آفتاب
قالیباف در نمایشگاه عطر سیب؛

نمایش عقلانیت و فداکاری فرهنگ اسلام در ماه محرم/ دلیل عدم حضور در نشست اصولگرایان

نمایش عقلانیت و فداکاری فرهنگ اسلام در ماه محرم/ دلیل عدم حضور در نشست اصولگرایان

شهردار تهران با اشاره به شرایط روز خاورمیانه گفت: در شرایطی که کسانی مانند داعشی ها و سلفی ها با رفتار خود به دنبال آن هستند که خشونت را به اسلام نسبت دهند، امسال باید به طور ویژه عقلانیت، شجاعت، شهامت و فداکاری را در فرهنگ اسلام و تشیع به نمایش بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف طی سخنانی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بزرگ فرهنگی عطر سیب که صبح امروز در محل بوستان ولایت برگزار شد گفت: امروز افتخار ما این است که تهران مرکز سیاسی جهان تشیع است و با شرایطی که امروز در منطقه و دنیا وجود دارد باید به طور ویژه و بیش از هر زمان دیگری به این حماسه، باور و فرهنگ نجات بخش امروز جوامع توجه کنیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب می توانیم به دنیا بگوییم که فرهنگ عاشورا تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه متعلق به هر انسان آزاده ای در این دنیاست. امیدواریم امسال بتوانیم این موضوع را به نمایش بگذاریم و از یک وحدت، درایت و عمق تاثیرگذاری در عاشورا و محرم برخوردار باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در عاشورا اوج فداکاری و اخلاص وجود دارد، گفت: خداوند این منت را بر ما گذاشته و این نعمت بزرگ را داده است که در عصر انقلاب اسلامی زندگی می کنیم. انصاف این است که انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین (ع) دارد و ما در زمانی زندگی می کنیم که همه عوامل این فرهنگ را به نوعی دیده ایم. مگر 15 خرداد سال 42 به برکت محرم و صفر نبود؟ مگر پیروزی انقلاب اسلامی جز این قابل تحلیل است که اگر برای خدا قیام کنیم، خدا به ما پیروزی می دهد؟

قالیباف تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس افرادی در جبهه حضور پیدا کردند، امکاناتی در جنگ بود و طراحی هایی انجام می گرفت اما اگر اخلاص، گذشت و تاثیر فرهنگ عاشورا نبود، امکان نداشت جنگ اداره شود. افرادی که هیچ آموزش نظامی ندیده بودند، در هیچ دانشکده ای تحصیل نکرده بودند و با هیچ تئوری از عرصه مسایل نظامی آشنا نبودند اما توانستند در کمترین زمان ممکن در همه این زمینه ها به اوج خودش برسند.

قالیباف یادآور شد: باید حواسمان را جمع کنیم که روزگار و مسایل روز، ما را از این امر مهم غافل نکند که زندگی ما متعلق به این فرهنگ است. بنابراین در کارهای روزمره، تصمیم گیری ها، افق آینده و مسیری که کشور را پیش می بریم نباید از این موضوع غفلت کنیم.

وی تاکید کرد: امروز دیگر از سر و صدای دشمنانی که مستکبر و ظالم هستند نترسیم و جا خالی نکنیم. مخصوصا در امسال که روز عاشورا با 13 آبان، روز مبارزه با آمریکا و ظلم مصادف شده باید این موضوع را باید به طور روشن و واضح  نه تنها جلوی لانه جاسوسی بلکه در همه هیات های مذهبی در سراسر کشور مورد توجه قرار داده و از این فرصت استفاده کنیم چرا که شعار مبارزه با ظلم در حقیقت شعار روز عاشورا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه عطر سیب، گفت: انسان وقتی پا در این محیط می گذارد کاملا حس می کند که این کار با دل و عشق صورت گرفته است و این صمیمیت و محبت از مجموعه کار قابل لمس است.

شهردار تهران درباره توسعه مدل برگزاری نمایشگاه عطر سیب در سایر شهرهای کشور نیز گفت: هر کاری که در تهران اتفاق می افتد دیر یا زود آن را در سایر شهرهای کشور شاهد خواهیم بود از این رو نباید نگران بود که این نمایشگاه در سایر شهرها هم برگزار شود بلکه مهم این است که این دغدغه را داشته باشیم تا این کار را به درستی انجام دهیم و این نمایشگاه را با اشتباه به شهرهای دیگر منتقل نکنیم؛ البته مطلع هستم برگزاری این نمایشگاه به سایر شهرها نیز کشیده شده و حتما در آینده عمق پیدا می کند و به شهرهای کوچک خواهد رفت تا شهرداری ها انجام وظیفه کنند.

در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه فرهنگی عطر سیب شهردار تهران در خصوص عدم حضورش در نشست همگرایی اصولگرایان گفت: هر نشستی که در آن همگرایی و وحدت باشد مورد توجه است اما من به دلیل مسئولیت اجرایی که در شهرداری داشتم در این همایش شرکت نکردم.

وی با بیان اینکه اگر بین گروههای سیاسی تنش باشد مردم راضی نیستند گفت: وحدت فی‌نفسه در هر گروه و مجموعه‌ای مناسب است و باید بر اساس مبانی روشن مشخص پیش برویم. برخی‌ها سوال کرده‌اند که چرا من در این همایش حضور پیدا نکردم که باید بگویم بنده مسئولیت اجرایی دارم و باید کار خود را انجام بدهم . مردم نیز از بنده توقع چنین کاری را ندارند و در مقابل توقعشان این است که شهرشان را بهتر اداره کنم.

قالیباف با تاکید براینکه مردم از بنده توقع دارند که شهرشان را بهتر اداره کنم گفت: ما در شهرداری تهران خدمتگزار مردم هستیم طبیعتا برای رونق به بیشتر و کمک به مردم و بزرگترین تشکل‌ها که هیات‌های مذهبی هستند آماده کمک می‌شویم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: نمایشگاههای عطر سیب بیش از یک دهه است که مرتبا در شهرداری تهران برگزاری می‌شوند و مهمترین ویژگی امسال در این نمایشگاه در کنار توزیع اقلام در حوزه نیازمندی‌های جاری هیات‌ها مهمترین بحث تقویت محتوای فرهنگی در مجموعه نمایشگاه عطر سیب است همچنین اقلام عرضه شده در دوازدهمین نمایشگاه عطر سیب با قیمت مناسب و کیفیت بالا به هیات‌های مذهبی ارائه خواهد شد.


.
 

کد N544645

وبگردی