آفتاب

شراره‌های اختلافات میان اردوغان و داوود اوغلو

شراره‌های اختلافات میان اردوغان و داوود اوغلو

تاخیر در انتصاب برخی از مقامات دولت ترکیه که براساس گزارش‌ها به علت اعتراض رجب طیب اردوغان به برخی گزینه‌های احمد داوود اوغلو است، وجود اختلاف میان اردوغان و داوود اوغلو را آشکار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، پست مشارو نخست وزیر ترکیه عالی ترین سمت غیر منتخب در دولت ترکیه است که مدت یک ماه است خالی مانده و همچنین پست معاون خزانه داری نخست وزیری نیز از دو هفته پیش تا کنون منصوب نشده است.

برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که احمد داوود اوغلو که اکنون نخست وزیر ترکیه شده به سبب اعتراضات اردوغان، رئیس جمهور این کشور نمی تواند برخی مقامات زیر دست خود را منصوب کند.

فخری کاسیرگا در تاریخ 11 سپتامبر به عنوان سمت دبیرکل نهاد ریاست جمهوری ترکیه منصوب شد. همچنین پست معاون خزانه‌داری نخست وزیر ترکیه هنگامی که ابراهیم چاناکچی از سمت خود کناره گیری کرده تا در صندوق بین المللی پول مشغول به کار شود، خالی مانده است.

اردوغان که در ماه اوت در نخستین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب شد، داوود اوغلو وزیر خارجه سابق خود را به عنوان جانشینش در مقام نخست وزیری منصوب کرد.

اگرچه در ترکیه نظام دموکراسی پارلمانی برقرار است اما بلندپروازی اردوغان برای ایفای نقش رئیس جمهور در نظام ریاست جمهوری و اظهارات اخیر وی نشان می‌دهد که او قصد دارد به عنوان رئیس جمهور به طور کامل اختیاراتش را اعمال کند و این نگرانی به وجود آمده که میان وی و نخست وزیر اختلاف ایجاد شود.

مصطفی کمالاک، رهبر حزب سعادت ترکیه در این باره اظهار داشت: اختلاف میان اردوغان و داوود اوغلو بر سر انتصاب مشاوران نخست وزیری آغاز اختلافات آن‌ها است و دامنه این اختلافات با گذشت زمان افزایش خواهد یافت.

وی به روزنامه تودی زمان گفت: داوود اوغلو خواهان آن است تا حدود اختیاراتش تعیین شود. در حال حاضر حدود اختیارات و قدرت نخست وزیر در قانون اساسی مشخص است. اما زمانی که این اختیارات نقض شوند تعارضات بیشتری ایجاد خواهد شد.

همچنین گل تکین اویسال، رهبر حزب دموکرات ترکیه اظهار داشت، بروز اختلاف میان اردوغان و داوود اوغلو شگفت‌آور نیست و این اختلافات افزایش خواهد یافت.

اردوغان از نخست وزیری کناره گیری نکرد و روابطش را با حزب سیاسی خود پس از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری در تاریخ 10 اوت قطع نکرد در حالی که براساس بند 101 قانون اساسی زمانی که شخصی رئیس جمهور ترکیه می‌شود باید روابطش را با حزب خود و همچنین عضویتش را در پارلمان پایان دهد.

اردوغان تا تاریخ 28 اوت صبر کرد تا ریاست جمهوری را عهده دار شده و سمت‌های رهبری حزب عدالت و توسعه ونخست وزیری را ترک کند.

حزب عدالت و توسعه در تاریخ 27 اوت یک روز پیش از رئیس جمهور شدن اردوغان کنگره سراسری خود را برگزار کرد و در این کنگره مشخص شد که داوود اوغلو از سوی اردوغان برای جانشینی وی در نخست وزیری تعیین شده و طی این کنگره به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شد.

به گفته اویسال اقدامات اردوغان این احساس را ایجاد می‌کند که داوود اوغلو یک نخست وزیر موقت است و اردوغان قدرت واقعی در پشت صحنه ا ست.

از طرف دیگر به گفته رهبر حزب دموکراتیک ترکیه سخنانی که اردوغان از زمان رسیدن به ریاست جمهوری تاکنون برزبان رانده و طی آن‌ها مستقیما احزاب مخالف را هدف انتقاد قرار داده همچون کاری که در روزهای نخست وزیری‌اش می‌کرد، مشکل زا است.

وی تصریح کرد: اردوغان دیگر نمی‌تواند در نشست‌های گروهی حزبش سخن بگوید اما او همچنان مثل یک رهبر حزب عمل می‌کند. جدیدترین سخنرانی‌هایش در سفر به دریای سیاه مشابه با سخنرانی‌های وی در نشست‌های گروهی حزبش است.

همچنین انگین آلتای، رئیس گروه پارلمانی حزب خلق جمهوری خواه ترکیه گفت: روابط داوود اوغلو و اردوغان مثل این می‌ماند که داوود اوغلو سازی در اختیار دارد که اردوغان ابزار نواختنش را دارد.

این اعتقاد وجود دارد که در صورتی که داوود اوغلو مطابق با خواست اردوغان عمل نکند اردوغان او را کنار بگذارد.

انتهای پیام

کد N546875

وبگردی