دیگر موقعیت‌هایی بود که فرصت بود تا در سطح روسای مجالس و نمایندگان به آن پرداخته شود.

دستغیب با اشاره به ارائه 9 پیشنهاد از سوی کشورهای مختلف برای ماده اضطراری اجلاس، یادآور شد: نقش اتحادیه در ارتقای منشور ملل متحد در زمینه مقابله با تهدید تروریست به عنوان پیشنهاد ایران مطرح شد و اکثر پیشنهادات واصل شده نیز مرتبط با موضوع تروریسم بود اما علیرغم سیاست‌های ابلاغی کشورهای غربی و جنجال رسانه‌ای آنها برای ائتلاف علیه تروریسم در منطقه، نمایندگان پارلمان‌های غربی تلاش داشتند موضوع تروریسم را از دستور کار خارج کنند لذا با هماهنگی نمایندگان آفریقا موضوع ابولا را مطرح کردند و همین امر باعث شد پیشنهاد زامبیا و بلژیک در مورد ابولا با اختلاف کمی رای بیاورد.

رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران با اشاره به اهمیت موضوع تروریسم و آسیب دیدن کشورهای منطقه از اقدامات گروه‌های تروریستی، تصریح کرد: کشورهای منطقه در این اجلاس نسبت به اقدام دوگانه کشورهای غربی در رابطه با تروریسم واکنش نشان دادند و در حاشیه جلسه انتقادات فراوانی به کشورهای غربی در این زمینه انجام شد.

وی با اشاره به حضور هیات پارلمانی ایران در 40 نشست اجلاس بین‌المجالس جهانی، اظهار کرد: مجمع عمومی اجلاس پنج نشست داشت که رییس و نمایندگان پارلمان ایران در آن حضور داشتند. آقای لاریجانی در این اجلاس به پدیده شوم نئوتئوریسم اشاره کردند و جزئیاتی از جنایات علیه زنان و دختران در عراق و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را بیان کردند.

دستغیب ادامه داد: همچنین در مجمع عمومی متنی برای پاسخ به ادعاهای واهی نماینده امارات در رابطه با جزایر ایرانی تنظیم شد. ما در این مطلب به رعایت سیاست حسن همجواری و قرار گرفتن امارات در مسیر مذاکرات و تلاش برای رفع سوء تفاهمات احتمالی اشاره کردیم.

رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران با اشاره به برگزاری کمیته‌های تخصصی چهارگانه اجلاس بین‌المجالس جهانی، گفت: کمیته صلح و امنیت بین‌الملل که آقای حسینی‌صدر در آن عضویت دارد دو نشست برگزار کرد. کمیته توسعه پایدار، مالیه و تجارت نیز دو نشست داشت که در آن 38 کشور به بحث در مورد مقابله با بحران کم‌آبی پرداختند و آقای سیدهادی حسینی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این کمیته حضور داشتند. کمیته دموکراسی و حقوق بشر هم چهار نشست تخصصی با حضور 40 کشور برگزار کرد که آقای زاهدی در آن حضور داشتند و از برخورد دوگانه با حقوق بشر انتقاد کردند.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیش از این ایران دو نماینده در کمیته‌های دائمی بین‌المجالس جهانی داشت؛ یکی آقای حسینی‌صدر که عضو کمیته صلح و امنیت بود و دیگری آقای جلالی که عضو کمیته حقوق بشر بود. در این دوره آقای جهانگیرزاده به عضویت کمیته روابط اتحادیه بین‌المجالس با سازمان ملل در آمد که نشست آن ماه آینده در نیویورک برگزار خواهد شد.

رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران با اشاره به رویدادهای جانبی بین‌المجالس جهانی، اظهار کرد: در حاشیه اجلاس مجمع نمایندگان جوان مجالس برای اولین بار و به پیشنهاد ژاپن با حضور نمایندگان زیر 45 سال تشکیل شد که قرار است اجلاس بعدی آن در ژاپن برگزار شود. همچنین در رویداد دیگری پارلمانی آقای صادقی از پارلمان ایران بر موضوع مربوط به سلاح‌های کوچک، بمب‌ها و جنگ‌افزارهای خوشه‌ای شرکت کرد و از قربانیان و شهدای هشت سال دفاع مقدس یاد کرد. بهداشت مادران و سلامت نوزادان از دیگر رویدادهایی بود که در حاشیه بین‌المجالس برگزار شد.

وی با اشاره به نشست منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در حاشیه بین‌المجالس جهانی، تصریح کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران باید از سهمیه آسیا پاسفیک استفاده کند لذا حضور فعالی در این نشست داشت و این باعث شد عضویت ایران در کمیته اجرایی برای سال بعد تصویب شود که اگر این اتفاق بیفتد بعد از پنجاه سال ایران به عضویت کمیته اجرایی در می‌آید. علاوه بر این در بحث مربوط به قطعنامه و ماده اضطراری موضوعات منطقه و تعاملات منطقه‌ای مطرح شد و جمهوری اسلامی به عضویت کمیته نگارش ماده اضطراری در آمد.

