آفتاب

دانشگاه‌ها در اردبیل نیروی متخصص بازار کار تعریف نمی‌کنند

دانشگاه‌ها در اردبیل نیروی متخصص بازار کار تعریف نمی‌کنند

‌مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: عملکرد دانشگاه‌ها در زمینه تربیت نیروی متخصص بازار کار در اردبیل مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسین منوری امروز در دیدار با اعضای اتاق تعاون و نمایندگان تعاونی‌های استان اردبیل با انتقاد از این‌که دانشگاه‌ها در زمینه تربیت نیروی متخصص بازار کار دراین استان، عملکرد مناسبی ندارند، اضافه کرد: آموزش‌های دانشگاهی با توجه به نیازهای منطقه تعریف نشده و از این رو دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در رشته تحصیلی موردنظر جذب بازار کار نمی‌شوند.

منوری با یادآوری این‌که در مجموع 75 هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل هستند، افزود: به ازای هر 52 نفر دانشجو، یک عضو هیات علمی داریم که باید این میزان به سه برابر افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بیش از 21 درصد شاغلان در این بخش فعال هستند، تنها پنج درصد از فعالان دانش آموخته دانشگاهی بوده و 36 درصد بیسواد هستند.

وی بیان کرد: این در حالی است که 39.4 درصد اراضی ستان زراعی و حدود 30 درصد زیر کشت آبی است و با بهره‌برداری از پروژه سد خداآفرین شاهد تحولی در بخش کشاورزی استان خواهیم بود.

منوری با اشاره به فعالیت 186 کارگاه با اشتغال بیش از 10 نفر کارگر در سطح استان، گفت: در کنار ظرفیت‌ها و منابعی که داریم طی سال 1392 نرخ بیکاری 12.3 درصد (دو درصد بیشتر از میانگین کشوری) بود.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی با یادآوری این‌که حدود 17 درصد از جمعیت شاغل استان در بخش صنعت هستند، افزود: طی سال‌های گذشته دولت‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری چشمگیری در صنایع مادر انجام ندادند که این باعث شده تا به یک استان مهاجر فرست تبدیل شویم.

وی اضافه کرد: مهاجرت‌ها تاثیر منفی در رشد جمعیت داشته است.

منوری در خصوص وضعیت ارتباط زمینی و هوایی استان، خاطرنشان کرد: 50 درصد جمعیت استان در شهرستان اردبیل ساکن هستند که این امر موجب تمرکز بیش از حد خدمات و امکانات در مرکز استان شده و توسعه سایر شهرستان‌ها را با رکود مواجه کرده است.

انتهای پیام

کد N542138

وبگردی