آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

حمایت از نخبگان را تبدیل به فرهنگ کنیم

حمایت از نخبگان را تبدیل به فرهنگ کنیم

رئیس سازمان اوقاف گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی به واسطه علم و فناوری که دارند می‌خواهند فرهنگ خود را به ما قالب کنند ولی اگر ما در علم موفق شویم می‌توانیم فرهنگ اسلام و قرآن را به جهانیان ارائه بدهیم.

رئیس سازمان اوقاف گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی به واسطه علم و فناوری که دارند می‌خواهند فرهنگ خود را به ما قالب کنند ولی اگر ما در علم موفق شویم می‌توانیم فرهنگ اسلام و قرآن را به جهانیان ارائه بدهیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در "همایش ملی اهدای جایزه حسن تحصیل که به مناسبت پنجاه و دومین سال تاسیس موقوفه علمی البرز" و با هدف تجلیل از نخبگان، دانشمندان و طلاب فعال در عرصه علم و فناوری در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که در سال گذشته به آن توجه شده زنده نگه داشتن یاد واقفانی است که در عرصه علم فعال هستند. ما وظیفه داریم که در عرصه علم تبلیغ داشته باشیم. همگان از این دستاورد بهره ببرند. امیدواریم در سال‌های آینده فعالیت در عرصه وقف علمی بیشتر شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: موقوفه مرحوم البرز یکی از مهمترین موقوفاتی است که درعرصه علم و فناوری شکل گرفته است. یکی از مهمترین موضوعاتی که اسلام،‌ قرآن و اهل بیت به آن توجه داشته‌اند علم و دانش است و خداوند به آنهایی که در عرصه علم فعال هستند نگاه ویژه‌ای دارد و جایگاه ویژه‌ای عطا می‌کند.

محمدی افزود: در سخنان پیامبر (ص) وائمه (ع) نخبگان دارای جایگاه بالایی هستند و در زمان حال حاضر هم امام (ره) به این امر توجه ویژه‌ای داشتند و اکنون نائب بر حق ایشان یعنی مقام معظم رهبری به علم و دانش و فناوری اهمیت بسیار زیادی می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: ما باید علم روز را بدست بیاوریم و آن را به سایر کشورها نیز صادر کنیم. طبق یکی دیگر از فرمایشات مقام معظم رهبری علم قدرت است و هر کس دانش بدست آورد قدرتمند می‌شود و هر کس به دست نیاورد مغلوب می‌شود، پس برای حفظ اقتدار باید علم و فناوری را کسب کنیم. قبل از انقلاب دشمنان چگونه با ایران و کشورهای مجاور برخورد می‌کردند اکنون خدا را شاکریم که به برکت انقلاب به پیشرفت علم و قدرت رسیده‌ایم. اگر کشور ما امنیت دارد به برکت همین علم و قدرت است.

محمدی یادآور شد: ما اگر پیشرفت اقتصادی،‌ صنعتی و مدیریتی را می‌خواهیم باید به علم توجه کنیم. اگر به علم توجه نکنیم عقب می‌مانیم. کسانی که می‌توانند درس بخوانند و تخصصی کسب کنند بر آنها واجب است که در این عرصه گام بردارند و درس خواندن برای آنها یک تکلیف شرعی است. ما اگر از علم عقب بمانیم دچار عقب ماندگی سیاسی و فرهنگی می‌شویم. به برکت انقلاب ملت ایران موفقیت‌های چشمگیری داشته است.

وی گفت: اکنون در بعضی از علوم پیشرفته دنیا ما جزء برترین‌ها هستیم. در حالی که قبل از انقلاب این گونه نبوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ممکن است برخی افراد به جهت نادانی بگویند در زمانی که ما مشکل اقتصادی داریم علم به چه کار می‌آید ولی اگر ما می‌خواهیم مشکل اقتصاد هم حل شود باید به علم روی بیاوریم و اگر کسی به عقب ماندگی علم کمک کند به آمریکا کمک کرده است. فراموش نکنیم علم بدون تحقیق پیشرفت نمی‌کند. به همین جهت یکی از دستورات رهبر انقلاب در اولویت قرار دادن تحقیقات علم و فناوری است.

وی ادامه داد:‌ برگزاری این جلسه فقط به منظور تجلیل نیست. در صورتی که کاری که دانشمند و فرهیخته برجسته استاد البرز در پنجاه سال پیش انجام داد قابل تقدیر بسیار است ولی هدف اصلی ترویج فرهنگ علم و تحقیق در جامعه است. ما برای رسیدن به علم و فناوری باید تلاش و کوشش خود را افزایش بدهیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و طرح شعار ما می‌توانیم یکی دیگر از راه‌های رسیدن به پیشرفت است. ما باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری درصدد پرورش استعداد نخبگان باشیم. همچنین مسئولان ما باید برای رشد و توسعه کشور برنامه‌هایی داشته باشند و دانشمندان ما هم از آنها مطالباتی داشته باشند.

محمدی یادآور شد:‌ داشتن یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و میان بر می‌تواند به پرورش علم و دانش کمک زیادی کند. ما باید حمایت از نخبگان را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. امیدواریم در سال‌های آینده خداوند به ما توفیق دهد که در این راستا بتوانیم گام‌های بیشتری برداریم.

وی در پایان گفت: وقف یکی از تعالیم اسلامی است که باعث می‌شود نتایج کار ما ماندگار شود. مرحوم البرز با این وقفی که انجام داد خود را برای همیشه ماندگار کرد.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم از چهار دانشمند برگزیده،‌ تعدادی از مخترعین،‌ خانواده شهدا و همچنین از 110 طلبه،‌ دانشجو و دانش‌آموز ممتاز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین الهی‌زاده،‌ مسجدی،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی و سهرابپور قائم مقام نخبگان کشور تجلیل شد.

انتهای پیام

کد N544680

وبگردی