دستغیب با اشاره به حضور ایران در مجمع مجالس آسیایی و شرکت نماینده ایران در اجلاس نمایندگان زن مجالس، اضافه کرد: در اجلاس بین‌المجالس جهانی انتخابات رییس بین‌المجالس برای یک دوره سه ساله برگزار شد. در این انتخابات سه نامزد از اندونزی، بنگلادش و مالدیو و یک نامزد از استرالیا حضور داشتند و تلاش گسترده‌ای توسط آقای لاریجانی که ریاست بین‌المجالس اسلامی را بر عهده دارند انجام شد تا بین کشورهای مسلمان هماهنگی برقرار شود. نهایتا با توجه به تلاش ایران و سخنرانی نماینده استرالیا در مورد تلاش برای بازگشت آمریکا به آی‌پی‌یو و قائل شدن امتیاز ویژه برای این کشور که موقعیت نماینده استرالیا را دستخوش تزلزل کرد باعث شد نماینده بنگلادش به عنوان رییس دوره سه ساله بین‌المجالس انتخاب شود که این آرامشی را برای کشورهای اسلامی ایجاد کرد که مسائل مورد نظر جهان اسلام در سه سال فعالیت رییس بنگلادشی بین‌المجالس مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد نمایندگان ایران در اجلاس بین‌المجالس جهانی، گفت: ما بعد از بازگشت از ژنو تلاش کردیم تا دبیرخانه آی‌پی‌یو را در حوزه بین‌الملل تقویت کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم در اجلاس‌های بین‌ دو اجلاس اصلی در نشست‌های تخصصی حضور فعالی داشته باشیم تا بتوانیم در اجلاس بعد با قدرت بیشتر و استفاده مناسب از فرصت به وجود آمده حضور پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری موید حسینی‌صدر دبیرکل شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران نیز گفت: من از دوره قبل مجلس در اتحادیه حضور دارم و فکر می‌کنم جمهوری اسلامی در اجلاس اخیر نسبت به اجلاس‌های قبلی موفق‌تر ظاهر شد. آقای لاریجانی در حاشیه این اجلاس 10 ملاقات داشت و سایر اعضای هیات هم ملاقات‌های دوجانبه‌ای داشتند و سه نفر از نمایندگان در کمیته‌های دائمی عضویت پیدا کردند.

وی با اشاره به سخنرانی خود در کمیته صلح و امنیت بین‌المللی بین‌المجالس جهانی، تصریح کرد: در این سخنرانی موضوع خشونت علیه زنان را مطرح کردم و به کشتار زنان کوبانی توسط داعش اشاره کردم و گفتم اینها گروه‌هایی نیستند که با قطعنامه متوقف شوند. همچنین اشاره کردم که داعشی‌ها زنان ایزدی را به عنوان برده می‌فروشند. بعد از این سخنرانی بعضی کشورها از موضع‌گیری جمهوری اسلامی در این باره تشکر کردند.

دبیرکل شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران با اشاره به تاکید برخی کشورهای حاضر در اجلاس بین‌المجالس جهانی، بر موضوع حمله سایبری و محکوم کردن حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران، اظهار کرد: در محل اصلی اجلاس هفت پیشنهاد از طرف جمهوری اسلامی مطرح شد که یکی از آنها در مورد حمله سایبری بود. در این پیشنهاد گفته شده هر نوع حمله‌ای اعم از فرد و حکومت برای دسترسی به اطلاعات اشخاص یا دولت‌ها باید جنایت بین‌المللی شناخته شود و فرد مرتکب نباید مصون باشد. قرار شد این پیشنهاد در قطعنامه‌ای که در بهار 94 نهایی می‌شود گنجانده شود.

وی با بیان اینکه تیم جمهوری اسلامی در اجلاس اخیر ژنو ورزیده‌تر بوده، افزود: ان‌شاءالله ما برای آی‌پی‌یو دبیرخانه دائمی خواهیم داشت و جمهوری اسلامی حضور موثرتری در اجلاس‌های بعدی خواهد داشت به ویژه که سه نفر از نمایندگان ایران در کمیته‌های دائمی حضور یافتند.

حسینی‌صدر با اشاره به حضور هشت نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس جهانی، ادامه داد: در اجلاس بعدی که فروردین ماه در ویتنام برگزار می‌شود نیز نمایندگان پارلمان ایران حضور می‌یابند و ما علاقه‌مندیم رییس مجلس نیز در این اجلاس حضور پیدا کند.

دبیرکل شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران در پایان با بیان اینکه رویکرد کشورها نسبت به جمهوری اسلامی تغییر کرده است، افزود: عموم کشورها از توسعه روابط با جمهوری اسلامی استقبال می‌کردند و درخواست دیدار با مقامات و سفر به ایران را داشتند که به نظر می‌رسد حقانیت ایران ثابت شده و گفتمان صحیح ایران در عرصه دیپلماتیک باعث شده بهانه‌ای برای شانتاژ علیه کشورمان وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

کد N549263

وبگردی