آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر الجزایر در تهران: ایران را دوست و شریک استراتژیک خود می‌دانیم

سفیر الجزایر در تهران: ایران را دوست و شریک استراتژیک خود می‌دانیم

سفیر الجزایر در تهران گفت: الجزایر نقش مهم اقتصادی و سیاسی ایران که در سطح بین المللی و منطقه ای به عهده دارد را بسیار ضروری می داند و ما به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دوست و شریک استراتژیک مهم نگاه می‌کنیم.

سفیان میمونی، سفیر الجزایر در تهران در آستانه مراسم روز ملی الجزایر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: الجزایر،شصتمین سالروز انقلاب اول نوامبر را جشن می گیرد که نشانگر مبارزه برای آزادی ملی در سال 1954 است. در آن روز، جبهه آزادی بخش ملی، اعلام انقلاب کرد و با صدور بیانیه ای از مردم الجزایر درخواست کرد تا سلاح به دست، برای دستیابی مجدد به آزادی و کرامتشان به منظور بازگرداندن حاکمیت دولت الجزایر به پاخیزند.

وی ادامه داد: در حقیقت، اول نوامبر روزی است که مردم الجزایر آن را به عنوان نماد یک رویداد تاریخی مهم در زندگی ملت الجزایر و آغاز مبارزه‌ای قهرمانانه که منجر به استقلال کشور در 5 ژوئیه 1962 گردید، گرامی می‌دارند.

انقلاب الجزایر به طور گسترده‌ای شناخته شده است و بنا به دلایل زیر توسط مورخان به عنوان یک "انقلاب نمونه" از آن یاد شده است:

مردم الجزایر پس از 132 سال استعمار فرانسه به آزادی دست یافتند؛

این یک انقلاب اصیل مردمی است، به این معنا که تمام لایه های اجتماعی الجزایر در مبارزه برای آزادی شرکت کردند؛

این انقلاب ناشی از فداکاری زیاد مردم الجزایر بود که بهای سنگینی برای دستیابی دوباره به آزادی پرداختند (1.5 میلیون نفر شهید)؛

در نهایت، این انقلاب، الهام بخش بسیاری از مردم آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا شد که در فرآیندهای انقلابی مشابهی درگیر شدند.

وی با بیان این که هدف اصلی از انقلاب الجزایر، بازگرداندن آزادی و کرامت مردم الجزایر برای برپایی دولتی مبتنی بر برابری و عدالت بود که از حقوق مسلم هر الجزایری حمایت کند، گفت: پس از استقلال، مردم الجزایر تحت رهبری جبهه آزادی بخش ملی قاطعانه پیمان بستند در برابر استعمار فرانسه، با ایجاد یک دولت قوی که قادر به پاسخگویی به نیازهای بی شمار و انتظارات مردم در مناطق مختلف باشد، مقاومت کنند. بنابراین در سال 1962 پس از خروج فرانسه، دولت الجزایر، کشوری با میراثی ویران شده، با چالش های فراوانی از جمله فقر و بیسوادی (85% جمعیت) و همچنین اقتصادی زخمی مواجه شد. برنامه های مربوط به توسعه در زمینه های مختلف که از سال 1962 تا به حال اجرا شده است، به آموزش و پرورش مردم الجزایر، ایجاد زیرساخت ها در تمام بخش ها و تحقق تعداد زیادی پروژه اختصاص یافته که منجر به افزایش استاندارد های عمومی زندگی اکثریت مردم الجزایر گردیده است.

سفیر الجزایر افزود: جشن این رویداد با شکوه امسال با پنجاهمین سالروز استقلال الجزایر همزمان است. این لحظه سرنوشت ساز فرصت تامل در گذشته و اندازه گیری میزان پیشرفت را تاکنون به همراه داشته است.

وی ادامه داد: به منظور تقویت روند توسعه و ارتقاء زیرساخت های کشور، بهبود شرایط زندگی، توازن توسعه منطقه ای و مقابله با بیکاری، دولت سه برنامه سرمایه گذاری را در پیش گرفته است (150 بیلیون دلار برای دوره 2000-2005، 200 بیلیون دلار برای دوره 2005-2010 و250 بیلیون دلار برای دوره 2010-2015). این برنامه ها نتایج مثبتی به همراه داشته از آن جمله می توان به تحقق زیرساخت های مختلف و سازوکار اجتماعی-اقتصادی و کاهش کسری بودجه در مسکن با تحقق یک میلیون واحد مسکونی در هر پنج سال اشاره کرد.

