آفتاب

سفر اردوغان به کابل

سفر اردوغان به کابل

رئیس‌جمهوری ترکیه امروز (شنبه) در میان استقلال گرم مقام‌های افغانستان برای سفری یک روزه وارد کابل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و هیات همراه وی در سفری یک روزه به افغانستان سفر کردند و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در کاخ ریاست جمهوری از وی و همراهانش استقبال کرد.

در بیش از پنج دهه گذشته، اردوغان نخستین رئیس‌جمهوری ترکیه است که به افغانستان سفر می‌کند و به این دلیل و همچنین برنامه‌ای که برای سفر وی در نظر گرفته شده، این سفر با اهمیت خوانده شده است. گفته شده که رئیس‌جمهوری ترکیه در این سفر توافقنامه استراتژیک با اشرف غنی احمدزی امضا می‌کند.

همچنین قرار است امروز خیابانی در غرب کابل، بین میدان مزاری و قصر دارالامان، که به کمک مالی ترکیه ساخته شده، با حضور اردوغان و احمدزی گشایش یابد. از دو روز پیش برای حضور هر دو رئیس‌جمهور در غرب کابل تدابیر امنیتی به اجرا گذاشته شده و اطراف خیابان‌ها تزیین شده است.

ترکیه یکی از حامیان مهم افغانستان در مبارزه با تروریسم و بازسازی ویرانی‌های سه دهه جنگ در این کشور شمرده می‌شود.

این کشور 393 سرباز در افغانستان دارد، اما این سربازان شرکت چندانی در میدان‌های نبرد نداشته‌اند، به همین دلیل، نیروهای ترکیه در افغانستان تلفات جنگی نداشته‌اند.

از سال‌ها پیش به این سو ترکیه در تلاش بهبود روابط بین افغانستان و پاکستان بوده و تا حال چند دور مذاکرات سه جانبه بین رهبران سه کشور در آنکارا برگزار شده است. ترکیه با افغانستان روابط تاریخی دارد و با پاکستان هم از چند دهه پیش روابط استراتژیک داشته است. رهبران ترکیه خواسته‌اند که با استفاده از همین روابط کشور خود، میان کابل و اسلام‌آباد میانجی‌گری کنند.

انتهای پیام

کد N544973

وبگردی