آفتاب

توکلی در تذکری: لایحه تنظیم مقررات مالی دولت باید در چند لایحه جداگانه تقدیم می‌شد

توکلی در تذکری: لایحه تنظیم مقررات مالی دولت باید در چند لایحه جداگانه تقدیم می‌شد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه تنظیم مقررات مالی دولت در جلسه علنی امروز مجلس گفت که این لایحه باید به شکل چند لایحه جداگانه تقدیم مجلس می شد تا امکان کار کارشناسی در مورد آن وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری داشنجویان ایران (ایسنا)، احمد توکلی در تذکری در جلسه‌ی علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من مکررا در مکاتبه با هیات رئیسه و شورای نگهبان درمورد احکام قانونی غیر مرتبط با بودجه تذکر داده‌ام و خوشحالم که دولت قصد دارد آنها را در بودجه نیاورد.

وی افزود: بر اساس ماده 135 آیین نامه داخلی مجلس لوایح قانونی که از سوی دولت پیشنهاد می شود باید دارای موضوع و عنوان مشخص و دارای مواد متناسب با اصل موضوع به عنوان لایحه باشد. وقتی قانون می‌گوید لایحه دارای عنوان مشخص باشد معنایش این نیست که یک عنوان کلی وجود داشته باشد که هر چیزی در آن جا شود.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما از چاله درآمده‌ایم و به چاه افتاده‌ایم، از تغییر احکام در قانون بودجه به جای بررسی ارقام فارغ می‌شویم و دچار این گرفتاری می‌شویم که لایحه‌ای آمده که در آن از اساسنامه شرکت نفت تا مرخصی زندانیان، از چگونگی اجرای طرح‌های عمرانی در بودجه تا چگونگی اجرای احکام دادگستری و انواع و اقسام موضوعات مختلفی که طیف وسیعی از امور کشور را در بر می‌گیرد وجود دارد. اگر بخواهیم این عذر را موجه بدانیم فردا لایحه‌ای تحت عنوان اصلاح برخی امور کشورداری می‌آید که هر چیزی در آن گنجانده می‌شود.

توکلی با اشاره به این که کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون اصلی لایحه تنظیم مقررات مالی دولت را مورد بررسی قرار داده تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع این لایحه یک موضوع واحد نیست حقوق کمیسیون‌های دیگر ضایع می‌شود لذا این لایحه باید به چند لایحه تبدیل شود تا حقوق نمایندگان همه کمیسیون‌ها محفوظ بماند و امکان کار کارشناسی وجود داشته باشد. چرا که در شکل حاضر کار کارشناسی در بسیاری از موارد امکان پذیر نبود به ویژه که تعجیلی وجود دارد که این لایحه قبل از بودجه نهایی شود.

توکلی لایحه دولت را مغایر ماده 135 آیین نامه داخلی مجلس و اصل 65 قانون اساسی دانست و تصریح کرد: این لایحه باید به شکل چند لایحه متفاوت جداگانه تقدیم مجلس شود تا انجام کار کارشناسی بر روی آن امکان پذیر شود.

محمدرضا باهنر که اداره جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: بعضی از این ایرادات وارد است اما اکنون گریزی از آنها نیست و اگر ما این لایحه را بررسی نکنیم دوباره در جریان بررسی بودجه همان جریان‌ها و اشکالات پیش تکرار می‌شود به ویژه این که در آن زمان لایحه بودجه هم از مسیر خارج خواهد شد.

باهنر گفت که گزارش کمیسیون‌های فرعی در مورد لایحه تنظیم مقررات مالی دولت، نیز مورد بررسی قرار گرفته و چاپ شده است.

انتهای پیام

کد N545604

وبگردی