به گفته وی جشن این رویداد با شکوه، در سال جاری، پیام های مثبت و امیدوارکننده ای در زمینه توسعه با خود به همراه دارد زیرا الجزایر ثبات قبلی خود را بدست آورده است. الجزایر دوباره به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه منطقه ای و بین المللی حضور دارد. به طور خلاصه، الجزایر در حال بهبود جایگاه خود در صحنه بین المللی و ایفای نقش فعال با تکیه بر امکانات و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود می باشد.

وی در ارزیابی‌اش از روابط سیاسی موجود میان ایران و الجزایر گفت: در دهه گذشته الجزایر و ایران در توسعه روابط خود در محیطی با احترام متقابل و تعادل موفق بوده‌اند. هر دو کشور از روابط بسیار خوبی با مشخصه اعتماد و درک متقابل برخوردارند. دو کشور مقید به روابط مبتنی بر ایمان و همبستگی بوده و دارای روابط دوستی دیرینه می باشند. ایران و الجزایر همواره در جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری های اسلامی، گروه 77 (G-77) و گروه 15(G-15) به همکاری و تبادل نظرات و اشتراکات می پردازند.

میمونی افزود: هماهنگونه که در روابط وزرای خارجه در جلسات بین الملل، کنفرانس ها و اجلاس های دو کشور مشهود است، در زمینه سیاسی سنت گفتمان و مشاوره بین دو کشور ایجاد شده است و همچنین ساختاری منظم و مناسب برای رایزنی های سیاسی بین مقامات وزارت امور خارجه دو کشور وجود دارد. وجود چنین سنتی، در ساختار

بین المللی امروز که همواره تحت تنش و بحران بوده و با وجود روند معمول ایجاد شده برپایه تک قطبی سازی که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی به حساب می آید،بنا شده است،امری ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر روابط اقتصادی دو کشور چه وضعیتی دارد؟ گفت: با توجه به زمینه های اقتصادی موجود، الجزایر و ایران برای گسترش روابط دو جانبه و توسعه همکاری ها بر اساس منافع متقابل، تلاش زیادی کرده اند. لذا دو کشور موفق به ایجاد یک چارچوب قانونی برای گسترش همکاری ها شده اند که حاصل آن انعقاد بیش از 54 معاهده، تفاهم نامه و برنامه های همکاری در تمام بخش های اقتصادی است. این چارچوب قانونی با هدف ارتقاء و گسترش همکاری های دوجانبه و افزایش قابل توجه فرصت ها بر اساس امکانات وسیع هر دو کشور ارائه شده است که امروزه چشم انداز بهتری از همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری را برای دو کشور فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از شرکت های ایرانی با همتایان الجزایری در بخش خصوصی یا دولتی تجارت می‌کنند. حضور بیش از 15 شرکت ایرانی در الجزایر نشان دهنده افزایش روابط بین ایران و الجزایر می باشد. در واقع همکاری های اقتصادی که عملاً در سطح توسعه نیافته بوده است اکنون به تدریج در حال توسعه می‌باشد.

بدیهی است هنوز راه زیادی در پیش است. البته نتایج حاصل شده تاکنون، با دورنمای امیدبخشی از توسعه همکاری های دوجانبه، همچنان در سطح ظرفیت های موجود در دو کشور باقی مانده است و نیاز به توسعه بخشیدن و بهینه سازی روابط در کلیه زمینه های همکاری همچنان وجود دارد.

وی افزود: هدف مشترک دو کشور در حال حاضر ارائه همکاری‌های اقتصادی قابل توجه است. ایران و الجزایر، در حال آماده سازی تدارکات دومین نشست کمیسیون عالی مشترک به ریاست نخست وزیر الجزایر و معاون اول رییس جمهوری ایران می باشند. این نشست که قرار است در سال 2015 در الجزیره برگزار گردد به تقویت همکاری، توسعه مبادلات اقتصادی و ارتقاء مشارکت بین دو کشور اختصاص خواهد یافت.

سفیر ایران در الجزایر گفت: با توجه به دوستی دیرینه و تعهد به افزایش روابط، بنده اطمینان دارم که ایران و الجزایر در استفاده هر چه بهتر از امکانات خود در جهت ارتقاء همکاری های دو جانبه موفق خواهند بود که این امر به ایجاد یک همکاری جامع با هدف برآورده نمودن آرمان های مردم دو کشور کمک خواهد کرد.

