آفتاب
اسفنانی:

نمایندگان حق دارند پرونده‌های قضایی را پیگیری کنند

نمایندگان حق دارند پرونده‌های قضایی را پیگیری کنند

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این‌که هیچکس نه نمایندگان و نه حتی رئیس قوه قضائیه نمی‌توانند در ماهیت پرونده‌های قضایی دخالت کنند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس برای پاسخگویی به موکلان خود می‌توانند پیگیر سرنوشت پرونده‌های قضایی به خصوص پرونده‌های ملی باشند.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر این‌که نمایندگان مجلس حق اظهارنظر و اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی را ندارند، گفت: قوه قضائیه، قوه مستقلی است و کار قضایی با توجه به ماهیت خاصی که دارد قابل مقایسه با سایر مشاغل نیست و از این بابت قانون قاضی را مستقل دانسته و دخالت در امور قضایی موجه نیست که ما نیز این را قبول داریم.

وی با بیان این‌که قطعا کسی نمی‌تواند در ماهیت پرونده‌های قضایی دخالت کند، افزود: این‌که هیچ کس سراغی از پرونده‌ها نگیرد و در خصوص آنها اطلاع رسانی نشود با وظایفی که قانون برای نمایندگان مجلس به خصوص در بعد نظارتی تعیین کرده منافات دارد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تأکید بر اینکه نه نمایندگان و نه حتی رئیس قوه قضائیه نمی‌توانند در ماهیت پرونده‌ها دخالت کرده و نظر خود را به قاضی تحمیل کنند، تصریح کرد: نمایندگان این حق را دارند که پیگیر وضعیت پرونده‌ها به خصوص پرونده‌هایی که جنبه ملی دارد باشند و نمایندگان حق دارند که حداقل بدانند چنین پرونده‌هایی با چه سرنوشتی مواجه شده تا بتواند پاسخگوی موکلین خود باشند.

اسفنانی خاطرنشان کرد: با حفظ این حریم که دستگاه قضایی دستگاه مستقلی است و پرونده ماهیتا باید توسط قاضی رسیدگی‌کننده اعمال نظر شود و هیچ اعمال نفوذی از هیچ کس پذیرفته نیست، باید گفت که ورود نمایندگان به سرنوشت پرونده‌ها و به ویژه پرونده‌های ملی خیلی غیرموجه نیست.

وی در پایان گفت: نمایندگان می‌توانند پیگیر نتیجه پرونده‌ها و روند بررسی آن باشند و در خصوص آنها اطلاع‌رسانی کنند، اما این ‌که صراحتا در محتوا و ماهیت پرونده دخالت کنند قطعا قابل قبول نیست.

انتهای پیام

کد N539210

وبگردی