آفتاب
عثمانی:

انسانیت در کوبانی به تاراج می‌رود

انسانیت در کوبانی به تاراج می‌رود

نماینده مردم بوکان در مجلس با انتقاد از مواضع دولت ترکیه در قبال جنایات داعش در کوبانی، گفت: اینکه ترکیه کرد بودن مردم کوبانی را دلیل سکوتش در قبال جنایات داعش در کوبانی عنوان کند، رفتاری از نوع رفتار داعش است.

محمدقسیم عثمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: باید به مظلومیت مردم کوبانی به دید انسانی نگاه شود نه قومی و قبیله‌ای، چرا که اگر کشوری بر اساس نگاه قومی به این فاجعه نگاه کند خودش یک فاجعه است.

وی افزود: مردم بی‌دفاع و مظلوم کوبانی در نزدیکی خاک ترکیه بدون هیچ امکاناتی مورد حمله داعش قرار می‌گیرند؛ گروهک تروریستی که جز رفتار غیرانسانی و ضد بشری چیزی در چنته ندارد، اگر در این شرایط بگوییم به دلیل کرد بودن این مردم به آنها کمک نمی‌کنیم این از رفتار داعش هم زشت‌تر و پلیدتر است.

نماینده مردم بوکان در مجلس ادامه داد: اینکه کشور ترکیه کرد بودن مردم کوبانی را دلیل سکوت خودش در قبال جنایات داعش در کوبانی عنوان کند این رفتاری از نوع رفتار داعش خواهد بود و بسیار زشت و ناپسند است، البته رفتار دولت ترکیه نسبت به کردهای ترکیه نیز سوء رفتاری است که مسبوق به سابقه است اما اینکه به کردهای سوریه به علت کرد بودن کمک نکند و داعش را همراهی کند از نظر هر انسان آزاده‌ای محکوم است.

عثمانی با بیان اینکه کمک انسان‌ها به یکدیگر ویژگی فطری آنهاست، تصریح کرد: وقتی انسانی مظلوم واقع شود و مظلومیتش به چشم دیده شود دیگر نباید به زبان، مذهب و ملیت او توجه کرد، وقتی ترکیه به بهانه کرد بودن مردم کوبانی با داعش هم‌دستی می‌کند این باعث می‌شود نگاه و برداشت کردها و مردم آزاده ترکیه نسبت به حکومت مرکزی عوض شود و این ممکن است منجر به بروز مشکلات داخلی در ترکیه شود که از همین الان جرقه‌های آن دیده می‌شود کما اینکه شهرهای کردنشین و حتی شهرهای ترک‌نشین ترکیه نسبت به این اتفاق موضع گرفتند و رفتار اردوغان و دولتش را محکوم کردند.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید وظیفه انسانی خود را در قبال فجایع کوبانی انجام دهند، گفت: رفتاری که جمهوری اسلامی از همان ابتدا با داعش و مظلومانی که تحت حمله داعش قرار می‌گرفتند داشت، می‌تواند برای همه کشورهایی که مدعی حقوق بشر، انسانیت و اسلامیت هستند الگو باشد، این کمک‌ها نباید به جمهوری اسلامی محدود شود و انتظار این است که بقیه کشورها هم پشت سر جمهوری اسلامی از مظلومیت مردم کوبانی دفاع و حمایت کنند و کاری کنند که این نقطه مثبت در کارنامه آنها نیز ثبت شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس در ادامه تصریح کرد: امروز مساله کوبانی تنها کرد بودن نیست بلکه مساله انسانیت و بشریت است و آنچه در کوبانی به تاراج می‌رود انسانیت و بشریت است نه تعدادی مردم کردزبان.

وی با ابراز امیدواری نسبت به موضع‌گیری کشورهای مستقل درباره وقایع کوبانی، تصریح کرد: امیدواریم همان‌طور که این احساس مسئولیت در کشور ما به خوبی شکل گرفت و دولت و شورای عالی امنیت ملی به نیکی این وظیفه انسانی و اسلامی را به جا آوردند، بقیه کشورهایی که ادعای انسانیت و اسلامیت می‌کنند هم از این قافله عقب نمانند و با سهل‌انگاری موجبات مظلومیت بیشتر مردم کوبانی را فراهم نیاورند.

انتهای پیام

کد N540217

وبگردی