آفتاب

دلایل آیت‌الله مکارم‌شیرازی برای حرمت استعمال سیگار

دلایل آیت‌الله مکارم‌شیرازی برای حرمت استعمال سیگار

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، با اشاره به کاهش سن مصرف دخانیات در جامعه گفت: باید دولت، مردم و رسانه‌ها دست به دست هم دهند تا شرایط ما در این زمینه تغییر کند.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، با اشاره به کاهش سن مصرف دخانیات در جامعه گفت: باید دولت، مردم و رسانه‌ها دست به دست هم دهند تا شرایط ما در این زمینه تغییر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تاکید بر این‌که «ما طبق موازین فقهی عمل می‌کنیم» گفت: در فقه اگر مساله‌ای خوف ضرر داشته باشد گفته می‌شود که انجام ندهید، چطور مساله‌ای با این میزان از ضرر که اهل خبره به آن شهادت می‌دهند، نباید حکم به حرمت آن داد.

وی گفت: اخیرا شنیده‌ایم تعداد افرادی که بر اثر استعمال دخانیات و قلیان از دنیا می‌روند بیش از افرادی است که در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به روایتی در مورد حرمت سیگار تصریح کرد: ما حکم به حرمت دادیم و دلیل ما روشن است، اطبایی که در این راه فعالیت می‌کنند گفته‌اند 120 نوع بیماری است که بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می‌آید؛ از جمله این بیماری‌ها سرطان، سکته مغزی و سکته قلبی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به این‌که «در حال حاضر در محیط‌های عمومی کسی سیگار نمی‌کشد» ادامه داد: امروز استعمال سیگار ضد ارزش تبدیل شده است.

مکارم‌شیرازی ادامه داد: متاسفانه الان استعمال دخانیات در بین کودکان و زن‌ها رایج شده است و دولت و ملت و رسانه‌ها باید برای مقابله با این وضع دست به دست هم دهند.

وی افزود: نباید منتظر باشیم که همه مفاسد اجتماعی ریشه‌کن شود، بلکه باید به وظیفه خود عمل کرده و هر مقدار که مقدر است امر به معروف کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، زیاد به یاد خداوند بودن، به یاد مرگ بودن، تلاوت قران کریم و فرستادن صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت طاهرین ایشان را از جمله تاکیدات و توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) در روایتی دانست.

مکارم‌شیرازی با تاکید بر این‌که «ذکر خدا به صورت مداوم فواید فراوانی دارد که مهم‌ترین آن آرامش قلبی است» تصریح کرد: فردی که به یاد خدا باشد در هنگام مشکلات بیقراری نمی‌کند و یاد خدا به او آرامش می‌دهد.

وی ترک گناهان را فایده دیگر مترتب بر ذکر خدا دانست و گفت: یکی دیگر از فواید ذکرالله، دعوت انسان به کارهای خوب و نیک است؛ به یاد خدا بودن انسان را تربیت می‌کند؛ ‌فایده دیگر ذکرالله این است که انسان را از شیاطین و سخنان ناروا دور می‌کند.

مکارم شیرازی با بیان این‌که «برخی از ذکر موت بدشان می‌آید و از آن غافل می‌شوند» گفت: پایان عمر یک واقعیت انکارناپذیر است و روزی انسان باید چشم از این دنیا فرو ببندد و اگر به این مساله توجه شود انسان کمتر به دنیا و زخارف آن روی می‌آورد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «برخی به گونه‌ای برای دنیا تقلا می‌کنند که گویی تا ابد در دنیا هستند» یادآور شد: برخی تقلا می‌کنند سه هزار میلیارد به دست بیاورند، این را می‌خواهند چکار کنند؟ اینها همه نتیجه غفلت از مرگ است و نتیجه حرص و طمع کردن به شمار می‌آید.

وی تلاوت قرآن را از دیگر عوامل تربیت انسان دانست و گفت: انسان افزون بر تلاوت قرآن باید در مضامین آن نیز تفکر و تدبر کند؛ چراکه این مساله مسیر زندگی ما را تغییر می‌دهد.

انتهای پیام

کد N541372

وبگردی