آفتاب

عملکرد گذشته سیا تردید واشنگتن درباره آموزش مخالفان سوری را افزایش داد

عملکرد گذشته سیا تردید واشنگتن درباره آموزش مخالفان سوری را افزایش داد

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در طول تاریخ 67 ساله‌اش به شورش‌های سراسر جهان از آنگولا و نیکاراگوئه گرفته تا کوبا تسلیحات ارسال کرده است. ادامه تلاش‌های سازمان سیا برای آموزش مخالفان سوری تازه‌ترین نمونه از وسوسه شدن یکی از روسای جمهور آمریکا با دورنمای استفاده از این آژانس جاسوسی برای آموزش و مسلح کردن مخفیانه گروه‌های شورشی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این بررسی محرمانه یکی از چندین بررسی‌های سازمان سیا است که در سال 2012 و 2013 میلادی در اواسط مناقشات طولانی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به اینکه آیا وارد جنگ داخلی سوریه شود یا خیر، صورت گرفته و در نتیجه آن آمده است که بسیاری از تلاش‌های گذشته این آژانس جاسوسی برای مسلح کردن نیروهای خارجی به صورت مخفیانه بر نتیجه طولانی مدت یک درگیری تاثیر بسیار جزئی داشته است و حتی هنگامی که این شبه نظامیان بدون حمایت زمینی مستقیم آمریکا مبارزه می‌کردند این تلاش‌ها بسیار ناکارآمدتر و ناموثرتر بودند.

داده‌های این بررسی در چند هفته اخیر توسط مقامات کنونی و سابق دولت آمریکا در "اتاق وضعیت" کاخ سفید ارائه شده و باعث ایجاد شک و تردیدهای عمیق در میان برخی مقامات ارشد دولت اوباما درباره آموزش و مسلح کردن اعضای مخالفان سوری شد.

اما در آوریل سال 2013 میلادی اوباما به سازمان سیا دستور داد تا برنامه مسلح کردن مخالفان سوری را در پایگاه‌ این کشور در اردن آغاز کند و به تازگی دولت اوباما تصمیم گرفته تا این ماموریت آموزشی را با برنامه موازی بزرگتر پنتاگون در عربستان سعودی گسترش داده و مخالفان سوری را برای مبارزه با داعش آماده کند و هدف این برنامه این است که تقریبا هر ساله 5000 نیروی شورشی را آموزش دهد.

اگرچه اوباما در ابتدا قصد داشت که سازمان سیا مخالفان سوری را برای مبارزه با ارتش سوریه آموزش داده و مسلح کند اما سپس تمرکز برنامه‌های آموزشی آمریکا بر آموزش مخالفان سوری برای مبارزه با داعش که دشمن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز محسوب می‌شوند، تغییر کرد.

براساس داده‌های این بررسی، کمک‌های سیا به شورشیان در شرایطی که هیچ نیروی زمینی آمریکایی با نیروهای خارجی در مناطق درگیر همکاری نمی‌کرد، عموما ناکام می‌ماند.

انتهای پیام

کد N542328

وبگردی