آفتاب
کوارتز گزارش داد

بهای نفت تاثیری بر مواضع هسته‌ای ایران ندارد

بهای نفت تاثیری بر مواضع هسته‌ای ایران ندارد

نشریه کوارتز در گزارشی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت نوشت: به نظر نمی‌آید سقوط ناگهانی بهای نفت خام موجب شود ایران در مذاکرات هسته‌ای سازش بیشتری از خود نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه کوارتز در ادامه نوشت: کارشناسان معتقدند علیرغم اینکه کاهش سنگین بهای نفت سختی‌هایی را بر اقتصاد تهران وارد خواهد آورد اما به نظر نمی‌آید که این اتفاق موجب شود ایران برای دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر سازش بیشتری از خود نشان دهد.

این کارشناسان می‌گویند تنها در صورتی که مذاکرات تمدید شود و این کاهش قیمت ادامه پیدا کند ممکن است که ایران بیشتر از قبل سازش کند.

روزنامه وال استریت ژورنال پس از پایان دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به نقل از چند دیپلمات نوشت: کاهش 25 درصدی قیمت نفت از تابستان گذشته تاکنون ممکن است باعث رفتار سازش‌گرانه‌تر ایران در مذاکرات شود. گفته می‌شود ایران برای تامین بودجه‌اش به نفت با بهای 140 دلار در ازای هر بشکه نیاز دارد.

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران پس از آنکه در سال 2013 به قدرت رسید اعلام کرد خواهان بهبود وضعیت اقتصادی کشورش از طریق لغو تحریم‌های غرب و بازگرداندن سرمایه‌گذاران خارجی به ایران است.

گال لوفت، کارشناس موسسه بررسی امنیت جهانی در گفت‌وگو با کوارتز یادآور شد: اما ایران علاوه بر مساله اقتصاد اولویت‌های دیگری شامل تکنولوژی هسته‌ای دارد که می‌خواهد به آن ادامه دهد.

این کارشناس افزود: ایران پیش از این نیز با کاهش بهای نفت خام و مشکلات ناشی از آن روبرو بوده اما هیچگاه رفتار خود را تغییر نداده است.

رابین رایت، کارشناس مرکز ویلسون نیز به کوارتز گفت: قیمت نفت به طور قطع جزء آخرین فاکتورهایی است که ممکن است بر رفتار ایران بر سر میز مذاکره تاثیرگذار باشد.

به نوشته این نشریه، یکی از دلایل تاثیر نگرفتن ایران این است که این کشور تغییرات روزانه بازار نفت را احساس نمی‌کند و درآمدهای نفتی‌اش به دلیل وجود تحریم‌ها در حساب‌های خارجی ذخیره می‌شوند.

طرف‌های مذاکره‌کننده پس از پایان آخرین دور از این مذاکرات گفتند که در حال حاضر خواهان تمدید تلاش‌های دیپلماتیک‌شان پس از ضرب‌الاجل 24 نوامبر هستند. اما در صورت وقوع آن و ادامه کاهش بهای جهانی نفت ممکن است ایران برای کاهش فشارهای اقتصادی دست به تغییر موضعش در مذاکرات بزند.

انتهای پیام

کد N544497

وبگردی