آفتاب
در دیدار با سیسی؛

کری: مصر شریک اصلی ما در منطقه است

کری: مصر شریک اصلی ما در منطقه است

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر حمایت قوی خود از اصلاحات صورت گرفته در مصر و به ویژه تلاش‌ها برای تحولات اقتصادی، این کشور را شریک اصلی آمریکا در منطقه خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قبل از ترک مصر با عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری این کشور دیدار و درخصوص روابط میان دو کشور بحث و گفتگو کرد.

جان کری طی این دیدار اعلام کرد که آمریکا می‌خواهد مصر را در رشد و شکوفایی اقتصاد خود و همچنین مقابله با بحران انرژی که هم‌اکنون با آن روبه‌رو است، یاری کند.

کری همچنین با تاکید بر حیاتی بودن جامعه مدنی مصر از این کشور خواست تا برای مردم این فرصت را فراهم کند تا ندای خود را به گوش مسئولان برسانند.

منابع اعلام کردند که طی این دیدار طرفین به مسائل منطقه‌ای از جمله مساله بازسازی غزه، اوضاع امنیتی لیبی، عراق و سوریه نیز پرداختند.

منابع افزودند: فضای این دیدار مثبت بود و طرفین در میان دیدگاه‌های خود توافق نظر داشتند.

در همین راستا تحلیلگران اعلام کردند که روابط میان مصر و آمریکا از زمان سفر سیسی به آمریکا دچار تحول زیادی شده که استقبال گسترده بین‌المللی از رئیس‌جمهور مصر نیز در این تحولات بی‌تاثیر نبوده است.

یک دیپلمات مصر در این خصوص افزود، روابط میان مصر و آمریکا باید به دو چارچوب اصلی بپردازد که اولین آن درخصوص روابط استراتژیک میان طرفین است که حتی با وجود تنش‌های دیپلماسی میان طرفین همچنان پابرجاست. مساله دوم مربوط به سیاست‌های داخلی و خارجی دو کشور و مناطق تماس میان آنهاست.

کری با قدردانی از نقش برجسته مصر در جریان پرونده فلسطین و اسرائیل افزود: مصر نقش مهمی را در جهان اسلام ایفا می‌کند و همواره مانع اجرای ایدئولوژی‌های خصمانه داعش می‌شود که ما به خاطر حضور موثر مصر در منطقه بسیار خرسندیم.

تحلیلگران مصری اعلام کردند که نزدیکی دیدگاه قاهره و آمریکا درخصوص مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم منطقه، روابط آنها را دچار تحولات مثبتی کرده است.

در همین خصوص یونس مصری، فرمانده گردان هوایی مصر اعلام کرد که سفر سیسی به آمریکا به انعقاد قرارداد هلی‌کوپترهای آپاچی انجامید که قرار است به زودی این بالگردها به مصر تحویل داده شود.

مصر پیشتر اعلام کرد که برای مقابله با جنگ داخلی که تروریست‌ها در سیناء و صحرای غربی ترتیب داده‌اند، بالگردهای آپاچی نیاز دارد که آمریکا از ترس استفاده مصر از تجهیزات نظامی علیه مصری‌ها، ارسال هلی‌کوپتر به این کشور را به تعویق انداخت اما مصر به آمریکا اطمینان داد که دیپلماسی همواره در کشور پابرجاست و علیه مردم دست به هیچ اقدامی نمی‌زند.

انتهای پیام

کد N540372

وبگردی