وی در خصوص روابط فرهنگی دو کشور ایران و الجزایر گفت: فرهنگ نیز بخش مهمی در روابط دوجانبه است، زیرا وسیله ای برای افزایش درک مردم دو کشور از یکدیگر است. در این زمینه دو کشور به طور منظم نمایشگاهای هنری برگزار کرده اند. هفته صنایع دستی ایران در الجزایر در طی سالهای 2011،2010،2009،2008، و 2013 برگزار شد. تهران نیز هفته صنایع دستی الجزایر را در فوریه 2012 برگزار کرد.

وی گفت: سفارت الجزایر در تهران شصتمین سالروز انقلابشرا اول نوامبر را جشن می گیرد و با مردم ایران در طی سال 2015 مجموعه ای از برنامه ها و رویدادهای فرهنگی شامل جشنواره فیلم الجزایر و نمایشگاه هنر را به اشتراک خواهد گذاشت.

سفیر الجزایر افزود: این رویدادها به ایرانیان و دوستداران هنر یک نگاه اجمالی از هنر الجزایر و یک ایده از میراث غنی الجزایر در هنر و صنایع دستی القا میکند. از فرش تا سرامیک، از ظروف نقره تا لباس سنتی، از سفال تا نقاشی، الجزایر در واقع دارای مهارتهای متنوعی در تولید اقلام بی نظیر در منطقه است. غنا و تنوع تولیدات الجزایر نشان دهنده ی پیشینه معتبر این کشور است.

وی گفت: این موضوع نشان دهنده این است که برنامه اجرایی تبادلات فرهنگی که توسط دو کشور به امضا رسیده است در حال پیگیری و اجرا بوده و برای گسترش فعالیتها و تبادلات بین دو کشور همواره کارامد بوده است. و این بدان معنی است که همکار ی های انجام شده میان ایران و الجزایر به گونه ای کلی مستمر و متوازن در حال تقویت و گسترش است و تمامی روابط دو جانبه را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی در پاسخ به این که آیا در آینده در راستای گسترش روابط، هیئت هایی به دوکشور اعزام خواهد شد؟ گفت: همانگونه که قبلا نیز مطرح شد روابط بین ایران و الجزایر وارد مرحله جدیدی از پویایی گردیده است که بازتاب فوق العاده ای در تحکیم رشته های پیوند بین دو کشور دارد. بازدیدهای مستمر هیئت ها از هر دو کشور به صورت مستمر انجام می شود و انتظار می رود که پس از برگزاری دومین نشست کمیسیون عالی مشترک ، این روابط گسترش یابد.

به گفته وی رئیس مجلس ملی مردمی الجزایر، محمد العربی ولد خلیفه، در ماه فوریه 2014 به منظور شرکت در نهمین اجلاس رؤسای مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، به ریاست جناب آقای روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران حضور داشتند. قائم مقام وزیر امور خارجه الجزایر ماه اوت سال گذشته به منظور شرکت در اجلاس وزرای کمیته فلسطین به تهران سفر کرد. وی فرصت ملاقات با محمد جواد ظریف را به دست آورد و نقطه نظرات مختلف پیرامون بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

هیئتی متشکل از نویسندگان الجزایری نیز، از 6 تا 9 اکتبر درهمایشی با عنوان «ادبیات معاصر الجزایر» که به همت دانشگاه شهید بهشتی سازماندهی شده بود، شرکت کردند.

میمونی گفت: در آستانه برگزاری شصتمین سالروز انقلاب اول نوامبر، خانم جمیله بوپاشا، قهرمان آزادی ملی و مبارز آزادیخواه از 5 تا 19 اکتبر درتهران حضور داشتند. هیئتی از وزرات کشاورزی الجزایر نیز برای شرکت در کارگروه منطقه ای "تهیه و شناخت گیاه کینوآ" در تاریخ 18 و 19 اکتبر به تهران سفرخواهند کرد. وزیر مسکن الجزایر اظهار امیدواری کرده است که در ماه نوامبر سفری به ایران داشته باشد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ایران نیز قرار است در ابتدای سال 2015 به الجزایر سفر کند. این تبادل دیدارها نشان می هد که همکاری بین ایران و الجزایر پویا و زنده است.

