آفتاب

عملیات آدم‌ربایی داعش در ترکیه و تاییدی بر حضور آنها در این کشور

عملیات آدم‌ربایی داعش در ترکیه و تاییدی بر حضور آنها در این کشور

یکی از فرماندهان ارشد شورشیان سوری در تلاش نیروهای داعش برای ربودنش در ترکیه بر اثر اصابت گلوله زخمی شد؛ اقدامی که سوالاتی را درباره آمادگی آنکارا برای توقف عملیات افراطیون در خاکش به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دیلی تلگراف، ابوعیسی، رهبر گروه "ثوار الرقه"، یکی از گروه‌های شورشی سوری که با گروه داعش اخیرا در کوبانی مبارزه می‌کند، در اورفای ترکیه مورد حمله داعشی‌ها واقع شد.

در همین حال، آنکارا طی ماه‌های اخیر در تلاش برای کاهش ورود جنگجویان خارجی که از مرز مشترک ترکیه با سوریه برای پیوستن به افراطیون استفاده می‌کنند، اقدامات امنیتی داخلی خود را شدیدتر کرده است.

در حمله داعش به ابوعیسی، نیروهای داعش با ماشین‌های خود مسیر پیش روی ابوعیسی را مسدود کرده و چهار مرد مسلح آن‌ها را از ماشین پیاده کردند اما تلاش برای ربودن رهبر یک گروه مخالف در ترکیه نشان می‌دهد که داعش هنوز می‌تواند در داخل ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو بدون انتظار هیچ مجازاتی به انجام عملیات‌های خود ادامه دهد.

در همین حال احمد عبدانی الخادر، یکی از سخنگویان ثوار الرقه درباره دزدیده شدن رهبرش گفت، نزدیک‌ترین مشاور ابوعیسی که راننده او نیز بوده در توطئه داعش نقش داشته است.

به گفته خادر، زمانی که ماشین‌های داعش جاده پیش روی ابوعیسی را بستند، او به راننده می‌گوید که دور بزند اما راننده تنها ماشین را خاموش کرده و به داعشی‌ها اجازه می‌دهد ابوعیسی را ببرند.

ابوعیسی توانست دو تن از مهاجمان را که چهره خود را نپوشانده بودند، شناسایی کند. مهاجمان ابوعیسی و پسرش را که همراهش بوده در تلاش برای بردن به سوریه به مرز می‌برند. در همین حال افزایش حضور ارتش ترکیه عبور از مرز را برای آن‌ها بسیار دشوار می‌کند و تلاش برای ربودن ابوعیسی با خیانت یکی از اعضای داعش بی‌نتیجه می‌ماند.

داعشی‌ها، ابوعیسی را که از ناحیه پهلو مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود در همان منطقه رها می‌کنند و اکنون گزارش می‌شود که در بیمارستانی در اورفا تحت درمان است.

ابوعیسی مدت زیادی است که به هدف گروه تروریستی داعش تبدیل شده است. مرگ او برای ثوار الرقه ویرانگر خواهد بود؛ گروهی که مردانش برای دریافت آموزش نظامی در ترکیه تحت برنامه ائتلاف آمریکایی برای شکست داعش در سوریه انتخاب شده‌اند.

با این حال منابع نظامی جداگانه معتقدند که مرگ این فرمانده شایعه‌ای بیش نیست. ربایندگان داعشی و مشاور ابوعیسی نیز که گفته شده برای همکاری با افراطیون پول دریافت کرده توسط پلیس ترکیه بازداشت شده‌اند. این‌ها تعدادی از افرادی هستند که گفته می‌شود به آسانی در اورفا و سایرشهرهای مرزی ترکیه دست به عملیات‌های تروریستی می‌زنند.

در همین حال خادر به خبرنگار تلگراف گفت، وی گزارش‌های متعددی درباره حضور اعضای داعش در ترکیه به سرویس اطلاعاتی این کشور ارائه داده است، اما آن‌ها تنها پاسخ می‌دهند "نگران نباشید ما بر آن‌ها نظارت می‌کنیم." اما آن‌ها را بازداشت نمی‌کنند.

همچنین کشورهای غربی ترکیه را به عدم انجام اقدام کافی برای توقف داعش با استفاده از مرزهایش متهم می‌کنند. سال گذشته، روزنامه تلگراف در گزارشی عنوان کرد که اعضای تازه پیوسته به داعش چگونه پیش از رفتن به سوریه در امنیت در خانه‌های ترکیه سکونت می‌کنند.

اما مقامات ترکیه شدیدا اهمال در مقابل حضور داعش در این کشور را تکذیب می‌کنند. آن‌ها معتقدند کشورهایی مانند انگلیس که افراطیون از آن‌ها می‌آیند مسئولیت توقف آن‌ها را بر عهده دارند.

یکی از مقامات ترکیه که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: اگر کشورهای غربی به ما هشدار داده بودند، ما می‌توانستیم آن‌ها را در فرودگاه متوقف کنیم. ما نیاز به پایه‌های قانونی داریم. ما نمی‌توانیم از ورود کسی به کشور فقط چون ریش بلند دارد خودداری کنیم.

به گفته این مقام، همکاری بین کشورها برای مقابله با داعش در حال پیشرفت است و ترکیه تاکنون 6000 افراطی را بازگردانده است.

تحلیل‌گران معتقدند، دولت آنکارا بسیار هوشمندانه و محتاطانه عمل می‌کند چرا که از حملات انتحاری و ماشین‌های بمب گذاری داعشی‌ها در خاکش می‌ترسد.

تاثیر داعش بر اقتصاد مبتنی بر گردشگری ترکیه نیز می‌تواند برای این کشور مخرب باشد.

انتهای پیام

کد N547889

وبگردی