آفتاب

آغاز اجلاس پیرغلامان در میان اشک‌های حاضران، سنج و دمام‌زنی

آغاز اجلاس پیرغلامان در میان اشک‌های حاضران، سنج و دمام‌زنی

در مراسم افتتاحیه‌ی دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی(ع) بر ضرورت ارائه اشعار فهیم در مداحی‌ها تأکید شد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، مراسم افتتاحیه‌ی دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی صبح امروز- چهارشنبه(23مهر ماه) در تالار امام رضا (ع) مجتمع نفت شهر اهواز آغاز شد.

در این مراسم جمعی از مداحان اهل بیت (ع) و مدیران و برنامه‌سازان رادیو حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم عبدالحسن مقتدایی - استاندار خوزستان - مداحان و پیرغلامان حسینی را به مثابه راهنمایان گردشگران تاریخ اسلام دانست و افزود: به همان شکل که راهنما در امور گردشگری سعی می‌کندT گردشگران را به بهترین شکل ممکن به سمت آثار تاریخی هدایت کند، بدون شک اهل قلم هم باید تلاش کنند تا با حداقل هزینه و بهترین شکل برش‌های مهم از تاریخ اسلام را به افراد منتقل کنند. قطعا در تاریخ اسلام هیچ مقطعی برجسته‌تر از تاریخ عاشورا نیست. راهنمای گردشگران در این فرهنگ و آثار به جای مانده از تاریخ اسلام جدای از اهل قلم و کارشناسان، پیرغلامان هستند.

او تأکید کرد که علائم برای هدایت یک مشتاق جستجو در تاریخ اسلام، صوت زیبای یک مداح و پرمغز بودن عباراتی است که به کار می‌برد.

استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه پشت عباراتی مثل «شلمچه» و «اروند» یک تاریخ نهفته است، خاطرنشان کرد: گاهی به کار بردن یک کلمه می‌تواند جوان را به سمتی هدایت کند که مقتل بزرگان دین ماست. صوت و لحن یک مداح باید به گونه‌ای باشد که حتی یک فرد بی‌سواد هم آنرا درک کند، بنابراین باید با زبان مردم که سهل و آسان است، فرهنگ عاشورا را منتقل کنیم.

***هیچکس از امام حسین(ع) جدا نیست

به گزارش ایسنا، آیت‌الله شفیعی - مدرس علوم قرآنی - از دیگر سخنرانان این مراسم بود که مطالبی را درباره عظمت محرم و جایگاه پیرغلامان حسینی(ع) مطرح کرد.

او یادآور شد: شخصیت‌های عظمای عالم اسلام مانند شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی و... هم در کنار تألیفات خودشان منبرهای جداگانه‌ای برای امام حسین (ع) رفته‌اند و کتاب‌هایی در این خصوص نوشته‌اند، زیرا هیچ‌کس خود را از امام حسین (ع) جدا نمی‌بیند.

این مدرس علوم قرآنی سپس تاکید کرد که 50 سال است با منبر حسینی(ع) مرتبط است و هیچ وقت از این منبر کوتاه نیامده و بر این عقیده خواهد ماند.

آیت‌الله شفیعی یکی از دلایل توجه و تأکید بر منبر امام حسین (ع) را خوابی دید که درباره آن حضرت چند سال قبل دیده است و در ادامه به تعریف خواب خود پرداخت.

این عالم قرآنی در عین حال توصیه‌هایی را به پیرغلامان داشت که اخلاص در راه خدا و امام حسین (ع) از جملهِ‌ی آنها بود.

او سپس در پُر محتوا بودن از معلومات صحیح تاریخی اشعار و مداحی‌ها تأکید و تصریح کرد: مسائل احساسی و عاطفی باید از مسائل واقعی منفک شوند و هر کدام جایگاه خودشان را داشته باشند.

آیت‌الله شفیعی خطاب به پیرغلامان گفت:‌ در اشعارتان باید ادبیات اسلامی براساس فتاوی مراجع تقلید و نه سلایق شخصی رعایت شود.

وی همچنین تأکید کرد که تمام هنرمندی پیرغلامان باید در خدمت ترویج انقلاب اسلامی باشد.

***تصحیح اشعاری که به اشتباه توسط مداحان خوانده می شود

به گزارش ایسنا، اجرای مراسم آیینی عزاداری جنوب کشور توسط گروه عزاداری استان خوزستان برای دقایقی فضایی معنوی به سالن امام رضا (ع) اهواز بخشید و احساسات حاضران را برانگیخت.

صحبت‌های حاج‌آقا آهی که به نمایندگی از جامعه پیرغلامان مطرح شد، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه بود.

این مداح پیشکسوت در صحبت‌هایش به اهمیت اشعار در مداحی‌ها اشاره کرد و گفت: ادبیات اشعار باید کامل باشد و معانی ابیات با هم بخواند.

او در ادامه به شعری که حدود 100 سال است در مداحی‌ها خوانده می‌شود، اشاره کرد و به تصحیح اغلاط آن پرداخت.

«بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا/ بر دلم ترسد بماند آرزوی کربلا» شعری بود که توسط نماینده جامعه پیرغلامان تصحیح شد.

وی در ادامه اشعار دیگری هم که در این سال‌ها به اشتباه توسط مداح‌ها خوانده شده‌اند، اشاره کرد و به تصحیح آن‌ها پرداخت.

مرثیه‌خوانی وحدت اسلامی با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله نیجریه، هند، اندونزی و... بخش دیگری از این مراسم بود که با همراهی حاضران مواجه شد.

اجرای مراسم افتتاحیه تجلیل از پیرغلامان حسینی(ع) بر عهده هاشم‌زاده از مجریان برنامه‌های مذهبی تلویزیون و رادیو بود که اجرای اشعار و متون توسط وی در لابه‌لای برنامه برای لحظاتی احساسات حضار و خصوصا پیرغلامان حسینی را برانگیخت.

آیین افتتاح دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی(ع) همزمان از شبکه‌ قرآن و معارف سیما، شبکه خبر و شبکه استانی خوزستان و همچنین شبکه‌های رادیویی ایران و قرآن پخش شد.

پخش کلیپی از معرفی زیبایی‌های استان خوزستان بخشی دیگر از این مراسم بود.

به گزارش ایسنا،مراسم افتتاحیه اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی(ع) همچنان در حال برگزاری است و قرار است برگزیدگان بخش مستندسازی معرفی شوند. دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان چهارشنبه و پنج‌شنبه (23 و 24 مهرماه) در شهر اهواز ادامه دارد.

این گزارش در حال بروز رسانی است.

کد N541495

وبگردی