آفتاب

شادمهر: دوومیدانی‌کاران باید پاسخگوی نتایج باشند

شادمهر: دوومیدانی‌کاران باید پاسخگوی نتایج باشند

رییس کمیته‌ آموزش فدراسیون دوومیدانی گفت: همان‌طور که ورزشکاران به خاطر تمرینات و حضور در بازی‌های آسیایی قبل از اعزام به اینچئون پاداش گرفتند، الان هم باید بابت نتایج ضعیف خود پاسخگو باشند.

بیژن شادمهر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، درباره نتایج ضعیف کاروان دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی، اظهار کرد: هر اتفاقی که در اینچئون برای دوومیدانی ایران افتاد، خوب نبود. مثلا در 4 در 400 متر خیلی تاسف بار بود که چهار نفر رفته بودند و بدون کسب نتیجه‌ بازگشتند. سرعت این ماده به اندازه 4 در 400 متر نیست که بگوییم سرعت باعث اشتباه شده است.توقع این بود که احسان حدادی مدال بگیرد و این اتفاق هم افتاد، سطح فنی او به اندازه‌ایست که من بعید می‌دانم در آسیا کسی بتواند او را بگیرد.

او ادامه داد: پرتابگران هم متاسفانه نتایج خوبی نگرفتند. من خودم انتظار داشتم موسوی مدال بگیرد. سطح پرتاب چکش در آسیا بالا رفته و مشخص بود کار نمایندگان ایران در این بخش سخت است. پرتابگر تاجیکی با توجه به رکورد خوبی که داشت مدال طلایش حتمی بود، اما این سختی کار ، دلیل نمی‌شود که نتیجه‌ای به نام پرتابگران ایران ثبت نشود. سه پرتاب خطا هیچ نمود خوبی برای ورزشکار این ماده و دوومیدانی ایران ندارد. باید بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که اتفاقاتی که برای دوومیدانی ایران در اینچئون افتاد، تکرار نشود.

او درباره علل ناکامی کاروان دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی گفت: هیچ بحثی وجود ندارد که دوومیدانی ایران نتایج خوبی نگرفت. به نظرم یکی از علل نتیجه‌ نگرفتن تیم ایران نظارت کم بر ورزشکاران بود. فدراسیون تلاش کرد و اردوهای خارجی را برای بچه‌ها در نظر گرفت، اما زمانی که یک ورزشکار به خارج از کشور می‌رفت نظارتی بر او وجود نداشت، این که آیا او تمریناتش را درست انجام می‌دهد یا خیر. در حالی که ما باید از هر شخصی ارزیابی اصولی داشته باشیم. البته این نظارت فقط مختص ورزشکاران خارج از کشور نیست، بلکه کسانی که در ایران هم اردو داشتند، باید تحت نظارت دقیق‌تری قرار می گرفتند. همه مربیان و ورزشکاران باید از برنامه ها و روند اجرای اردوها خبر داشته باشند. البته لازم به ذکر است بعضی از ورزشکاران مانند حدادی شخصیت قهرمانی دارند، اما عده‌ای در این موضوع ضعیف تر هستند و باید هدایت و نظارت بیشتری برای آنها صورت بگیرد.

شادمهر در ادامه افزود: بنابراین مربیان و مسئولان باید از چنین ورزشکارانی بخواهند تمامی ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را بروز دهند، رکوردهای آنها به صورت دقیق تحلیل شود و هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کنند ارزیابی لازم صورت بگیرد تا او بداند که کارهایش زیر ذره‌بین قرار دارد.

بیژن شادمهر با انتقاد از توزیع پاداش و یا منابع مالی بین دوومیدانی کاران قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی اینچئون، تصریح کرد: پرداخت دستمزد و جوایز در فاصله دو هفته‌ به بازی‌های آسیایی مهم است، اما نه آنقدر که به کسب نتایج بهتر به ورزشکار کمک کند. نظر شخصی من این است که اگر قرار است جوایزی به ورزشکاران داده شود به موقع پرداخت شود. این که جوایز ورزشکاران قبل از اعزام به اینچئون پرداخت شده انگیزه های بیرونی برخی ورزشکاران را بالا برد که به نظر من صحیح است. تقدیر از ورزشکار جای خودش بسیار مهم و قابل قبول است، اما اگر او نتیجه‌ نگیرد باید پاسخگو باشد و بررسی شود.

رییس کمیته‌ آموزش فدراسیون دوومیدانی درباره عملکرد مربیان تیم ملی در اینچئون، گفت: من به این اعتقاد ندارم که مربی در جریان مسابقه تاثیرگذار است. مربی کارش را قبل از مسابقه انجام می‌دهد. یک مربی در حین انجام بازی نمی‌تواند کاری انجام بدهد و به همین دلیل فکر نمی‌کنم از این نظر مشکلی در اینچئون به وجود آمده باشد. من قبول ندارم که ورزشکار می‌گوید اگر مربی بود من بهتر می‌دویدم یا بهتر نتیجه‌ می گرفتم. مربی از نظر روانی تعیین کننده است، اما نه این که در نتیجه‌ تاثیر کامل داشته باشد.

او در پایان درباره جوانگرایی در دوومیدانی گفت: هر کسی مقصر باشد رییس فدراسیون باید پاسخگو باشد، به همین دلیل او تلاش می‌کند بهترین برنامه و اردوها را برای ورزشکارانش در نظر بگیرد و قطعا کم کاری نمی‌کند. درباره جوانگرایی من از همان اول با آقای داوری صحبت کرده بودم و درباره نوجوانان و جوانان به صورت مکتوب با ایشان ارتباط داشتم. به زعم خودشان به رده‌های پایه توجه کرده‌اند، اما به نظر من کم بوده است. در کل من معتقدم سیستم‌ باید بررسی اساسی را انجام بدهد و برنامه‌ریزی کند که چگونه می‌تواند وضعیت فعلی را بهبود بدهد.

ا‌نتها‌ی پیا‌م

کد N547074

وبگردی