آفتاب

عضویت ونزوئلا در شورای امنیت با اعتراض آمریکا همراه شد

عضویت ونزوئلا در شورای امنیت با اعتراض آمریکا همراه شد

ونزوئلا موفق شد تا به عنوان عضو غیردائم به شورای امنیت وارد شود و از این پس دختر هوگو چاوز نقش پررنگ‌تری را در سیاست‌های بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، آنگولا، مالزی و نیوزیلند نیز موفق شدند به همراه ونزوئلا عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شوند اما ترکیه و اسپانیا باید برای آخرین کرسی بار دیگر رقابت کنند.

ماریا گابریلا چاوز هم‌اکنون معاون نماینده هیات ونزوئلا در سازمان ملل است. این کشور توانست با181 رای موافق از کشورهای عضو یکی از پنج کرسی چرخشی شورای امنیت را به دست آورد. آنگولا، مالزی و نیوزیلند نیز موفق شدند و ترکیه و اسپانیا نیز بر سر آخرین کرسی باقی مانده رقابت خواهند کرد. بیشتر توجه‌ها بر روی ترکیه متمرکز شده است چرا که این کشور تحت فشار قرار گرفته تا در خصوص جنگی که در مرزش با سوریه در جریان است، اقدامات بیشتری انجام دهد.

ترکیه باید دست‌کم 129 رای به دست آورد تا بتواند وارد شورای امنیت شود. دولت سوسیالیست ونزوئلا بدون مشکل چندانی توانست آرای لازم را برای تصدی کرسی آمریکای لاتین و کارائیب به دست آورد.

رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا در سخنانی "این پیروزی بزرگ" را به هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا تقدیم کرد و گفت: این پیروزی در شرایطی به دست آمده است که کمپین شدیدی علیه کشور ما به راه افتاده است.

ورود ونزوئلا به عنوان عضو غیردائم به شورای امنیت با واکنش شدید سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل رو به رو شد و این مقام بار دیگر در سخنانی مداخله‌جویانه دولت کاراکاس را به نقض منشور سازمان ملل متهم کرد و از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا درخواست کرد تا اقدامات بیشتری را برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر کشورش انجام دهد.

ناظران حقوق بشر نیز از ورود برخی کشورهای جدید به شورای امنیت ابراز نگرانی‌ کردند. فیلیپه بلوپیون، مدیر ناظران حقوق بشر سازمان ملل گفت: اعضای جدید در شورای امنیت ممکن است مسائل حقوق بشری را با چالش‌های بیشتری مواجه کنند چرا که بسیاری از کشورهایی که حقوق بشر را رعایت می‌کنند در حال خروج و برخی کشورهایی که سوابق چندان درخشانی در این زمینه ندارند، در حال ورود به شورای امنیت هستند.

وی افزود: این خصوصا درباره ونزوئلا صدق می‌کند و این مساله درباره آنگولا و مالزی نیز وجود دارد و آن‌ها باید رویکرد بشردوستانه‌تری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام

کد N543227

وبگردی