آفتاب
با اشاره هبه نظامی تهران به بیروت؛

سفیر ایران: به عنوان کشور دوست، وظیفه ما در کنار لبنان بود

سفیر ایران: به عنوان کشور دوست، وظیفه ما در کنار لبنان بود

سفیر کشورمان در بیروت با تاکید بر تلاش ایران در تحکیم روابط با لبنان گفت: وظیفه ما در کنار لبنان بودن است.

محمد فتحعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به سفر سمیر المقبل، وزیر دفاع لبنان به تهران اظهار کرد: سمیر المقبل امروز (شنبه) در راس هیاتی عازم تهران شد. روز گذشته نیز هیاتی لبنانی متشکل از مقامات ارتش و وزارت دفاع به عنوان هیاتی مقدماتی وارد تهران شدند.

او افزود: المقبل پیش از ترک بیروت در سخنانی گفت که با توجه به شرایط امروز منطقه و لبنان و با عنایت به توانمندی‌های ایران به عنوان کشوری بزرگ در منطقه ما می‌توانیم روابط خوبی با این کشور داشته باشیم.

فتحعلی با اشاره به این که در این سفر موضوع هبه نظامی ایران به لبنان مطرح است، گفت: قرار است در این سفر هیات لبنانی نیازمندی‌های خود را مطرح کرده و ما هم وعده بررسی آن را داده‌ایم.

وی تاکید کرد: هدیه نظامی ایران به لبنان آماده است و اگر مقدمات آن در لبنان فراهم شود، این هدیه در اختیار لبنانی‌ها قرار خواهد گرفت چرا که طبق قوانین لبنان هدایا کشورها ابتدا باید مورد تصویب کابینه وزیران قرار گیرد.

سفیر کشورمان در بیروت با تاکید مجدد بر آماده بودن هدیه نظامی ایران، درباره نوع تجهیزاتی که در این هبه قرار دارد، گفت: این هبه شامل اسلحه و مهمات است. طی یادداشتی به طرف لبنانی مجموعه‌ای از سلاح‌ها به تشخیص طرف ایرانی و با توجه به ظرفیت‌هایی که تهران در ارتباط با مبارزه با تروریسم و جنگ تحمیلی داشته، و طرف لبنانی هم آن را درک کرده، تهیه شده است.

او در پاسخ به این سوال که در صورتی که نیازهای نظامی لبنان فراتر از تجهیزات ارائه شده باشد، آیا ایران حاضر است آن‌ها را هم به عنوان هبه در اختیار طرف لبنانی قرار دهد، گفت: این مساله قابل بررسی است.

فتحعلی درباره اهمیت انجام این سفر گفت: با توجه به تحولات منطقه‌یی و جایگاه لبنان و این که این کشور در جبهه‌ی پیشانی مبارزه با تروریسم قرار دارد، بر خود فرض می‌دانیم در کنار لبنانی‌ها باشیم. هم‌چنین وظیفه ما به عنوان کشور دوست و برادر لبنان این است که شرایط حساس لبنان را درک کنیم و خود را در کنار آن ببینیم. بنابراین وظیفه ما ارائه این هدیه و در کنار لبنان بودن است. علاوه بر آن این سفر مبدای برای همکاری‌های دو کشور به شمار می‌رود.

وی درباره مخالفت‌های موجود با هبه نظامی ایران تصریح کرد: مطمئنا این گونه مخالفت‌ها کمکی به منافع لبنان نمی‌کنند و حتی نخبگان لبنانی هم بر این مساله تاکید فراوان دارند.

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با انجام این سفر روزنامه السفیر در خبری به نقل از منابع آگاه خود به بیان جزییات هبه ایران به ارتش لبنان پرداخت و نوشت که این هبه شامل مسلسل‌های دوشکا با مهمات، خمپاره‌های 60، 80، 120 و 155 میلی‌متری به همراه مقادیر فراوانی از مهمات، موشک‌های تاو، موشک‌های ضد زره، دوربین‌های دید در شب و مهمات تانک‌های تی 55 و تی 72 است.

انتهای پیام

کد N544706

وبگردی