آفتاب
وزارت خارجه سوریه:

تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در اراضی سوریه نقض آشکار حقوق بین الملل است

تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در اراضی سوریه نقض آشکار حقوق بین الملل است

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای از اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ حاکمیت خود با کمک دوستان دمشق خبر داد و بر مخالفت با ایجاد منطقه حائل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الاخباریه، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دولت ترکیه از زمان شروع بحران در سوریه به شکل برنامه ریزی شده در راستای بی ثبات کردن سوریه و تهدید حاکمیت و وحدت و سلامت اراضی آن تلاش کرده است.

در این بیانیه آمده است: دولت ترکیه حمایت سیاسی، نظامی و لجستیکی گسترده ای از گروههای تروریستی به عمل آورده و آنها را پناه داده است. ترکیه همچنین به آموزش، حمایت مالی و تسلیحاتی تروریستها پرداخته و زمینه را برای عبور تروریست ها از 83 کشور به سوریه فراهم آورده است.

وزارت خارجه سوریه بیان کرد: ترکیه به پایگاه اساسی تروریسم علیه سوریه و عراق تبدیل شده است و بقیه کشورهای منطقه را نیز تهدید می کند. عین العرب گواه آشکار رابطه محکم میان آنکارا و داعش است. تلاشهای ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در اراضی سوریه نقض آشکار اصول و منشور ملل متحد و قوانین حقوق بین الملل که بر حاکمیت ملی کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آن تاکید دارد، است. این تلاشها همچنین مغایر با قطعنامه های سازمان ملل در زمینه مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع آن است که واکنش سریع جامعه بین الملل به ویژه شورای امنیت را طلب می کند. باید به اقدامات ترکیه که تهدیدکننده امنیت و صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی پایان داده شود.

در این بیانیه آمده است: ملت سوریه که در معرض کشتار قرار گرفته با پایداری و توان ارتش و نیروهای مسلح خود حق تصمیم گیری درباره آینده اش را دارد و به احدی اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهد و مصمم به مقابله با طرح های ضد سوری و حمایت از حاکمیت سوریه است. از همین رو سوریه به طور قاطع با ایجاد منطقه حائل در سوریه تحت هر بهانه ای و نیز اقدام خصمانه خارجی علیه اراضی اش مخالف است و با مشورت دوستان خود اقدامات ضروری را برای حفظ حاکمیت ملی و وحدت اراضی خود انجام می دهد.

کد N542202

وبگردی