آفتاب
یمن در گذر زمان-2

حوثی ها، شهروندان حاشیه نشین؛ تقویت وهابی ها ترفند آل سعود در یمن

حوثی ها، شهروندان حاشیه نشین؛ تقویت وهابی ها ترفند آل سعود در یمن

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: حوثی ها که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان شهروندان درجه دو تلقی می شدند هیچگاه در تعیین سرنوشت ملی خود نقشی نداشته اند.

سفر شیخ بدر الدین الحوثی به ایران و دیدار وی با مراجع تقلید در قم فضای جدیدی برای حوثی های مستضعف به وجود آورد.

شیخ بدر الدین الحوثی  در سال 1926 در منطقه فقیر نشین ضحیان در حومه شهر صعده در شمال یمن متولد شد.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قم عزیمت کرد و اصول و فقه و حدیث را در محضر علمای بزرگ قم آموخت و پس از بازگشت به صعده حزب الحق را تاسیس کرد.

شیخ بدر الدین الحوثی روزانه به تدریس شرح ابن ابی الحدید در مورد نهج البلاغه می پرداخت که هزاران نفر از جوانان زیدی به تدریج به مذهب تشیع گرویدند.

در طول این مدت وی بیش از 30 جلد کتاب درباره حقانیت اهل البیت علیهم السلام و در رد فرقه وهابیت تالیف کرد.

فعالیت فرهنگی و سیاسی شیخ بدر الدین الحوثی خشم وهابی های رژیم عربستان را بر انگیخت، زیرا گسترش تشیع در نزدیکی مرزهای عربستان وحشت این رژیم را به همراه داشت.

سرانجام به تحریک وهابی های جنایتکار ،عوامل القاعده در یمن در سال 2010 یک عملیات انتحاری در مسیر کاروان شیخ بدر الدین الحوثی انجام دادند و این عالم ربانی را به شهادت رساندند.

پیش از شهادت شیخ بدر الدین الحوثی فرزند وی حسین الحوثی که یک فعال سیاسی بود  در سال 2004 در جریان در گیری مسلحانه با تیر مستقیم سرتیپ ثابت جواس یکی از افسران وهابی ارتش یمن به شهادت رسید.

این حادثه تاثیر زیادی بر روی حوثی ها باقی گذاشت و از آن زمان جنگ میان حوثی ها و رژیم علی عبدالله صالح آغاز شد و تا سال 2010 یعنی زمان شهادت شیخ بدر الدین الحوثی ادامه یافت.

در طول شش سال جنگ هزاران نفر از حوثی ها شهید و صدها هزار نفر دیگر از حوثی های شهر صعده، لحج ، تعز و شمال صنعا ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

سرلشکر علی محسن الاحمر فرمانده منطقه شمالی یمن و برادر نا تنی علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن بارها از سلاح شیمیایی علیه حوثی ها استفاده کرد.

گفته می شود در جریان حمله شیمیایی سر لشکر علی محسن الاحمر به حوثی ها که هواپیماهای عربستان نیز شرکت داشتند، بیش از 20 هزار نفر از حوثی ها در ارتفاعات صعده بر اثر استنشاق گاز شیمیایی شهید و مجروح شدند.

عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ حوثی ها به تقویت وهابی ها در مناطق مکلا، حضرموت، تعز و لحج پرداخت و تلاش کرد تا جنگ طایفه ای و مذهبی را بر مردم یمن به ویژه حوثی ها تحمیل کند.

با این حال حوثی ها توانستند انسجام خود را در برابر حاکمیت علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن و رژیم آل سعود حفظ کنند و در این مدت دست به نوعی یار گیری از میان طایفه زیدی ها زدند.

در جریان خیزش مردم یمن علیه رژیم صالح، حوثی ها نقش پر رنگی در مدیریت تظاهرات به عهده گرفتند و این امر جایگاه این طایفه را در میان مبارزان یمنی تقویت کرد.

همزمان با آغاز تظاهرات در یمن شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با انقلابیون طرح انتقال قدرت را با همکاری آمریکا و غرب ارائه دادند.

بنابراین با بر کناری علی عبدالله صالح ،قدرت به معاون وی عبد ربه منصور هادی منتقل شد، زیرا عبد ربه منصور هادی شدیدا به عربستان وابسته است.

وی که از اهالی شهر ابین در جنوب یمن است در سال 1945 متولد شد و تحصیلات نظامی خود را در انگلیس گذراند و به سرعت درجات نظامی را در ارتش یمن جنوبی طی کرد.

عبد ربه منصور هادی  به مدت 18 سال معاون علی عبدالله صالح دیکتاتورسابق یمن بود و با خاندان سعودی رابطه گسترده ای بر قرار کرد.

با بر کناری علی عبدالله صالح از قدرت انتظار می رفت تا جانشین وی تغییراتی اساسی در ساختار سیاسی یمن به وجود آورد، اما او عوامل رژیم سابق یمن را بار دیگر در راس قدرت قرار داد.

حوثی ها به شیوه انتقال قدرت در یمن اعتراض کردند، زیرا عبد ربه منصور هادی نه تنها منتخب مردم یمن نبود، بلکه از سوی عربستان به سمت ریاست جمهوری منصوب شد.

حسن هانی زاده

ادامه دارد ... .

کد N547145

وبگردی