آفتاب

اعضای غیردائم جدید شورای امنیت مشخص شدند/ ترکیه ناکام بزرگ لقب گرفت

اعضای غیردائم جدید شورای امنیت مشخص شدند/ ترکیه ناکام بزرگ لقب گرفت

کشورهای آنگولا، مالزی، نیوزیلند، ونزوئلا و اسپانیا در حالی به عنوان اعضای غیردائم جدید شورای امنیت انتخاب شدند که ترکیه نتوانست رای لازم را برای تصاحب کرسی این شورا به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، در رای گیری شب گذشته برای تعیین اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک آنگولا، مالزی، نیوزیلند، ونزوئلا و اسپانیا بیشترین آرا را به دست آوردند. به این ترتیب این کشورها از اول ژانویه 2015 دوره دو ساله عضویت غیردائم در شورای امنیت را آغاز کرده و جانشین کشورهای آرژانتین، استرالیا، لوکزامبورگ، کره جنوبی و رواندا می شوند.

این انتخابات در حالی انجام گرفت که ترکیه نتوانست آرای لازم برای تصاحب کرسی شورای امنیت را کسب کند. در رای گیری دیشب رقابت اصلی در گروه موسوم به "غرب اروپا و مناطق دیگر" بین نیوزیلند، اسپانیا و ترکیه بود که نیوزیلند با 145 رای و اسپانیا با 121 رای، جواز عضویت در شورای امنیت را گرفتند و ترکیه با 109 رای ناکام ماند.

انتخابات 5 عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای پیوستن به 5 عضو دائم و دارای حق وتو (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) در سال انجام می شود. گفتنی است کشورهایی که خواهان عضویت در شورای امنیت هستند باید دست کم دو سوم آرای 193 عضو سازمان ملل را کسب کنند. 

کد N543491

وبگردی