آفتاب

باهنر: چرا بعد۱۰۰سال هنوز یک شرکت قوی نفتی نداریم؟/ قراردادهای دولت با خصوصی ها بدتر ازترکمانچای است

باهنر: چرا بعد۱۰۰سال هنوز یک شرکت قوی نفتی نداریم؟/ قراردادهای دولت با خصوصی ها بدتر ازترکمانچای است

نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۱۰۰ سال از کشف نفت در کشور هنوز یک شرکت قوی بین‌المللی در صنعت نفت نداریم، گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که همه ما از مدیران دولتی تا پیمانکاران و حتی قشر ضعیف جامعه رانتی شده‌ایم.

به گزارش تسنیم، در مراسم افتتاحیه سومین کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در صنعت نفت محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از گذشت 100 سال از کشف نفت در کشور هنوز یک شرکت قوی بین‌المللی در صنعت نفت نداریم، گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که همه ما از مدیران دولتی تا پیمانکاران و حتی قشر ضعیف جامعه رانتی شده‌ایم.

او با بیان اینکه در بخش‌های مختلف کشور پیشرفت‌های جدی داشته است، و حتی در زمینه توسعه رفاه نیز اعداد و ارقام به دست آمده بد نیست گفت: اما در اقتصاد کلان خوب عمل نکرده‌ایم و باید به این موضوع اقرار کرد که نه رشد اقتصادی کشور در 35 سال گذشته مناسب بوده و نه نرخ اشتغال و نه سطح عمومی قیمت‌ها؛ همه دولت‌ها در این شرایط شریک هستند.

باهنر با اشاره به اینکه در مدت بسیار کوتاه ایران توانست به غنی‌سازی 20 درصد دست پیدا کند، گفت: چرا در صنعت نفت ما با گذشت سالیان نتوانستیم قدرتمند شویم شاید یکی از علت‌های این موضوع عدم سرمایه‌گذاری بر روی نیروهای انسانی در صنعت نفت باشد که یا آنها را ترسانده‌ایم یا فراری داده‌ایم و یا مزدشان را به خوبی پرداخت نکرده‌ایم.

نایب‌رئیس دوم مجلس با اظهار اینکه هر وقت می‌خواهیم قیمت‌ها را واقعی کنیم دست و دلمان می‌لرزد، گفت: در حال حاضر ساخت یک خودروی ملی 20 میلیون تومان اگر هزینه داشته باشد، سالانه 80 میلیون تومان هزینه استفاده از آن خواهد بود.

او با اشاره به قانون بهبود فضای کسب و کار گفت: قراردادهایی که دولت با بخش خصوصی می‌بندد بدتر از عهدنامه ترکمانچای است حتی گاهی اوقات دولتی‌ها هم به یکدیگر رحم نمی‌کنند به طوری که مدیرعامل شرکت مپنا عنوان می‌کرد با وجود طلب چندهزار میلیارد تومانی به دلیل 100 میلیون تومان بدهکاری حساب‌های این شرکت مسدود شده است.

باهنر با بیان اینکه در مدیریت کلان می‌لنگیم و در بعضی از موارد تحت تاثیر آن طرف آبی‌ها قرار گرفته‌ایم، گفت: امیدواریم که مذاکره با 1+5 به نتیجه برسد البته در غیر این صورت نیز خود ما به نتیجه خواهیم رسید.

نایب‌رئیس دوم مجلس در پایان با بیان اینکه شاید مجلس نهم با دولت یازدهم در برخی از موارد اختلافنظرهایی داشته باشد، یادآور شد: باید قدر هماهنگی‌های بین دولت و مجلس دانسته شود.

 

23231

 

کد N540224

وبگردی