آفتاب

رئیس جمهور /2/:در به رسمیت شناختن حق ایران در فناوری هسته‌ای بحثی وجود ندارد

رئیس جمهور /2/:در به رسمیت شناختن حق ایران در فناوری هسته‌ای بحثی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده تلوزیونی خود با مردم خاطرنشان کرد: در بخش های دیگر هم ما شاهد چنین رشدی هستیم. ما در خدمات و کشاورزی شاهد چنین رشدی هستیم و در بخش کشاورزی شاهد 3/3 درصد رشد در سه ماهه اول سال بوده‌ایم، به طور کلی در همه بخش ها شاهد آغاز یک حرکتی از زمستان سال گذشته به ویژه سه ماهه اول سال جاری بوده‌ایم.

روحانی با بیان این‌که رقم رشدی که اعلام شده است بر مبنای سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته است گفت:‌ من مطمئن هستم تا پایان سال هم رشد مثبت خواهیم داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد ما شاهد تداوم این رشد خواهیم بود ، علت آغاز حرکت اقتصادی در ایران را دو عامل اعتماد و رفتارهای دولت در عرصه سیاست خارجی دانست و گفت : نخستین عامل آغاز حرکت اقتصادی در کشور اعتماد و امید مردم بود . مردم به دولت اعتماد کردند و دولت به کارشناسان خود، صاحب نظران ، دانشگاهیان و کل ملت ایران اعتماد کرد و دولت و ملت به یکدیگر نزدیک تر شدند.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد:‌از طرفی دیگر مردم احساس کردند که دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی با منطق و کارشناسی و تبحر لازم در حرکت است و این‌که ایران قادر است با شش قدرت دنیا پای میز مذاکره بنشیند و با منطق و استدلال بحث کند و بالاخره به توافق موقت شش ماهه ای برسد گام بسیار مهمی بود که دولت برداشت.

روحانی خاطر نشان کرد : من بعد از توافق ژنو طی مصاحبه ای به کارآفرینان گفتم که حالا نوبت شماست. ما گام نخست را برداشتیم و گام های بعدی متعلق به شماست.

وی با بیان این‌که مردم احساس می‌کنند که تلاطم های خارجی کاهش یافته است، گفت : ما در زمینه هسته‌ای هر گونه ای حرکت کنیم مردم می دانند روابط با دنیای بیرون طبق وعده ای که درر قابت‌های انتخاباتی دادیم بر مبنای تعامل سازنده با جهان است و امروز بحث هسته‌ای یک جزء مباحث خارجی ما است.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به جایگاه امروز کشور ایران در سطح بین الملل اظهار کرد: امروز هنگامی که ما در یک اجلاس بین‌المللی شرکت می کنیم، کشور بزرگی وجود ندارد که داوطلب مذاکره و صحبت و ملاقات با مقامات ایرانی نباشد. ممکن است که ما با کشوری به دلایلی نخواهیم پای صحبت بنشینیم، اما همه کشورها داوطلب هستند. در گذشته زمانی که ملاقاتی با مقامات ما صورت می گرفت گاهی زبان طرف مقابل زبان نصیحت بود، اما امروز زبان آنها زبان سوال است.

آنها راجع به اقتصاد ایران ، مسائل مختلف کشور و جهان پرسش مطرح می‌کنند.

روحانی با تاکید بر این‌که سیاست خارجی ما حرکت و گامی روبه جلو برداشته است اظهار کرد: بحث هسته‌ای یکی از مباحث مهم کشور است و ما درگام نخست موفق شدیم به توافقی موقت دست پیدا کنیم. الان کار بزرگی پیش رو داریم و آن توافق نهایی است که کار بسیار بزرگی است؛ چرا که این موضوع از سال 81 تا به امروز دوازده سال میان ایران و کشورهای بزرگ جهان محل بحث بوده است.

وی با بیان این‌که یک معضل 12 ساله را نمی توان یک روزه و یک ماهه حل کرد اظهار کرد: گام‌هایی که تا به امروز برداشته‌ایم، گام‌های خوبی بوده است، ما امروز در کلیات موضوع به اتفاق نظر با 1+5 رسیده‌ایم.

روحانی با بیان این‌که ما هنوز راجع به جزئیات هسته‌ای ایران بحث های زیادی داریم اضافه کرد: امروز 1+5 قبول کرده است که موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را به رسمیت بشناسد و در مورد این مسئله جای هیچ بحثی وجود ندارد، حال این‌که برای چند سال ایران باید چه مسائل و چه شرایطی را آن هم محدود بپذیرد، مسئله ای است که مورد بحث طرفین است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که در مورد لزوم برداشته شدن تحریم ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد، گفت:‌این‌که برداشته شدن تحریم ها از چه زمانی شروع شود و چه مسیری را طی کند از جمله مسائلی است که مورد اختلاف طرفین است اما در کلیات امروز توافقی صورت گرفته است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که در نطنز باید غنی سازی صورت بگیرد و فردو یک مرکزی برای ایران است هیچ بحثی وجود ندارد، گفت: امروز درباره این‌که ما در اراک یک نیروگاه نیاز داریم، نیز هیچ بحثی وجود ندارد و امروز یک گام بسیار بزرگی برداشته شده است و کلیات موضوع هسته‌ای ایران امروز مورد اتفاق نظر در بین دو طرف است.

وی با بیان این‌که حتی در مورد این‌که ایران در کنار غنی سازی باید از تکنولوژی های مدرن هسته‌ای برخوردار باشد یکی از مباحث مهم ما در 1+5 است اظهار کرد: امروز در 1+5 کشورهایی داوطلب هستند که به محض انجام توافق در این باره همکاری هایی با ایران داشته باشند و در سفر نیویورک و در ملاقات با رئیس جمهور فرانسه طرف مقابل مطرح کرد که می خواهد پس از توافق با ایران تعاملات هسته‌ای با ما داشته باشد و در مسئله هسته‌ای فناوری‌های مدرن را در اختیار کشورمان قرار دهد.

رئیس جمهور گفت: امروز تنها بحث غنی سازی مطرح نیست و بحث این است که ایران بایدهمه فناوری‌های هسته‌ای را داشته باشد .

ادامه دارد...

کد N539404

وبگردی