آفتاب

احتمال از کار افتادن پهپادهای آلمانی به خاطر سرمای هوا در اوکراین

احتمال از کار افتادن پهپادهای آلمانی به خاطر سرمای هوا در اوکراین

27/07/1393 18:56

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح شورای امنیت و همکاری اروپا (OSCE)برای نظارت بر روند آتش بس در شرق اوکراین با تردیدهایی مواجه شده است. بر اساس گزارش رسانه های آلمانی هواپیمای بدون سرنشین مدل "لونا" که برای این منظور در نظر گرفته شده احتمالا تاب سرمای شدید اوکراین را نداشته و از کار می افتد.

این در حالی است که در صورت ناکارآمدی این پهپادها در هوای سرد اوکراین، طرح OSCE نیز با شکست مواجه خواهد شد. در همین رابطه "گرنوت ارلر" عضو پارلمان آلمان در گفتگو با رادیو صدای آلمان گفت: این یک ایراد فنی در پهپاد لونا است که نمی توان آن را در دمای بیش از منفی 19 درجه کنترل کرد.

بر این اساس به علت زمستان های سرد اوکراین امکان استفاده از این پهپادها در مناطق مشمول آتش بس به شعاع 5 کیلومتر در شرق اوکراین، وجود نخواهد داشت. همچنین یک کارشناس دفاعی حزب اتحادیه دمکرات مسیحی آلمان به روزنامه بیلد گفت: اگر یک پهپاد یخ بزند، سقوط خواهد کرد. وی از برلین خواست برای رفع این معضل راه حلی بیابد.

در چنین شرایطی برخی زمزمه ها برای جلوگیری از مشارکت آلمان در عملیات نظارت شورای امنیت و همکاری اروپا در اوکراین شنیده می شود. منتقدان این طرح بر این باورند که آلمان باید تنها در بخش پشتیبانی این عملیات شرکت کرده و بخش اجرایی آن را به دیگران بسپارد.

کد N546975

وبگردی