آفتاب

"در خاورمیانه سرمایه‌گذاری بیشتر بر تسلیحات است تا آموزش و تحصیل"

"در خاورمیانه سرمایه‌گذاری بیشتر بر تسلیحات است تا آموزش و تحصیل"

بنابر داده‌های موجود مشخص شده که کشورهای خاورمیانه بیشتر از آنکه بر آموزش و تحصیل سرمایه‌گذاری کنند برای تسلیحات و امور نظامی هزینه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، تحقیقات مرکز صلح بین‌المللی استکهلم اعلام کرد، کشورهای خاورمیانه در 15 سال گذشته سه برابر برای امور نظامی و تسلیحاتی هزینه کرده‌اند.

بنا بر اعلام این مرکز این کشورها که در سال 1998 به صورت میانگین 40 میلیارد دلار برای تسلیحات هزینه کردند، در سال جاری مبلغ 120 میلیارد دلار برای این مساله هزینه کردند.

به خاطر برخی از تمایلات ضد دموکراتیک و غیرشفاف در تعدادی از کشورهای خاورمیانه، امکان مقایسه سرمایه‌گذاری در بخش آموزش سخت‌تر است اما همین داده‌های محدود نشان می‌دهد که خاورمیانه در زمینه آموزش عقب‌تر از جهان توسعه یافته است.

بنابر آمارهای بانک جهانی، میانگین جهانی سرمایه‌گذاری در بخش آموزش حدود 5 درصد بودجه ملی است در حالیکه این میزان در کشورهای اروپایی 5 / 5 درصد است.

همچنین در حالیکه ترکیه 2 / 4 درصد از بودجه ملی را صرف سرمایه‌گذاری در بخش آموزش می‌کند، تقریبا تمام کشورهای خاورمیانه عقب‌تر از ترکیه قرار دارند. به عنوان مثال مصر 8 / 3 درصد، بحرین 6 / 2 درصد و لبنان 2 / 2 درصد در بخش آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

عمان نیز 3 / 4 درصد در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کند که یک استثناء در میان همسایگانش است.

این مرکز اعلام کرده است، اگر رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه را بتوان با ضرورت دفاع از حوزه‌های نفتی منطقه به وسیله زور توضیح داد، پس چرا این کشورهای ثروتمند مبالغ بیشتری را برای آینده خودشان و جوانانشان هزینه نمی‌کنند؟

یک تحلیل سیاسی با استفاده از مفهوم "کشورهای حقوق بگیر" برای پاسخ دادن به این مساله استفاده می‌کند. براساس این تئوری زمانی که عایدات یک کشور بر مبنای منابع انرژی باشد و نه مالیات، تنها شرایطی برای استبداد ایجاد می‌شود. هم‌چنین بنابر اختلاف میان سرمایه‌گذاری در تسلیحات و آموزش می‌توان توضیح داد که چرا یک دموکراسی واحد در خاورمیانه وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N541683

وبگردی