آفتاب
در نامه‌ای به سازمان ملل مطرح شد؛

درخواست رئیس‌جمهوری قبرس ترک‌نشین برای آغاز مذاکرات 2 قبرس

درخواست رئیس‌جمهوری قبرس ترک‌نشین برای آغاز مذاکرات 2 قبرس

رئیس جمهوری قبرس ترک نشین با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار از سرگیری مذاکرات با قبرس یونانی نشین شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آنادولو، براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری قبرس ترک نشین، درویس اراغلو، رئیس جمهوری این کشور در نامه خود به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار از سرگیری مذاکرات صلح میان دو قبرس شده است.

ارسال این نامه پس از آن صورت گرفت که دولت قبرس یونانی نشین مذاکرات 8 اکتبر را در واکنش به اعزام یک ناو از جانب ترکیه برای کنترل ماموریت اکتشاف نفت و گاز در ساحل قبرس به حالت تعلیق درآورد.

رئیس جمهوری قبرس ترک نشین با درخواست از طرف قبرس یونانی نشین برای بازگشت به میز مذاکرات به منظور دستیابی به راه حل قابل مذاکره با ثبات و عادلانه ادامه داد: مذاکرات تنها راه حل دستیابی به یک خط مشی مناسب است.

ترکیه و قبرس ترک نشین به شدت با اقدام یک سویه دولت قبرس یونانی نشین در اکتشاف منابع هیدروکربن در اطراف قبر مخالف هستند و می‌گویند: این منابع باید تحت یک روش و رویکرد عادلانه توسط قبرس متحد مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

مذاکرات بین دو قبرس فوریه سال گذشته میلادی و پس از دو سال تعلیق از سر گرفته شد. مذاکرات پیشین به خاطر بحران مالی اتحادیه اروپا شکست خورد.

قبرس یونانی نشین عضو اتحادیه اروپاست و به جز ترکیه از جانب جامعه بین الملل به رسمیت شناخته می‌شود و در عوض تنها کشوری است که قبرس ترک نشین را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام

کد N546643

وبگردی