آفتاب

همسر موگابه، رئیس جمهوری آینده زیمبابوه؟

همسر موگابه، رئیس جمهوری آینده زیمبابوه؟

ایسنا نوشت:

"اگرچه این پیش بینی که یکی از خویشاوندان درجه اول یک رهبر، جانشین او خواهد شد، کار ساده‌ای نیست، به نظر می‌رسد بسیاری از مردم زیمبابوه به این احتمال وسوسه انگیز که رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه، مقدمات ریاست جمهوری همسرش را تدارک می‌بیند، فکر می‌کنند. رابرت موگابه ۹۰ سال دارد و گریس، دومین همسرش ۴۹ ساله است."

اندرو هاردینگ، خبرنگار بی.بی.سی در امور آفریقا در گزارشی نوشته است: «از سالها قبل پیش بینی‌ها درباره جانشین رابرت موگابه بر سر زبان‌ها بود ولی تنها چند ماه است که نام گریس موگابه، به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی برای جانشینی او شنیده می‌شود.

کسانی که خارج از زیمبابوه زندگی می‌کنند ممکن است نام گریس موگابه، منشی سابق موگابه را در ارتباط با عادت او به ولخرجی، یا مشت زدن به یک خبرنگار بریتانیایی در هنگ کنگ و اتفاقات بحث انگیز دیگری از این دست، شنیده باشند.

ولی رسانه دولتی زیمبابوه، بالعکس از او به عنوان کسی که زندگی خود را وقف امور خیریه کرده نام می‌برد.

اولین بار که ایده "رئیس جمهور گریس" به طور جدی مطرح شد در ماه اوت گذشته بود که گریس موگابه، که از نظر سیاسی مبتدی و تازه کار است، به طور غیرمنتظره‌ای رهبر آینده لیگ زنان حزب حاکم زانو-پی اف، معرفی شد؛ نقش باقدرتی که البته باید به تایید کنگره حزب در ماه دسامبر برسد.

هنگامی که در ماه جاری میلادی، بانوی اول زیمبابوه تنها دو ماه پس از نام نویسی در دانشگاه زیمبابوه موفق به گرفتن مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی گردید، این پیش بینی‌ها تقویت شد. رساله دکترای وی به طور شگفت آوری در آرشیو آنلاین این دانشگاه دیده نمی‌شود.

هنگامی که من به روگیر گومبو، سخنگوی حزب حاکم تلفن کردم تا در باره فعالیت‌های سیاسی تازه شروع شده گریس موگابه از او سئوال کنم، فورا معلوم شد که این سوژه راحتی نیست. وی بلافاصله گفت: "لطفا نه... من به هیچ سئوالی در این باره جواب نمی دهم... شما نمی‌توانید دلیل امتناع من را بپرسید!"

واقعا چه می‌گذرد؟

تئوری‌های مختلفی در این باره وجود دارد.

تجزیه و تحلیلی که در مقایسه با سایر تئوری‌ها عاری از بلندپروازی خانم موگابه است این است که او شانسی برای رئیس جمهور شدن ندارد و جناحی در داخل حزب زانو-پی اف از مطرح کردن او برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کند.

ایبو ماندازا، یک مفسر سیاسی کهنه کار می‌گوید: "توضیح این مسئله خیلی ساده است. او (گریس موگابه) برای این که به هر وسیله ای جلوی جویس موجورو، گرفته شود، به میان آورده شده."

جویس موجورو، معاون رئیس جمهوری یکی از کاندیداهایی است که شانسش برای جانشینی رابرت موگابه زیاد است.

بنا بر تئوری ماندازا، امرسون امنانگاگوا، رقیب دیرینه خانم موجورو، در چارچوب یک نقشه کوتاه مدت، درباره "گریس زیمبابوه" تبلیغ می‌کند تا خانم موجورو، به حاشیه رانده شود.

این نشان می‌دهد که رابرت موگابه به هیچ یک از اطرافیان خود اطمینان ندارد.

ماندوزا، ایده تاسیس سلسله موگابه را با لبخند رد کرد: "هنگامی که همسرش (رابرت موگابه) برود، فعالیت سیاسی او(گریس موگابه) نیز تمام خواهد شد، البته اگر در اصل یک چنین فعالیتی وجود داشته باشد."

یک تئوری دیگر این است که رابرت موگابه برای تقویت موقعیت خود و ایجاد توازن در میان تمام جناح‌های حزب زانو-پی اف، همسر خود را وارد صحنه کرده است.

دوا ماوهینگا، از دیده‌بان حقوق بشر، معتقد است رئیس جمهوری زیمبابوه با مطرح کردن کسی که هیچ سابقه سیاسی ندارد مرتکب یک اشتباه جدی شده.

"این نشان می‌دهد که رئیس جمهور موگابه به هیچ یک از اطرافیان خود اعتماد نمی‌کند. او برای این که تمام جناح‌های حزب را کنترل کرده و مدت زمامداری خود را تمدید کند تحت فشار قرار گرفته بود، ولی اگرببینید که حالا چطور جناح‌ها به طور علنی با هم در رسانه‌ها جنگ می‌کنند، متوجه می‌شوید که این کار یک محاسبه غلط مهم بود و برای اولین بار موقعیت واقعی او را آشکار کرد."

ولی یک تجزیه و تحلیل دیگر که کمتر جنبه دسیسه و توطئه دارد، برای ورود ناگهانی خانم موگابه به صحنه سیاسی دیده می‌شود.

سیمبا ماکونی، یک وزیر سابق از حزب زانو-پی اف، که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸به عنوان یک کاندیدای مستقل با آقای موگابه رقابت می‌کرد، معتقد است که مردم در رد احتمال تاسیس سلسله موگابه، بیش از حد عجله می‌کنند.

ماکونی می‌گوید: "گریس در ماه دسامبر رهبری لیگ زنان را عهده دار خواهد شد. این موضوع قطعی است و با توجه به این که چطور او در یک چنین مدت کوتاهی به اینجا رسیده، احساس من این است که کار او به همین جا ختم نخواهد شد... اتفاقات بیشتری خواهد افتاد."

عده‌ای می‌گویند این که موگابه بتواند همسرش را به عنوان جانشین خود در نظر بگیرد، نشان دهنده این است که او هنوز این قدرت را دارد که اراده خود را برحزب زانو-پی اف و زیمبابوه تحمیل کند.

ولی ممکن است استدلال عده دیگری درست بالعکس باشد و آنها بگویند رابرت موگابه کسی است که پس از سی سال زمامداری، نمی‌تواند خارج از خویشاوندان درجه اول خود، به هیچ کس اعتماد کند.»

52261

کد N548868

وبگردی