وی در پاسخ به این که از نظر شما، در برابر چالش های فعلی جهان اسلام و تهاجماتی که دنیای اسلام با آن مواجه است( داعش، القاعده،) چه تدابیری باید اندیشید؟ گفت: فکر نمی کنم چالشی که شما به آن اشاره می کنید فقط مربوط به جهان اسلام باشد. سازمان های تروریستی که ادعای مبارزه با اسلام و استفاده از نامشان برای ترور، خشونت و نفرت را دارند هیج کاری نمی توانند در راستای تخریب اسلام انجام دهند. اسلام مبری از اقدامات تروریستی است که از جانب اسلام مرتکب می شوند. در واقع، افزایش افراط گرایی و ظهور تهدیدات جدید و پیچیده چالش اصلی جامعه و نیازهای بین المللی را تشکیل می دهد. تروریسم یک تهدید جهانی است که نیازمند یک پاسخ بین المللی منسجم بلند مدت است. الجزایر نیز حدود یک دهه با تروریسم مواجه بود و با پرداخت بهای سنگینی موفق به نابود کردن آن شد. پس از سالها مبارزه موثر علیه تروریسم، الجزایر تجربه غنی بدست آورده است و امروز دارای یک دید شفاف درباره پدیده تروریسم است.

وی افزود: به عنوان یک تهدید جهانی، تروریسم نیاز به یک پاسخ جهانی دارد. ریشه کن کردن این پدیده نیازمند به یک رویکرد جامع، شامل ابزارهای سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و قانونی است. تقویت همکاری بین تمام دولتها به یک ضرورت حیاتی تبدیل شده است. تبادل اطلاعات و حصول اطمینان از هماهنگی بین مقامات امنیتی به از بین بردن شبکه های تروریستی و جلوگیری از حملات تروریستی کمک خواهد کرد.

میمونی افزود: الجزایر تجارب و استراتژی خود را در مبارزه با تروریسم با بسیاری از کشورها به اشتراک می گذارد زیرا این مبازره نیازمند همکاری منطقه ای و بین المللی می باشد. در سطح دو جانبه، الجزایر با بسیاری از شرکای خود که در حال کمک به مبارزه علیه تروریسم با احترام به اصول استراتژی مبارزه با تروریسم جهانی سازمان ملل متحد می باشند، همکاری می کند.

به گفته وی الجزایر معتقد است که مسائل پیچیده نیاز به اقداماتی دارد که به راه حل های نظامی و امنیتی محدود نمی شود. مسائل پیچیده نیازمند راه حل های چند بعدی است. در سطح منطقه ای، الجزایر فعالانه با کشورهای همسایه همکاری برای توسعه استراتژی مشترک همکاری می کند.

سفیر الجزایر گفت: موفقیت مبارزه علیه تروریسم بستگی به توانایی جامعه بین المللی برای اقدام عینی به شیوه ای هماهنگ در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی دارد. در واقع، مقابله با تروریسم بدون پاسخ جمعی در تمام سطوح نمی تواند به جایی ختم شود.

وی یادآور شد: مؤسسه آفریقایی تحقیق و پژوهش بر روی تروریسم در الجزایر واقع شده است و الجزایر یکی از مروجین کنوانسیون جولای 1999 الجزیره با موضوع پیشگیری و مبارزه با تروریسم می باشد. الجزایر و ایران مواضع اساسی و مشترکی بر روی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی دارند. کشورهای اسلامی باید هر تلاشی برای حل و فصل مشکلات منطقه ای و جهانی و ایجاد صلح و ثبات در جهان اسلام انجام دهند. عضویت ایران در جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی فرصتی را برای ایران و الجزایر مهیا می نماید تا در پیشبرد منافع جهان اسلام با یکدیگر همکاری کنند. الجزایر متعهد به ارتقاء همکاری با ایران در زمینه های مختلف در راستای منافع متقابل بین دو کشور است.

سفیر الجزایر تصریح کرد: در حوزه انرژی، ایران و الجزایر هر دو عضو اوپک بوده و به ترتیب دارنده دومین و ششمین ذخایر گاز طبیعی در جهان هستند. وزیر انرژی و معدن الجزایر با حضور در کنفرانس تهران فرصت دیدار با آقای بیژن زنگنه وزیر ایران را داشت و همچنین دو طرف درباره ی راههای ارتقاء همکاری دوجانبه بحث و گفتگو.کردند. "الجزایر نقش مهم اقتصادی و سیاسی ایران که در سطح بین المللی و منطقه ای به عهده دارد را به بسیار ضروری می داند و ما به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دوست و شریک استراتژیک مهم نگاه می کنیم".

انتهای پیام

کد N547638

وبگردی