آفتاب
مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت کاشمر:

بوفه‌های مدارس کاشمر مواد غذایی سالم عرضه نمی‌کنند

بوفه‌های مدارس کاشمر مواد غذایی سالم عرضه نمی‌کنند

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت کاشمر گفت: بوفه‌های مدارس کاشمر مواد مغذی و سالم به دانش‌آموزان عرضه نمی‌کنند.

اعظم صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: تغذیه سالم تغذیه‌ای است که نیازهای جسمی دانش آموزان و سلامت آنان را به خوبی بتواند تامین کند. در تغذیه سالم باید غذا، کافی و مطابق نیازها و فعالیت‌های جسمانی باشد.

وی با بیان اینکه صبحانه، مهترین وعده غذایی در تغذیه دانش آموزان است، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دانش آموزان تحرک زیادی داشته و در حال رشد هستند و به دلیل اینکه کبد دانش آموزان دوره ابتدایی هر 4 ساعت نیازمند یک ماده غذایی است می‌طلبد وعده‌های غذایی مناسب و مقوی از طریق بوفه‌های مدارس در اختیار دانش آموزان قرار داده شود.

صلاحی، عرضه موادی چون چیپس و پفک را از جمله موادی دانست که جز ضرر هیچ سود دیگری برای دانش آموزان ندارد.

وی بیان کرد: خشکبار، خرما و انواع مغزها مثل پسته، بادام، بادام زمینی و کشمش و همچنین شیر و فرآورده‌های آنها از جمله مواد غذایی است که مجاز به عرضه در بوفه‌ها هستند. دسته دوم شامل نوشیدنی‌ها مثل آب میوه‌های طبیعی، دوغ بدون گاز و آب معدنی است و دسته دیگر میوه‌ها هستند که شامل نارنگی و پرتقال و موز می‌شوند و باید شست‌وشو، ضدعفونی و در بسته‌های یک نفره بسته بندی شوند. یک دسته هم بیسکویت و کیک و کلوچه است که گفته‌ایم ترجیحاً از نوع غنی شده و بیسکویت هم سبوس‌دار باشد و دسته دیگر از مواد خوراکی مجاز که در بوفه‌ها عرضه می‌شود، لقمه‌های سالم هستند.

صلاحی تصریح کرد: انواع پفک و چیپس مثل چیپس سیب زمینی و ذرت، انواع یخمک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، دوغ گازدار، آدامس‌های حاوی مواد قندی، سوسیس و کالباس و کلیه فرآورده‌های که در آنها سوسیس و کالباس وجود دارد، انواع همبرگرهای بدون بسته بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی، سالاد الویه بدون بسته بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی، انواع لواشک و آلو و آلوچه فاقد مجوزهای بهداشتی، آبنبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند، انواع آب میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند، فلافل، سمبوسه، انواع اشترودل بدون بسته‌بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی، بستنی یخی، پاستیل و خیار شور و انواع سس‌ها، غیرمجاز و ارائه آن‌ها در بوفه‌های مدارس ممنوع است.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت کاشمر، بوفه‌های مدارس را هم فرصت و هم تهدید برای دانش آموزان دانست و گفت: تهدید بوفه‌ها از این جهت است که با عرضه مواد غذایی نامناسب سلامت را تهدید کرده و در عوض اگر مواد غذایی مناسب عرضه شود عملکرد دانش‌آموزان جهت تامین سلامت بهبود بخشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه بوفه مدارس می‌تواند ترویج دهنده عادات غذایی خوب باشد، اظهار کرد: سهم عمده مواد غذایی مورد نیاز دانش آموزان در زمانی که در مدرسه هستند از طریق بوفه مدارس تامین می‌شود که اگر نظارت کافی نباشد تهدیدی برای سلامتی دانش آموزان محسوب می‌شود.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت کاشمر بیان کرد: یک وعده کامل صبحانه تاثیر بسیاری در رشد فکری و جسمی دانش آموزان دارد و صبحانه به عنوان ضروری‌ترین وعده غذایی است که در طب سنتی و نوین تاکید بسیاری بر آن شده است.

وی با بیان اینکه دانش آموزانی که از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند دچار کم خونی شده و یادگیری، حواس و تمرکزشان دچار اختلالات بسیاری می‌شود، ادامه داد: والدین نباید اجازه دهند صبحانه نخوردن به یک عادت برای فرزندانشان تبدیل شود.

صلاحی، همچنین نان و پنیر به همراه گردو، حلوا آرده، کره، مربا، سوپ‌های مقوی، عدسی با نان، کوکو سالم و به خصوص شیر را جزء صبحانه‌های مقوی دانست که دانش آموزان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت کاشمر عادت‌های بد غذایی را یکی از مشکلات پیش روی دانست که سلامت دانش آموزان را تهدید می‌کند.

صلاحی با اظهار تاسف از اینکه اکثر دانش آموزان به استفاده از غذاهای آماده تمایل دارند، گفت: خودداری از خوردن گوشت، مصرف سبزی‌ها، میوه و افراط در مصرف شکلات و شیرینی از جمله مشکلات دیگری است که در بین دانش آموزان به خصوص در دوره ابتدایی با آن روبرو هستیم.

وی بیان کرد: در مشاوره‌ای که در سال گذشته در بین 300 نفر از دانش‌آموزان انجام داده‌ام 200 نفرشان با اضافه وزن و کم خونی و 100 نفرشان با کم وزنی مواجه بودند که این مشکلات به دلیل همان عادات غذایی نامطلوبی است که دانش آموزان دارند.

وی با بیان اینکه این عادات غذایی را خانواده‌ها به وجود آورده‌اند، از والدین خواست تغذیه دانش‌آموزان را جدی گرفته و صبحانه و میان وعده‌های مقوی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند و از تهیه موادی که تنها سلامت دانش آموزان را تهدید می‌کنند مثل چیپس، پفک، شکلات‌های رنگی، آبمیوه‌های صنعتی، آدامس و غذاهای فست فود خودداری کنند.

انتهای پیام

کد N539670

وبگردی