آفتاب
نیویورک تایمز گزارش داد

اوباما خواستار توافقی هسته‌ای بدون حضور کنگره است

اوباما خواستار توافقی هسته‌ای بدون حضور کنگره است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به مذاکرات هسته‌ای ایران و مخالفت‌های کنگره آمریکا نوشت: باراک اوباما از تمام قدرت خود استفاده خواهد کرد تا مانع از رأی کنگره درباره توافق با ایران شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیویورک تایمز در ادامه نوشت: هیچ‌کس نمی‌داند که آیا دولت اوباما هفته‌های باقیمانده تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر را برای حصول توافق نهایی با ایران چگونه مدیریت خواهد کرد. بسیاری در کاخ سفید این توافق را بزرگترین دستاورد حوزه سیاست خارجی اوباما می‌دانند. توافقی که موجب محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. اما کاخ سفید یک تصمیم مشخص و دقیق گرفته است؛ اینکه اوباما از تمام توان خود برای جلوگیری از اختیار کنگره در هر گونه توافق نهایی با ایران استفاده خواهد کرد.

ایران در این مذاکرات خواهان لغو تحریم‌هایی است که موجب بروز مشکلاتی در بازار نفت این کشور و سیستم بانکداری و ارتباطش با غرب شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک تحقیق که از علنی کردنش سر باز زده بود اعلام کرد باراک اوباما قادر است بخش اعظم تحریم‌ها علیه ایران را بدون این‌که به موافقت کنگره نیازی داشته باشد متوقف کند. اما نمی‌تواند به طور دائم آنها را لغو کند و تنها کنگره است که اختیار انجام چنینی کاری را دارد.

یک مقام ارشد آمریکا گفته بود: ما برای سال‌ها نیازی به موافقت کنگره در صورت دستیابی به توافق نهایی و جامع نداریم.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات کاخ سفید معتقدند که کنگره نباید از چنین طرحی متعجب شود. آنها پیش از این زمانی که مذاکره‌کنندگان گفته بودند بهترین راه برای اطمینان یافتن از پایبندی ایران به تعهداتش لغو گام به گام تحریم‌ها است، چنین اعترافی را کرده بودند. کنگره معتقد است که با این روش رئیس‌جمهور به راحتی می‌تواند در صورت تخلف ایران تحریم‌ها را به جای خود بازگرداند.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که ابتدا باید رژیم تحریم‌های آمریکا و غرب به صورت موقتی لغو شود و لغو کامل تحریم‌ها تنها در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل کند ایران به طور جدی و موثر به تعهداتش عمل کرده ‌است، باید صورت گیرد.

میهان همچنین افزود: ما باید طی یک دوره زمانی اطمینان حاصل کنیم که پایبندی ایران به تعهداتش واقعی و بادوام است.

اما بسیاری از اعضای کنگره این طرح را تلاشی از سوی دولت باراک اوباما برای کنار گذاشتن آنها می‌دانند و بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی نیز که خواهان اختیارات کنگره برای تصویب توافق نهایی با ایران هستند چنین دیدگاهی دارند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: در سیاست ما در قبال ایران کنگره نقش دارد اما اعضای کنگره خواهان نقشی فراتر از مشاوره و رایزنی هستند. توافقی که میان ایران و گروه 1+5 حاصل می‌شود یک قرارداد رسمی نیست و بنابراین نیازی به آرای موافق دو سوم اعضای مجلس سنا ندارد.

رابرت منندز سرپرست کمیته روابط خارجی سنا که همواره مواضعی ضدایرانی دارد آخر هفته گذشته تأکید کرد: اگر یک توافق نهایی موجب برچیده شدن همیشگی و موثر برنامه سلاح‌های هسته‌ای ایران نشود، من از کنگره انتظار دارم تا پاسخی درست به این موضوع بدهد.

همچنین سناتور مارک کرک دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا است که همواره با انتقاد از روند مذاکرات هسته‌ای خواهان اختیارات بیشتر کنگره در این زمینه بوده است. چنین اعلام نظرهایی موجب نگرانی دولت اوباما می‌شود و به رئیس جمهور یادآوری می‌کند که برای دستیابی به توافق با ایران باید سه مذاکره هدایت شود.

اولین مذاکره رایزنی باراک اوباما با تیم ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور است. دومین مذاکره میان آقای ظریف با برخی نیروها در تهران است که خواهان دستیابی به توافق نهایی نیستند و در نهایت آخرین مذاکره نیز میان اوباما و کنگره است.

وزیر امور خارجه ایران تابستان گذشته گفته بود: آقای اوباما برای متقاعد کردن کنگره در این خصوص که در حال فروش یک توافق به تهران است که لزوما" اشتباه نیست کار سخت‌تری پیش رو دارد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اما واضح است که علی‌رغم سرنوشت تأسیسات هسته‌ای بزرگ ایران شامل نطنز، فردو و رآکتور آب سنگین اراک که بسیاری نسبت به قابلیت تولید پلوتونیوم آن نگران هستند دیگر مسأله مورد مذاکره چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران است. از نظر آمریکا‌یی‌ها تحریم‌ها بزرگترین اهرم فشار آنها است و از دید بسیاری از مردم ایران نیز مذاکرات تنها در مورد لغو تحریم‌ها است تا موجب بهبود روابط ایران با جهان و ارتقای وضعیت اقتصادی‌شان شود.

بسیاری براین باورند که در صورت عدم حصول توافق تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر، بهترین گزینه برای اوباما ادامه مذاکرات است. اما اوباما در این میان فشارهای دیگری را نیز حس می‌کند. برخی تحریم‌ها طی ماه‌های اخیر تضعیف شده‌اند و دولت در بهار گذشته شاهد این بود که چین واردات نفت خام ایران را افزایش داده است. این موضوع یکی از مسائل پشت پرده دیدارها میان مقامات چین و آمریکا بوده است.

این در حالی است که ایرانی‌ها چیزی بیشتر از تعلیق تحریم‌ها به رهبری آمریکا را خواستارند و علاوه بر این خواهان لغو قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورشان هستند.

انتهای پیام

کد N547534

وبگردی