آفتاب

اعتراضات دانشجویی در مصر وارد چهارمین روز خود شد

اعتراضات دانشجویی در مصر وارد چهارمین روز خود شد

اعتراضات دانشجویان مصری در بیشتر دانشگاه‌های مصر وارد چهارمین روز خود شد، در حالی که نیروهای امنیتی مصر تدابیر امنیتی خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، تظاهرات دانشجویان دانشگاه‌های مصر برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به بازداشت رهبران جنبش دانشجویی ادامه دارد. این تظاهرات در واکنش به ممانعت مسئولان مصری از برگزاری تظاهراتی در مخالفت با کودتا شکل گرفت.

نیروهای امنیتی یه دو دانشگاه، اسکندریه و السادات در استان منوفیه حمله کردند و پس از دستگیری پنج دانشجوی دختر و پسر درگیری‌های بسیار شدیدی میان دانشجویان و نیروهای امنیتی مستقر در دانشگاه "اسیوط" رخ داد.

نیروهای شرکت خصوصی امنیتی "فالکون" با باتوم و سنگ دانشجویان معترض دانشگاه اسیوط را پراکنده و سه تن از آن‌ها را بازداشت کردند.

از روز شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید که سه هفته با تاخیر آغاز شد اعتراضات وسیعی در دانشگاه‌های مصر شکل گرفت و بیشتر دانشگاه‌های این کشور شاهد تظاهرات در رد کودتا بودند.

تظاهرکنندگان خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی و اجرای حکم اعدام عاملان مرگ افرادی بودند که در تظاهرات گذشته با پلیس مصر کشته شدند.

مسئولان مصری تمامی شبکه‌های ارتباطی و اینترنت را در دانشگاه‌ اسیوط قطع کردند.

در درگیری‌های دانشگاه سه تن از نیروهای امنیت داخلی دانشگاه مجروح و 11 دانشجو بازداشت شدند. جنبش ضد کودتای دانشجویان که فراخوان این تظاهرات را داد، نیروهای امنیتی دانشگاه و شرکت امنیتی فالکون را به حمله به دانشجویان در داخل دانشگاه و دستگیری تعدادی از آن‌ها متهم کرد.

خواسته‌های معترضان

در یکی از شعبه‌های دانشگاه الازهر واقع در استان "دقهلیه" نیز تظاهرات دانشجویی علیه کودتا متوقف نشده و دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی اقدامات شدید امنیتی را محکوم کردند و خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان سیاسی شدند.

همین خواسته‌ها در شعبه دیگر دانشگاه الازهر در استان سوهاج هم تکرار شد و دانشجویان خواستار آزادی همکلاسی‌های خود شدند و از ارتش خواستند تا از سیاست فاصله بگیرد.

در اسکندریه هم معاون وزیر کشور مصر بر اقدامات امنیتی بی‌سابقه‌ در دانشگاه نظارت داشت.

وی نیروهای صاعقه و امنیت مرکزی را در تمامی ورودی‌های دانشکده‌ها و به ویژه دانشکده ادبیات که دانشجویان در اعتراض به سرکوب‌های امنیتی دست به آتش‌سوزی زدند، مستقر کرد.

تشدید اقدامات امنیتی

براساس گزارش‌ خبرگزاری الشرق الاوسط، رئیس امنیتی استان اسکندریه و نیروهای مسلح به دلیل احتمال تظاهرات دانشجویان وابسته به اخوان المسلمین نیروهای خود را به همراه خودروهای زرهی در اطراف دانشکده‌های دانشگاه الاسکندریه مستقر کرد.

این خبرگزاری افزود: در سال تحصیلی جدید شاهد سنگ اندازی دانشجویان به سمت نیروهای امنیتی دانشکده بوده‌ایم و برخی از این دانشجویان مواد آتش زا به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کرده‌اند و در اطراف ورودی دانشکده آتش سوزی راه انداخته و گیت‌های الکترونیکی آن را تخریب کرده‌اند.

در استان شرقی "دلتا النیل" دانشجویان مخالف مسئولان فعلی مصر، یک زنجیره انسانی در داخل دانشگاه زقازیق تشکیل داده‌اند.

تظاهرات دیگری هم در دانشگاه‌های حلوان، عین شمس، بنی سویف، القیوم، المنیا، پورت سعید، الاسماعیلیه، المنصوره، الزقازیق، المنوفیه، کفرالشیخ، (منهور و طنطا) شکل گرفته و شرکت کنندگان خواستار توقف شکنجه بازداشتی‌ها در زندان‌ها و آزادی دانشجویان بازداشتی شدند.

نیروهای امنیتی استان اسوان سه دانشجوی دانشگاه را به اتهام تحریک به خشونت، تظاهرات و پیوستن به گروه تروریستی اخوان بازداشت کرد. این سه تن از دانشجویان دانشکده مهندسی و بازرگانی بودند.

بازداشت‌ها و احکام صادره

دیده بانی دانشجویان آزادی خواه مصر از ادامه بازداشت‌های گسترده دانشجویان مخالف کودتا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و اعلام کرد: تنها در هفته گذشته نیروهای امنیتی 138 دانشجو را بازداشت و در مقابل تنها 13 نفر را آزاد کردند.

در سال تحصیلی گذشته این دیده بانی تعداد دانشجویان بازداشتی را بیش از 2000 نفر اعلام کرده و از کشته شدن 208 دانشجوی مخالف کودتا در درگیری‌ با نیروهای امنیتی خبر داده بود.

همچنین این دیده بانی اظهار داشت: احکام صادره در سال گذشته در حق دانشجویان شامل سه حکم اعدام و زندان به طور کل بالغ بر 2000 سال و پرداخت جریمه نقدی به ارزش 15 میلیون پوند (معادل 1 / 2 میلیون دلار) بود. در میان محکومی‌ها، سه دانشجوی دختر هم بودند که در جریان تظاهرات داخل دانشگاه المنصوره در نوامبر گذشته دستگیر شدند.

انتهای پیام

کد N541558

وبگردی