آفتاب

تاکید عمر البشیر و سیسی بر حل بحران لیبی و سوریه

تاکید عمر البشیر و سیسی بر حل بحران لیبی و سوریه

رئیس‌جمهور سودان با همتای مصری خود در قاهره دیدار کرده و درخصوص اوضاع منطقه و از جمله بحران لیبی و سوریه و روابط دو جانبه بحث و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، علاء یوسف، سخنگوی رسمی دفتر ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور با عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان که ظهر روز شنبه وارد فرودگاه قاهره شده بود در خصوص روابط میان دو کشور و اهمیت تقویت روابط دو جانبه بحث و گفتگو کردند.

سیسی همچنین بر اهمیت روابط دوستانه و خوب میان مصر و سودان و اهمیت تحکیم این روابط تأکید کرد.

البشیر نیز نقش کارآمد مصر در مسائل جهان عرب و آفریقا را ستود و گفت: مصر ستون اصلی در جهان عرب در زمان صلح و جنگ بوده است.

وی به نقش مصر در قبال سودان و به ویژه نقش قاهره در برداشتن تحریم‌ها از خارطوم اشاره و بر تمایل سودان برای عدم لطمه زدن به امنیت و منافع مصر تأکید کرد.

در این دیدار همچنین درخصوص تحکیم روابط اقتصادی، افزایش مبادلات تجاری و امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری میان دو کشور بحث و گفتگو شد.

البشیر اعلام کرد که مصر جایگاه چهارم را در میان کشورهایی دارد که در سودان سرمایه‌گذاری می‌کنند و اجرای برخی طرح‌های پیشنهادی مصر را به جایگاه دوم انتقال خواهد داد.

علاء یوسف اعلام کرد که در این دیدار درخصوص تحولات جهان عرب و به ویژه بحران لیبی بحث و گفتگو شد.

سیسی در این دیدار بر حمایت مصر از مردم لیبی و اهمیت حمایت از موسسات قانونی در این کشور تأکید کرد.

دو طرف همچنین بر اهمیت رسیدن به افق سیاسی برای حل و فصل بحران لیبی و همچنین سوریه که صلح و ثبات سیاسی را در این دو کشور به ارمغان بیاورد، تأکید کردند.

البشیر و سیسی همچنین درخصوص همکاری کشورهای حوزه رود نیل تأکید و اعلام کردند که رود نیل باید وسیله‌ای برای تحقق همکاری مشترک این کشورها باشد و به منافع طرفین لطمه وارد نکند.

انتهای پیام

کد N546322

وبگردی