آفتاب

رئیس سابق اتحادیه کاغذ و مقوا درگذشت

رئیس سابق اتحادیه کاغذ و مقوا درگذشت

منصور حاجی‌آخوندیان رئیس سابق اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران و از پیشکسوتان عرصه چاپ کشور درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور حاجی‌آخوندیان در سال 1317 در تهران و در چهارراه سیروس متولد شد. وی تحصیلات خود را ابتدا در مدرسه اسدی واقع در خیابان آبسردار و سپس در مدرسه سپهسالار (مطهری فعلی) گذراند.

حاجی آخوندیان رفته رفته وارد حوزه سیاست نیز شد و در سال 1330، یعنی زمان نخست‌وزیری دکتر مصدق، همراه با افراد مبارز سرشناس آن زمان فعالیت‌های سیاسی نیز داشت. با اینکه اطرافیانش او را از فعالیت‌ سیاسی منع می‌کردند با این حال بعد از نزدیک به 80 سال، لفظ و بیان‌اش هنوز رنگ و ‌بوی سیاست می‌داد.

حاجی آخوندیان از سال 1329، دقیقاً پس از به پایان رساندن کلاس ششم ابتدایی وارد بازار کار شد و محمد مهدیانان از بستگانش، او را در یک صحافی مشغول به کار کرد و به این ترتیب حاجی‌آخوندیان که در آن زمان نوجوانی بیش نبود، اولین تجربه کاری خود را زیر نظر برادران فرشچی و در حوزه کاری یادداشت‌سازی، سنقر و برات‌زدن آغاز کرد. وی پس از آن در چاپخانه‌های متعددی از جمله سعادت، یمنی، خودکار ایران، تهران‌مصور و... مشغول به کار شد.

وی پس از انقلاب در سال 1362، با همکاری محسن محرر اتحادیه کاغذ و مقوا را راه‌اندازی کرد و به دلیل اینکه آقای محرر یکی از پیشکسوتان این صنف بود، مسئولیت ریاست اتحادیه را بر عهده گرفت و اعظمی و تاجیک هم به عنوان نایب رئیسان اتحادیه انتخاب شدند و منصور حاجی‌آخوندیان نیز در سمت بازرس این اتحادیه مشغول به فعالیت شد.

وی در ابتدا مغازه و مجوزی نداشت و تنها یک مجوز صحافی داشت ولی بعدها یک مغازه‌ کاغذفروشی در ظهیرالاسلام تهیه کرد و مجوز آن را نیز گرفت و اینگونه بود که وارد اتحادیه صنف کاغذفروشان شد و تا همین امسال که به دلیل بیماری و کهولت سن از عضویت در هیئت مدیره انصراف داد، رئیس این اتحادیه بود.

در پی درگذشت این پیشکسوت عرصه چاپ، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد. در متن این پیام تسلیت آمده است:

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت پیشکسوت حوزه چاپ، مرحوم منصور حاجی آخوندیان موجب تاثر اینجانب شد. بی‌شک خدمات فرهنگی و 34 سال پرچمداری صنف کاغذ و مقوای تهران در تاریخ فرهنگی ایران اسلامی ماندگار خواهد بود. ضایعه درگذشت ایشان را به اهالی چاپ و نشر، و خصوصا خانواده گرامی آن بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم.

کد N544895

وبگردی