آفتاب

جدایی‌طلبان اوکراین: کی‌یف به طور غیررسمی استقلال دونتسک را تایید کرد

جدایی‌طلبان اوکراین: کی‌یف به طور غیررسمی استقلال دونتسک را تایید کرد

نخست‌وزیر جمهوری ایجاد شده از سوی شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین در دونتسک در مصاحبه‌ای گفت: قوانین مربوط به اعطای وضعیت ویژه به لوهانسک و دونتسک که از سوی دولت اوکراین اعلام شده، به معنی تایید غیررسمی استقلال "جمهوری خلق دونتسک" توسط کی‌یف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل خبرگزاری ریانووستی، آلکساندر زاخارچنکو، نخست وزیر "جمهوری خلق دونتسک" که از سوی شورشیان حامی روسیه ایجاد شده اظهار داشت: اعلام وضعیت‌های ویژه چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ این به معنی رسمیت بخشیدن به این مساله است که قوانین اوکراین دیگر برای این مناطق اعمال نمی‌شود و این به طور غیررسمی استقلال ما را از سوی دولت کی‌یف تایید می‌کند.

پترو پروشنکو، رییس جمهوری اوکراین روز 16 اکتبر با امضای قانونی مناطقی از دونتسک و لوهانسک را دارای وضعیت ویژه اعلام کرد. هدف اصلی این قانون ایجاد شرایطی برای عادی‌سازی وضعیت در جنوب شرق اوکراین و بازیابی حاکمیت قانون و آزادی‌ها و حقوق اساسی شهروندان است.

در 16 سپتامبر پارلمان اوکراین قانون خودمختاری بخش‌هایی از لوهانسک و دونتسک را تصویب کرد. این قانون تصریح کرده که قرار است در تاریخ هفت7 دسامبر انتخابات محلی در این مناطق برگزار شده و حق استفاده از زبان روسی یا هر زبان دیگر توسط مردم این مناطق تضمین شود.

رهبران جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک گفتند که خواهان استقلال کامل از اوکراین بوده و برای تعیین رهبران منطقه‌ای و نمایندگان قانون‌گذار در تاریخ دوم نوامبر انتخابات برگزار می کنند.

انتهای پیام

کد N545374

وبگردی