آفتاب

جلسه بررسی وضعیت روستاهای مرزی برگزار شد

جلسه بررسی وضعیت روستاهای مرزی برگزار شد

جلسه بررسی راهکارهای رسیدگی به وضعیت روستاهای مرزی با حضور استانداران و نمایندگان استانداران استان‌های مرزی و نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس جمهور در همایش ملی روز روستا به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم دستور داد که کار ویژه‌ای برای روستاهای مرزی انجام شود. در همین راستا جلسه بررسی راهکارهای رسیدگی به وضعیت روستاهای مرزی صبح امروز با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم برگزار شد.

در ابتدای جلسه سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم سخنرانی کرد و سپس در ادامه جلسه محمدعلی نجفی استاندار گیلان با اشاره به اینکه روستاهای مرزی گیلان دارای بافت اهل سنت هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط منطقه پرداختن به این موضوع اهمیت زیادی دارد.

وی همچنین اظهار کرد: برخی از روستاهای مرزی این استان از پوشش صداوسیما برخوردار نبوده و از برنامه‌های کشورهای همجوار استفاده می‌کنند.

استاندار گیلان آموزش و فرهنگ‌سازی، راه‌های ارتباطی، گازرسانی، پوشش بیمه و تعاونی مرزنشینان را از مشکلات روستاهای مرزی این استان برشمرد.

در ادامه نماینده وزارت اطلاعات با بیان این‌که پنج نوع مشکل اجتماعی، فرهنگ، مذهبی، اقتصادی و امنیتی در روستاهای مرزی وجود دارد، گفت: روستاهای مرزی از جریان‌های مذهبی و فرهنگی خارج از کشور تأثیر می‌پذیرند.

وی قاچاق کالا و ناامنی را از دیگر مشکلات این روستاها برشمرد و افزود: نمی‌شود یک راه‌حل برای کل روستاهای مرزی تعیین کرد. زیرا شرایط روستاهای مرزی با یکدیگر متفاوت است. باید با توجه به وجود پنج مشکل روستاها بسته‌ای با 5 راه‌حل ارائه شود.

همچنین نماینده استاندار خوزستان خشکسالی و باقی ماندن مین‌ از دوران دفاع مقدس را از مشکلات این استان برشمرد و گفت: اعتبار عمرانی استان بصره عراق در سال 2014، 8.3 میلیارد دلار است. اکنون روستائیان استان خوزستان خود را با استان بصره یا منطقه کردستان عراق مقایسه می‌کنند که باید برای این مسأله فکری شود.

به گزارش ایسنا، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان با اشاره به این‌که اکنون سطح دانش روستائیان افزایش یافته و آنها در صحنه علمی کشور سهم دارند، افزود: امروز سطح مطالبات روستائیان بالا رفته ولی ما نتوانستیم این انتظارات را برآورده کنیم.

وی در ادامه افزود: ما سند توسعه روستا را داریم اما این سند هنوز پیاده نشده است. ما باید در تولیت روستاها بازنگری داشته باشیم. نگاه ما در روستاهای مرزی نگاه خردی است که باید این نگاه کلان باشد. ما باید شرایط را برای ماندگاری روستائیان فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا در این مراسم استاندار خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان شمالی، نماینده استاندار مازندران، هرمزگان، و نماینده بنیاد مسکن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مشکلات روستاهای مرزی و راهکارهای حل این مشکلات را بیان کردند.

انتهای پیام

کد N540312

وبگردی